چرا امتحان مهم است؟؟؟؟
چراامتحان مهم است ؟
... بعد از گذشت مدتی پس از یادگیری اولیه، افرادی که مورد آزمون قرار می گرفتند یادآوری بهتری از مطالب داشتند به نسبت افرادی که هیچ امتحانی را نمی گذراندند.
پدیدهء امتحان برای کمک به یادآوری مطالب، "اثر امتحان" یا "تمرین یادآوری" نامیده می شود. قرن هاست که بشر متوجه تاثیر آزمون بر تقویت حافظه و یادگیری بوده. سر فرانسیس بیکن و ویلیام جیمز روان شناس صاحب نام، از این اثر صحبت به میان آورده اند اما واقعیت این است که بشر اثر امتحان را بسیار پیش از این افراد می شناخت در این باره ارسطو 350 سال قبل از میلاد مسیح، می گوید: "تمرین یادآوری یک مطلب، به تقویت حافظه کمک می کند".
اما مطالعه اثر امتحان، در دهه های اخیر بیشتر متکی بر عمل اکتساب دانش بوده است به این معنا که محققان و روان شناسان، آزمایش های زیادی را بر روی پروسه یادآوری اطلاعات انجام داده اند و آنچه از نظر مغفول مانده، این است که این بررسی ها بیشتر بر روی پروسه یادآوری اطلاعات متمرکز بوده حال آنکه یادگیری چیزی بیشتر از صرف یادآوری اطلاعات خام است و مغز در این میان، به پردازش و ساخت معنا نیز می پردازد که عدم توجه به آن نمی تواند تصویر درستی از فرایند حافظه به دست دهد.
چرا امتحان، روند فراموشی را کند می کند؟
مارک مک دانیل، یکی دیگر از پژوهشگران در این پروژه پاسخ می دهد " سوال خوبی است اما پاسخ قطعی آن را نمی دانیم." یک نظریه بر آن است که امتحان کمک می کند مغز در جریان انباشت اطلاعات، با چالش رو به رو شود. چالش، مغز را بر آن می دارد که سیناپس های عصبی مرتبط با موضوع یادگرفته شده را تقویت کند و تمایزی بین اطلاعات مهم و اطلاعات بی ارزش قائل شود. به این ترتیب آنچه برای امتحان فراگرفته می شود، ماندگاری بیشتری در ذهن دارد.
نظریه دیگری بر این باور است که اطلاعات به صورت یک مجموعه از عوامل زمینه ای به ذهن متنقل می شوند برای مثال رنگ و قطع صفحه کتاب، آهنگی که در پس زمینه پخش می شود و یا مزه میان وعده ای که همراه مطالعه خورده می شود همه همراه با اطلاعات اصلی به مغز راه می یابند و یادآوری اطلاعات با به خاطر آوردن عوامل زمینه ای همراه است. به عقیده مک دانیل، حافظه ماهیت پویایی دارد و مدام در حال تغییر است، یادآوری و بازیابی اطلاعات، در واقع به روند تغییر و جایگزینی اطلاعات ذخیره شده در مغز کمک می کند.
هر بار که اطلاعاتی در مغز بازیابی و یادآوری می شوند، از قسمت غیر فعال مغز، به بخش فعال می آیند و با اطلاعات و احساسات جدید ما پیوند می خورند. به عقیده این پژوهشگر، هر چه اتصالات مغزی بیشتری حول یک مجموعه سیناپس عصبی مربوط به یک موضوع تشکیل شده باشد، به همان میزان امکان یادآوری و فعال کردن آن بیشتر می شود. بنابراین این پژوهشگر نتیجه می گیرد امتحانات، به مغز کمک می کنند اطلاعاتی را که در نقاط تاریک مغز بایگانی نموده است، از آرشیو خارج کرده به بخش فعال مغز منتقل نماید و با اتصالات عصبی جدید پیوند زند به این ترتیب امکان فراموشی هر چه کمتر می شود و حافظه قابلیت بیشتری می یابد.
🌸🍃🌸🍃🌸🍃
... بعد از گذشت مدتی پس از یادگیری اولیه، افرادی که مورد آزمون قرار می گرفتند یادآوری بهتری از مطالب داشتند به نسبت افرادی که هیچ امتحانی را نمی گذراندند.
پدیدهء امتحان برای کمک به یادآوری مطالب، "اثر امتحان" یا "تمرین یادآوری" نامیده می شود. قرن هاست که بشر متوجه تاثیر آزمون بر تقویت حافظه و یادگیری بوده. سر فرانسیس بیکن و ویلیام جیمز روان شناس صاحب نام، از این اثر صحبت به میان آورده اند اما واقعیت این است که بشر اثر امتحان را بسیار پیش از این افراد می شناخت در این باره ارسطو 350 سال قبل از میلاد مسیح، می گوید: "تمرین یادآوری یک مطلب، به تقویت حافظه کمک می کند".
اما مطالعه اثر امتحان، در دهه های اخیر بیشتر متکی بر عمل اکتساب دانش بوده است به این معنا که محققان و روان شناسان، آزمایش های زیادی را بر روی پروسه یادآوری اطلاعات انجام داده اند و آنچه از نظر مغفول مانده، این است که این بررسی ها بیشتر بر روی پروسه یادآوری اطلاعات متمرکز بوده حال آنکه یادگیری چیزی بیشتر از صرف یادآوری اطلاعات خام است و مغز در این میان، به پردازش و ساخت معنا نیز می پردازد که عدم توجه به آن نمی تواند تصویر درستی از فرایند حافظه به دست دهد.
چرا امتحان، روند فراموشی را کند می کند؟
مارک مک دانیل، یکی دیگر از پژوهشگران در این پروژه پاسخ می دهد " سوال خوبی است اما پاسخ قطعی آن را نمی دانیم." یک نظریه بر آن است که امتحان کمک می کند مغز در جریان انباشت اطلاعات، با چالش رو به رو شود. چالش، مغز را بر آن می دارد که سیناپس های عصبی مرتبط با موضوع یادگرفته شده را تقویت کند و تمایزی بین اطلاعات مهم و اطلاعات بی ارزش قائل شود. به این ترتیب آنچه برای امتحان فراگرفته می شود، ماندگاری بیشتری در ذهن دارد.
نظریه دیگری بر این باور است که اطلاعات به صورت یک مجموعه از عوامل زمینه ای به ذهن متنقل می شوند برای مثال رنگ و قطع صفحه کتاب، آهنگی که در پس زمینه پخش می شود و یا مزه میان وعده ای که همراه مطالعه خورده می شود همه همراه با اطلاعات اصلی به مغز راه می یابند و یادآوری اطلاعات با به خاطر آوردن عوامل زمینه ای همراه است. به عقیده مک دانیل، حافظه ماهیت پویایی دارد و مدام در حال تغییر است، یادآوری و بازیابی اطلاعات، در واقع به روند تغییر و جایگزینی اطلاعات ذخیره شده در مغز کمک می کند.
هر بار که اطلاعاتی در مغز بازیابی و یادآوری می شوند، از قسمت غیر فعال مغز، به بخش فعال می آیند و با اطلاعات و احساسات جدید ما پیوند می خورند. به عقیده این پژوهشگر، هر چه اتصالات مغزی بیشتری حول یک مجموعه سیناپس عصبی مربوط به یک موضوع تشکیل شده باشد، به همان میزان امکان یادآوری و فعال کردن آن بیشتر می شود. بنابراین این پژوهشگر نتیجه می گیرد امتحانات، به مغز کمک می کنند اطلاعاتی را که در نقاط تاریک مغز بایگانی نموده است، از آرشیو خارج کرده به بخش فعال مغز منتقل نماید و با اتصالات عصبی جدید پیوند زند به این ترتیب امکان فراموشی هر چه کمتر می شود و حافظه قابلیت بیشتری می یابد.
🌸🍃🌸🍃🌸🍃
+ نوشته شده در یکشنبه دهم بهمن ۱۳۹۵ ساعت توسط احدی
|