چند نکته آموزشی برای معلمان

١-سعی کنیم چشم خود را به داشته های دانش آموزان بدوزیم نه به نداشته های آنان. 😊

٢-همه به محرک نیاز دارند،تشویق نوعی محرک است. ☺️

٣-اگر دانش آموز درسی را خوب بفهمد،از آن درس و کلاس راضی خواهد بود. ☺️

٤-انتقاد سازنده را همیشه با بیان یکی از ویژگی های مثبت دانش آموز آغاز کنیم. ☺️

٥-رفتار را سرزنش کنیم نه شخصیت را...شما را دوست دارم،اما کار شما را دوست ندارم.☺️

٦-برای تسلط بر دانش آموزان ابتدا باید بر خودمان مسلط باشیم.☺️

٧-همه ی شاگردان را حد متوسط بدانیم وانتظار معجزه از آنها نداشته باشیم.☺️

٨-در وجود دانش آموزضعیف باید خوبیها را بجوییم و آنها را تقویت کنیم.😊

٩-هرگز دانش آموزی را به کاری که نمی توانیم انجام دهیم، تهدید نکنیم.چرا که او طرف برنده خواهد بود☺️.

١٠-فرمول تنبیه را پاک کنیم و فرمول تشویق را جایگزین کنیم.☺️

١١-بهداشت کلامی خود را رعایت کنیم.☺️

١٢-دانش آموزان آنگونه که ما می خواهیم نمی شوند،بلکه آنگونه که هستیم می شوند.😊

١٣-برای رسیدن به هدفهای خود در کلاس،مثبت فکر کنیم.😊

١٤-برای اثر گذاری بر دانش آموزان،ابتدا باید به خواسته های آنها توجه کنیم.😊

١٥-یاد ندهیم که ازهم یاد بگیریم.حاکم شدنِ یک سلیقه،نه شدنی است و نه مطلوب.😊

١٦-چشم دانش آموز به رفتار و گوش او به گفتار ماست.پس مواظب باشیم چه می کنیم و چه می گوییم.😊

١٧-با روش تدریس دیروز نمی شود دانش آموز امروز و فردا را آموزش داد.😊

١٨-نظم کلاس نتیجه ی تدریس خوب است و تدریس خوب نتیجه ی طرح درس خوب😊.

١٩-بهترین پادزهر معلم برای بد رفتاری دانش آموز این است که مایل باشد به دانش آموز کمک کند.😊

٢٠-برای آنکه به ذهن دانش آموز راه یابیم،ابتدا باید به دل او راه پیدا کنیم😊.

٢١-تکالیف باید تابع توان دانش آموز باشد و مایه ی سرگرمی،نه مایه ی عذاب😊

کار برگ یا برگه ی آموزش

👈برگه‌ی آموزش با عنوان طرح درس عملیاتی معلم برای فرایند یاددهی و یادگیری در كلاس درس؛

↙️کاربرگ، ابزار آموزشی است که از طریق خلق موقعیت‌های یادگیری فردی و گروهی در کلاس، پیوسته فرایند تدریس را ارزشیابی می‌کند و بازبینی هفتگی آن تصویر روشنی از فعالیت‌های آموزشی صورت گرفته در کلاس‌های درس را به مدیریت مدرسه ارائه می‌کند. کاربرگ طرح درس عملیاتی شده معلم است که معلم به وسیله آن می‌تواند کلیدواژه‌های اصلی را که کف آموزش می‌نامیم در کلاس به تدریس، مباحثه و بازخوردگیری بگذارد. هر برگ دو صفحه‌ای از کاربرگ، مفاهیم یک هفته آموزشی را شامل می‌شود. تدریس خلاقانه در کلاس‌های درس توسط معلم، نیازمند خلق موقعیت‌های متناسب برای مشارکت دانش‌آموز در جریان یادگیری است.
🔹کاربرگ، ابزار آموزشی است که هدف اصلی‌اش، کمک به معلم برای انتخاب شیوه‌های مناسب تدریس، در جهت رسیدن به این هدف است. کاربرگ، عرصه عملیاتی کردن طرح درس معلم در زمینه تدریس است که امکانات لازم را برای خلق موقعیت‌های یادگیری در اختیار معلم قرار می‌دهد. پرسش‌های کاربرگ به گونه‌ای طراحی شده‌اند تا در خدمت تدریس معلم باشند و بنا به تشخیص وی، در کلاس مورد استفاده قرار گیرند. این معلم است که نقش کلیدی را در به‌کارگیری مؤثر کاربرگ در کلاس ایفا می‌کند. لازم به ذکر است کاربرگ یکی از ابزارهای مهم مرسوم در جهان به منظور اجرایی کردن «اهداف قصد شده» است. به عبارت دیگر با کاربرگ به راحتی می‌توان «اهداف اجرا شده» را پیش برد.

 

مفهوم اخلاق حرفه ای

‌‌ 🌗مفهوم اخلاق حرفه ای ( 1 )

🌹اخلاق در تدريس شامل در نظر گرفتن موضوعات مربوط به
تنبيه و مديريت رفتار، فرايندهاي مربوط به نظم، آزادي اخلاقي،
حقوقي و مسؤوليت ها، استقلال فكري و قابليت اعتماد مي باشد.
اخلاق و تدريس به طور ذاتي همسو و درهم تنيده است و محققان
و فيلسوفان مختلفي به بررسي ماهيت اخلاق در تدريس و تدريس
اخلاقي پرداختند. براي به كارگيري اصول اخلاقي توسط معلمان
لازم است اين اصول درآموزش معلمان و توسعه علمي آنها مد نظر قرار
بگيرد. توجه به رشد و توسعه همه جانبه و به ويژه اخلاق حرفه ای
معلمان می تواند منجر به بهبود عملكرد كلاسي دانش آموزان شود.

🌱بنابراین : اخلاق حرفه اي در تدريس ترسيم اصول اخلاقي است
كه مسؤوليت هاي حرفه اي معلمان را مشخص مي سازد.

 

ادامه نوشته

خلاقیت در کلاس

خلاقیت در کلاس؛

معلم دوره ابتدایی می باید ذهنی فعال، پویا و اطلاعاتی علمی و به روز و کاربردی داشته باشد. معلم دوره ابتدایی باید یک سلسله اصول و مبانی را در جهت پرورش خلاقیت دانش آموزان در کلاس درس در نظر بگیرد تا بتواند در این زمینه موفق شود. برخی از این اصول به شرح زیر است:
1️⃣پرورش خلاقیت در آموزش ابتدایی نیازمند نوگرایی، انعطاف پذیری و تنوع در رفتار، گفتار و تدریس است.
2️⃣اگر معلم ابتدایی پرتکاپو، با انرژی و فعال و بانشاط باشد سبب رشد خلاقیت در دانش آموز خواهد بود.
3️⃣اعتماد به نفس معلم در رشد اعتماد به نفس در دانش آموزان ابتدایی خلاقیت است.
4️⃣خطر پذیری، بارش فکری، یورش اندیشه برای دانش آموز زمینه فن پرورش خلاقیت است.
5️⃣میل به تجربه های آموزشی ناشناخته، ترجیح دادن سادگی به پیچیدگی، طرح سوال، تحریک کنجکاوی، آموزش کشف محیط، جهت دهی ذهنی دانش آموز، برای رشد خلاقیت در دوره ابتدایی ضروری است.
6️⃣فشار نیاوردن، تحمیل نکردن دانسته های خود و تقویت مثبت دانش آموز ابتدایی در پرورش خلاقیت تاثیر بسیار دارد.
7️⃣بازی و فعالیت های آزاد و انعطاف پذیر کلاس سبب رشد افکار و احساسات خلاقانه می شود.
8️⃣معلم شوخ طبع، خوش رو و دارای علا یق هنری باعث تحریک در رشد خلاقیت می شود.
9️⃣پرهیز از دانش جدید، روش های تازه، فکر نو، برنامه های جدید و ابراز وجود مانع رشد خلاقیت است.
🔟گرایش به روش های تکراری، آموزش از روی عادت، پرسش و پاسخ کلیشه ای، روح خلاقیت را در دانش آموز ابتدایی می کشد.
1️⃣1️⃣نداشتن تمرکز ذهنی، تحمل نکردن، ابهام و تضاد وابستگی و انجام فکری نشانه نبود خلاقیت است.
1️⃣2️⃣رشد علمی، تجربه کلاسی، ارزشیابی مستمر از خود از عوامل رشد خلاقیت است.
منبع 🖥تبیان؛

آیا کودکان امروز باهوش تر از کودکان فردا هستند؟؟؟


آیا کودکان امروز باهوش‌تر از کودکان دیروزند؟

مهدی بیاتی در گفت‌وگو با ایسنا، کودکان امروز را «بردگان دیروز»، «عروسکان امروز» و یا به عبارتی «فراموش شدگان امروز» و «گم شدگان فردا» دانست و گفت: با شیوه تربیتی که درحال حاضر والدین اتخاذ کرده‌اند در آینده با نسلی سردرگم و فاقد مسئولیت پذیری مواجه خواهیم بود.

وی ادامه داد:در حال حاضر بسیاری از افراد گمان می‌کنند کودکان امروز باهوش تر از کودکان دیروز هستند درحالیکه این تصور کاملا غلط است، کودکان امروز تنها افرادی هستند که با حجم وسیعی از اطلاعات مواجه‌اند و به همین دلیل در بسیاری از مواقع دچار سردرگمی اطلاعات شده و شاهد بهم ریختگی حوزه روانی آنان می شویم.

بیاتی افزود: والدین به علت آنکه دچار توهم هوش در فرزندان خود شده و از طرف دیگر به منظور جبران نداشته‌ها و عقده‌های دوران کودکی خود، فرزندانشان را به کلاسهای متعدد و تحمل فشارهایی بیش از حد توانشان مجبور می‌کنند.

وی در ادامه ضمن تاکید بر آنکه این رفتارها باعث فاصله گرفتن کودکان از دوره کودکی می‌شود عنوان کرد: در حال حاضر متاسفانه آنچه در جامعه ما به شدت در حال افزایش بوده مسئله "خودفراموشی" است؛ به طوریکه افراد از لحظه خود لذت نبرده و حتی کودکانشان را نیز برای جبران نداشته‌هایشان درگیر پروسه هایی سخت چون ثبت نام در کلاس‌های متعدد و... می کنند.

وی افزود: در حال حاضر والدین کودکان را تبدیل به وسیله "پز اجتماعی" خود کرده‌اند و در چنین شرایطی با توجه به آنکه این کودکان دائما در معرض انواع توجه قرار گرفته و به تمامی نیازهایشان پاسخ داده می شود دچار "خودبزرگ بینی کاذب" شده و تصور می کنند بسیار توانمند و موفق هستند و با کمترین اراده می‌توانند به همه خواسته های خود برسند؛ این طرز تفکر باعث می‌شود در آینده با مشکلات زیادی مواجه شده و توانایی مقابله با واقعیتهای اجتماعی را نداشته و دچار گم گشتگی روانی شوند.

این روانشناس در ادامه ضمن بیان آنکه در چنین شرایطی چه طور می‌توان آینده کشور را به دست این کودکان بی مسئولیت، لوس و ناتوان سپرد، گفت: کودکانی که هیچ گاه مسئولیت پذیری را یاد نگرفته‌اند و تنها تبدیل به وسیله‌ای برای پز اجتماعی والدینشان شده و چون عروسک‌های خیمه شب بازی در دست والدینشان هستند نه تنها در آینده متحمل آسیب‌های جدی خواهند شد بلکه آسیب‌های اجتماعی زیادی را نیز به بدنه اجتماع وارد خواهند کرد.

وی ادامه داد: کودک سه ساله نباید در کلاسهای رسمی حاضر شود به طوری که در همه دنیا نیز فعالیت‌های رسمی برای کودکان (صفر تا 11 سالگی) ممنوع است و حتی مطالب آکادمیک نیز باید از طریق فضاهای غیر آکادمیک به آنها ارائه شود.

این روانشناس در ادامه ضمن بیان اینکه والدینی که فشارهای زیادی را به کودکان خود وارد می‌کنند اغلب خود دچار مشکلات رفتاری چون استرس و تنش‌های روانی هستند گفت: نباید گمان کنیم که کودکی که در پنج سالگی به سه کلاس آموزشی رفته و یا دو زبان زنده دنیا را فرا گرفته است موفق بوده زیرا موفقیت اصلا به این معنا نیست بلکه موفقیت یعنی توانایی استفاده از دارایی‌های خود در لحظه و لذت بردن از حال.

بیاتی ادامه داد:‌انسان موفق کسی است که تعادل روانی داشته و از داشته‌های خود نهایت لذت را ببرد.

این روانشناس در پایان عنوان کرد: در کشور شاهد پیشرفت علمی، صنعتی و غیره نخواهیم بود مگر آنکه به دوران کودکی و روش‌های تربیتی این دوره اهمیت داده و روش‌های غلط خود را اصلاح کنیم

آموزش حق به جانب بودن

حق به جانب بودن
مشاور تربیتی

با تربیت غلط چگونه باعث می شویم تا کودکانمان در حباب "حق به جانب بودن" اسیر شوند.

اجازه دهید ابتدا با ارایه چند تصویر مسئله را ملموس تر کنم

تصویراول:
برای چند لحظه به زمان دبستان تون برگردید..
شما نشستید سر کلاس و معلم تون داره برگه‌های امتحانی‌ رو بهتون میده. یکیش پر از اشتباه است و اسمم نداره..
خب شما متعلق به اون کلاس هستید و خیلی‌ خوب می دونید که این برگه مال کی‌ میتونه باشه.
مال اون شاگرد احمقه، که خیلی عذاب میده و هیچ وقت تکالیفشو انجام نمیده.
پس شما وقتی‌ هنوز کودکی بیش نیستید، اتوماتیک یاد می گیرید که اولا آدمایی که اشتباه می کنند، تنبل و بی‌-مسولیتند
دوماً راه رسیدن به موفقیت در زندگی‌ اینه که هیچوقت اشتباه نکنید.

تصویر دوم:
کارتون های کایوت و رودرانر را به یاد بیارید..
در کارتون‌های این زوج، کایوت دائما تلاش می‌کند رودرانر را ـ که یک پرنده سریع زمینی است ـ بگیرد و بخورد.
گرگه (کایوت) یک ظاهر اسکلت مانند، لاغر، افسرده و دراز و ضعیف داره که نماد زنده‌ای از خواستن است.
او همیشه گرسنه است و همیشه در کار شکارِ رودرانر، شکست می‌خوره
بعضی مواقع کایوت می‌تونه در وسط هوا معلق بماند تا این‌که متوجه موضوع شود که در حال سقوط به ته دره است. معمولا این صحنه تعقیب و گریز روی یک صخره می باشه، رودرانر اصلا تحت‌تأثیر جاذبه قرار نمی‌گیره؛ ولی کایوت حتما از صخره سقوط می‌کند. و جالب اینجاست اون همیشه به دویدنش ادامه میده تا وقتی‌ که به پایین نگاه میکنه و متوجه میشه که وسط زمین و هوا ایستاده.
توی این لحظه است که اون میافته پایین.
وقتی‌ ما درباره چیزی در اشتباهیم، قبل از اینکه به اون پی‌ ببریم، دقیقا مثل اون گرگه هستیم،
لحظه‌ای که رفته بالای صخره و قبل از اینکه به پایین نگاه کنه ا تصور کنید ..
حالا می دونیم که ما الان در اشتباهیم، می دونیم الان در خطریم، ولی‌ فکر می‌کنیم روی زمین سفت ایستادیم.
آیا قبول دارید، وقتی‌ آدم اشتباه می‌کنه این حسّ خاص را‌ داره؛ احساس میکنه که حق با اونه؟
بیشتر وقتها ما هیچ نشانه‌ای از درون دریافت نمی کنیم که به ما نشون بده که ما در اشتباهیم تا وقتی‌ که دیگه دیره.
....
بسیاری از روش های تربیتی مدارس و خانواده ها طوری است که کودکانمان خیلی زود یاد می گیرند که:
"اگه ما اشتباه کنیم، حتما یه نقص یا عیبی داریم".
پس کودکان ما همیشه اصرار بر درست بودن خود دارند چرا که به آن ها یه حس زیرک بودن ، مسئولیت پذیر بودن و امنیت‌ میده.
آن ها این حسِ درونی "حق به جانب بودن" را بارها در مدرسه و خانه تجربه می کنند و رفته رفته کار به جایی میرسه که دیگه در باور آن ها احتمال اینکه ممکنه اونا هم اشتباه بکنند به صفر میرسه،
نتیجه این می‌شه که براحتی منابع طبیعی کشورمان را نابود می کنیم و آب را بی رویه هدر می دهیم ولی دیگران را مقصر می دانیم
...

 

آموزش حل مسئله

👈آموزش هنر حل مسأله به دانش‎آموزان؛

آيا حل مسأله آموزش دادني است؟ يكي از دلايل فقدان طرحي براي آموزش حل مسأله به دانش آموزان، اين است كه آموزشگران رياضي تا چندين سال پيش معتقد بودند كه حل مسأله آموزش دادني نيست بلكه يك هنر يا ويژگي و توانايي است كه بعضي از انسانها دارند و بعضي ندارند. بنابراين هيچ كس تلاش براي حل مسأله به دانش آموزان نمي كرد. اما امروزه تعداد كساني كه درمورد آموزش حل مسأله تحقيق مي كنند بيش تر است.
در ادامه با برخی از راهبردهای حل مسأله بیش‎تر آشنا خواهیم شد:
1️⃣راهبرد رسم شكل:
كشيدن شكل براي بهتر فهميدن مسئله و يا پيدا كردن راه حل آن مي¬باشد. راهبرد رسم شكل ، بهترين شروع براي حل مسئله است . طبيعي ترين راهبردي كه به ذهن دانش آموز مي رسد رسم شكل است. بسياري از مسائل با كشيدن ي شكل مناسب يا مسأله به طول كامل حل يا راه حل آنها آشكار مي شود. اغلب معلمان اين راهبرد ( راه حل) را در حل مسأله ها از دانش آموزان نمي پذيرند به همين دليل اين راهبرد طبيعي كم كم كنار گذاشته مي شود.
2️⃣ راهبرد الگويابي:
كشف رابطه بين جمله‌هاي عددي و يا شكل‌هاي هندسي در مسئله است .
3️⃣ راهبرد زير مسئله:
مسئله‌هاي پيچيده و چند هدفي را به مسئله‌هاي كوتاه و سلسله‌وار تقسيم كرده و با حل آن‌ها، مسئله حل خواهد شد. تشخيص زير مسأله ها و حل آنها ، راهبرد مهمي براي حل مسأله هاي تركيبي است.
در اين راهبرد 2 نكته قابل توجه است:
تشخيص زير مسئله‌ها
نوشتن مسئله‌هاي كوچك و حل آنها براي رسيدن به پاسخ نهائي مسئله
4️⃣ راهبرد مسئله ي ساده تر مرتبط با مسئله‌ي اصلي:
گاهي مسأله پيچيدگي هايي دارد كه نمي توان آن را به راحتي حل كرد . اما وقتي آن را ساده مي كنيم، يا حل و يا روش حل آن ظاهر مي شود. وقتي مسأله درحالت ساده تر بررسي شد يا يك الگو يابي مي توان آن را به حالت كلي تعميمي داد. ساده كردن عددها و داده ها نيز بخشي از اين راهبرد است.
منبع 🖥 آموزش و پرورش ابتدایی

شما با چه روشی یاد می گیرید؟؟

🌸🌸🌸🌸🍃🍃🍃🍃🍃
شما با چه روشی یاد می گیرید؟؟
سبک های یادگیری:
آیا تا به حال برای یادگیری چیزی مشکل داشته اید؟ آیا توانسته اید بر مشکلتان فائق آیید؟ چگونه؟
آیا تاکنون پیش آمده که در کلاسی بنشینید اما متوجه نشوید معلم چه چیزی را می خواهد آموزش دهد؟
به طور سنتی، مدارس از دو طریق اطلاعات را ارائه می دهند، از طریق زبان و گفتار و از طریق فرمول ها که شامل اعداد و منطق است.هرچند امروزه روانشناسان معتقدند این شیوه خالی از اشکال نیست.انسان ها نیروهای متفاوت و شیوه های یادگیری گوناگونی برای هماهنگ کردن این قدرت ها دارند.به عنوان مثال، ممکن است یک شخص با اطلاعات یک پاراگراف کلنجار رود ولی در یک نمودار راهنما، فورا آن را بفهمد و یا برعکس. به اعتقاد هوارد گاردنر روانشناس دانشگاه هاروارد حداقل هفت روش یادگیری وجود دارد:
1- زبانی: این افراد از طریق استفاده از زبان، گوش دادن، خواندن، صحبت کردن و نوشتن یاد میگیرند.
2-منطقی: این افراد از طریق کاربرد فرمول های ریاضی و اصول علمی می آموزند.
3-بصری: این افراد توسط آنچه که میی بینند یاد می گیرند.
4-موسیقیایی: به جای اینکه موسیقی حواسشان را پرت کند، این افراد زمانی که اطلاعات از طریق موزیک ارائه می شود بهتر یاد می گیرند.
5-حرکتی: جنبش ها و فعالیت های فیزیکی به این افراد کمک می کند تا بهتر یاد بگیرند.
6-درون شخصی: این افراد یادگیری بسیار خوبی با خودشان دارند و در تنهایی بهترین یادگیری را خواهند داشت.
7-برون شخصی: این افراد فرآیند یادگیری را با اطرافیان دارند و هنگامی که با دیگران کار می کنند بیشترین و بهترین یادگیری را خواهند داشت.
این روانشناس می گوید: اگر مدارس این اطلاعات را به این شیوه ها ارائه دهند همه دانش آموزان بهره خواهند برد. دانش آموزانی که شیوه یادگیری زبانی و یا منطقی دارند می توانند نیرو ها و استعدادهایشان را گسترش دهند. دانش آموزانی که شیوه های یادگیری دیگری دارند بیشتر یاد خواهند گرفت و موفقیت بیشتری در مدرسه و زندگی خواهند داشت.

🌸🌸🌸🍃🍃🍃🍃🍃

بازی درمانی

🌺🍃🌺بازی درمانی

کنترل خشم در کودکان

🎈بازی بادکنک‌های خشم
بازی‌ای به نام «بادکنک‌های خشم» وجود دارد که هدف آن کنترل خشم کودکان تکانشی است. در این بازی به بچه‌ها آموزش می‌دهیم تا از طریق حفظ آرامش و کنترل تنفس و خشم خود آرامش پیدا کنند.

بچه‌ها در هنگام خشم، بادکنکی را باد می‌کنند و بعد از پر شدن در آن را محکم نگه می‌دارند، سپس با جسم نوک‌تیزی آن را می‌ترکانند.

برای این کار باید از بادکنک‌های ضخیم استفاده کرد تا هنگام ترکیدن صدای بیشتری ایجاد کند. وقتی بادکنک‌ می‌ترکد بچه‌ها می‌ترسند و خودشان را عقب می‌کشند در این هنگام می‌توان به آنها آموزش داد که این کار می‌تواند خطرناک باشد و تکه‌های آن به سر و صورت دیگران پرتاب شود یا کسی از صدای مهیب آن بترسد.

‌بعد از این مرحله از کودک می‌خواهیم تا چند نفس عمیق بکشد . سپس چند بادکنک دیگر به او می‌دهیم و از او می‌خواهیم آنها را باد کند و هوای درون بادکنک را به آرامی خارج سازد طوری که کسی نترسد و خطری متوجه کسی نشود.
بعد از این مراحل به کودک آموزش می‌دهیم که وقتی خشمگین می‌شود به آرامی نفس بکشد و بر خشم خود فائق آید و تصمیم مناسبی بگیرد. این بازی ساده اما معجزه‌آسا است.

🎈بازی پاره پاره کردن روزنامه
از بازی «پاره پاره کردن روزنامه» می توان به عنوان راهی جهت کنترل خشم کودکان دبستانی نام برد.

در بازی «پاره پاره کردن روزنامه» از کودک بخواهید تا ابتدا دست راستش را بالا برده و تعهد دهد که بعد از اتمام بازی تمام کاغذ‌پاره‌ها را جمع می‌کند. سپس چندین روزنامه باطله به دهید و از او بخواهید تا به شیوه‌ای که خودش می خواهد روزنامه‌ها را تکه تکه کند، آنها را به هوا بریزد و با صدای بلند هورا و فریاد بکشد.

دو سه دقیقه بعد، بچه‌ها دچار تغییرات هیجانی می‌شوند که تأثیر آن در کنترل خشم و پرخاشگری آنها موثر است.
بچه‌ها باید در انتهای بازی کاغذهای باطله را جمع ‌کنند.

🎈بازی لاک‌پشت ماورا
از بازی «لاک‌پشت ماورا» به عنوان سومین بازی در کنترل خشم کودکان یاد می شود ـ
این بازی نیز برای بچه‌هایی که زود خشمگین می‌شوند و تکانشی عمل می‌کنند موثر است.

اساس این روش «قصه‌درمانی» است. به کودک می گوییم بچه لاک‌پشتی در گذشته زندگی می‌کرده که مانند تو بوده و زود عصبانی می‌شده است. روزی پدر‌بزرگش او را صدا می‌زند و الگوهایی به او یاد می‌دهد. سپس به انجام مراحل درمان می پردازیم. مرحله اول این است که وقتی کودک عصبانی می‌شود با همان حالت صحنه را ترک کند و بعد که از جمع خارج شد مقداری فکر کند که باید آرام شود و خود را کنترل کند.

در مرحله دوم چند نفس عمیق بکشد و در مرحله بعد به او آموزش می‌دهیم که دستش را روی شکمش بگذارد، 3 ثانیه نفسش را حبس کند و سپس با سه شماره هوای درون ریه هایش را خارج کند. در مرحله چهارم فکر کند که در آن صحنه چه کاری می‌توانسته انجام دهد.

مرحله پنجم به بازگشت کودک در جمع و گروه مربوط می‌شود. این بازی نیز در کنترل خشم و پرخاشگری کودکان تکانشی بسیار موثر است.