نظریه پردازان یادگیری

✍آشنایی با نظریه پردازان آموزش و یادگیری:👉

بر اساس مطالعه‌ای که در ماه جولای ۲۰۰۲ در مجله معتبر Review of General Psychology به عمل آمد، ۹۹ دانشمندی که بیشترین تاثیر را بر آموزش و نظریه های یادگیری بر جا گذاشته‌اند، شناسایی و رده‌بندی شدند. این رده‌بندی براساس سه عامل صورت گرفت: بسامد ارجاع در مجلات علمی، ارجاع در کتاب‌های درسی و نظرخواهی از ۱۷۲۵ عضو انجمن روان‌شناسی آمریکا.۹ دانشمندان برتر این لیست به قرار زیر بودند. این افراد نه تنها از معروفترین متفکران روان‌شناسی و یادگیری هستند بلکه همگی نقش مهمی در تاریخ روان‌شناسی و سهم عمده‌ای در شناخت ما نسبت به رفتار انسان‌ها ایفا کرده‌اند:

۱- بی. اف. اسکینر ( B.F. Skinner )
(۱۹۰۴-۱۹۹۰)
این روان‌شناس آمریکایی یکی از رهبران نظریه رفتارگرایی ( behaviorism ) است. کارهای او در زمینه روان‌شناسی تجربی او را یکی از تاثیرگذارترین روان‌شناسان تاریخ نموده و روش‌های درمانی بر پایه نظریه‌های او هنوز در سطح گسترده‌ای مورد استفاده است.

۲- زیگموند فروید ( Sigmund Freud )
(۱۸۵۶-۱۹۳۹)
وقتی صحبت از روان‌شناسی می‌شود، بسیاری از مردم به یاد این روان‌شناس آلمانی می‌افتند. کارهای او این عقیده را تقویت کرد که تمام بیماری‌های روانی دلایل فیزیولوژیک ندارند. او همچنین شواهدی دال بر این که تفاوت‌های فرهنگی دارای تاثیر بر روی روان‌شناسی و رفتار است ارائه نمود. کارهای او به شناخت بهتر ما از شخصیت، روان‌شناسی بالینی، رشد انسان و ناهنجاری‌های روانی، کمک شایانی نموده است.

۳- آلبرت بندورا ( Albert Bandura )
(۱۹۲۵-)
کارهای این روان‌شناس کانادایی، بخشی از انقلاب «شناخت در روان‌شناسی» است که از اواخر دهه ۱۹۶۰ شروع شد. نظریه یادگیری اجتماعی آلبرت بندورا بر اهمیت یادگیری مشاهده‌ای، تقلید و مدل‌سازی، تاکید گذاشت.

۴- ژان پیاژه ( Jean Piaget )
(۱۸۹۶-۱۹۸۰)
کارهای این روان‌شناس سوئیسی تاثیر عمده‌ای بر روان‌شناسی، به ویژه درک ما از رشد فکری و ذهنی کودکان، داشته است. پژوهش‌های پیاژه به توسعه روان‌شناسی رشد، روان‌شناسی شناخت، معرفت‌شناسی ژنتیکی و اصلاح روش‌های آموزشی، کمک شایانی نموده است. آلبرت اینشتین درباره مشاهدات پیاژه در مورد رشد فکری و ذهنی کودکان و فرایند تفکر چنین گفته است: «این کشفی است که آنقدر ساده است که فقط به فکر یک نابغه می‌رسد.»

۵- کارل راجرز ( Carl Rogers )
(۱۹۰۲-۱۹۸۷)
تاکید اصلی این روان‌شناس آمریکایی بر تاثیر شگفت توانائی‌های بالقّوه انسان بر روان‌شناسی و آموزش است. کارل راجرز یکی از مهمترین متفکران انسان گراست و روش درمان ابتکاری او که به «درمان راجرین» معروف است، تاثیر عمده‌ای بر روش‌های درمانی داشته است.

۶- ویلیام جیمز ( William James )
(۱۸۴۲-۱۹۱۰)
از این روان‌شناس و فیلسوف معروف، غالباً به عنوان «پدر روان‌شناسی آمریکا» یاد می‌شود. کتاب درسی ۱۲۰۰ صفحه‌ای او به نام «اصول روان‌شناسی»، مهمترین منبع کلاسیک درسی بود و درس‌ها و نوشته‌های او کمک شایانی به تثبیت روان‌شناسی به عنوان یک علم کرد. او در طی ۳۵ سال تدریس خود، تاثیر بسیاری بر روی روان‌شناسان اوایل قرن بیستم گذاشت.

۷- اریک اریکسون ( Erik Erikson )
(۱۹۰۲-۱۹۹۴)
نظریه این روان‌شناس آلمانی درباره «رشد روانی- اجتماعی» علاقه‌مندی و تحقیقات بسیاری را در زمینه رشد انسان در دوره حیاتش به وجود آورد. اریکسون که از همکاران آنا فروید (دختر زیگموند فروید) بود، از طریق کشف رشد در طول حیات، شامل دوران کودکی، بلوغ و پیری، به توسعه نظریه روانکاوی کمک بسزایی نموده است.

۸- ایوان پولوف ( Ivan Pavlov )
(۱۸۴۹-۱۹۳۶)
این روان‌شناس روسی با تحقیقاتش در زمینه واکنش‌های شرطی، به پیدایش رفتارگرایی در روان‌شناسی کمک شایانی نموده است. روش‌های تجربی پاولوف در تغییر روش روان‌شناسی از درون‌نگری و سنجش ذهنی به معیارهای عینی رفتاری، تاثیر عمده‌ای داشته است. پاولوف در سال ۱۹۰۴ برنده جایزه نوبل روان‌شناسی شد.

۹- کرت لوین ( Kurt Lewin )
(۱۸۹۰-۱۹۴۷)
از این روان‌شناس آلمانی به عنوان پدر «روان‌شناسی اجتماعی مدرن» نامبرده می‌شود زیرا او یکی از نخستین کسانی بوده است که روش‌های علمی و تجربه را برای نگریستن به رفتارهای اجتماعی به خدمت گرفته است

 

رسانه ها وابزار های آموزشی

رسانه ها و ابزارهای آموزشی

🔭رسانه ها و ابزار به سه دسته تقسیم می شوند اول دسته ای از ابزار و رسانه ها که اکثر کیت ها و یا وسایل کارخانه ساخت هستند و معلم با خود به کلاس درس برده با آنها برای انتقال دانش و ارائه مطالب استفاده می کند و با خود باز می گرداند و در بکار گیری و راه اندازی آنها فراگیر منفعل است که به این دسته ابزار، رسانه های آموزشی گفته می شود. گاهاً این رسانه های فناوری و هوشمند و گران قیمت هم می باشند.
🔭دسته بعدی ، رسانه ها و ابزاری هستند که برای ارزیابی از میزان حصول و تحقق اهداف استفاده می شود و به آنها رسانه های ارزشیابی گفته شده و بخصوص در آزمون عملکردی کارایی زیادی دارد.
🔭دسته آخر رسانه های رسانه های یاددهی و یادگیری است . ابزاری ساده و ارزان قیمت و اکثر آنها دست سازه، اسباب بازی، فراگیر محور و بر اساس فعالیت گروهی تهیه می گردد. با کار کردن و استفاده از آنها فراگیران به سطح راهبرد شناختی یعنی خلاقیت، ابداع ، کشف و ....خواهند رسید .
🔭معلم بایستی از ایجاد انگیزه تا فعال کردن فراگیران ، انجام فعالیت های مختلف از ابزار دور ریختنی و یا دست سازه و ابتکاری فراگیران ، یا اقلامی که در طبیعت و پیرامون فراگیران در فضای مدرسه موجود است و حتی نقاشی و تصاویر طراحی شده توسط ایشان استفاده نماید . لذا لازم است در فرم فوق ، لیستی کامل از وسایل را تنظیم و تهیه نمایید.

بازخورد تشویقی

بازخورد تشویقی


بازخوردها و تشویقهایی که در ارزشیابی توصیفی دانش آموزان مقطع ابتدایی می توان از آن ها استفاده کرد :

🔺فرزندم از اینکه از عهده ی انجام کار برآمده ای خوشحالم .

🔻عزیزم با ذوق و سلیقه ای که در تو می بینم توانایی زیبانویسی را داری یا بهتر از این باشی.

🔺پیداست که برای انجام این کار تلاش نموده ای یا ننموده ای .

🔻خوشحالم که برای حل مسائل ریاضی ، کوشا بوده ای یا هستی


🔺فرزندم وقتی دقت تو را در درس یا تکالیف می بینم خوشحال
می شوم یا از تلاش تو لذت می برم .
🔻پسرم ! توانایی انجام آزمایش های علوم را داشتی ، توانایی تو را در انجام آزمایش ها دیدم ، موفقیت تو را تحسین می کنم.

🔺دختر خوبم ! شما به تمام اهداف در جمع و تفریق های اساسی در حد مطلوب دست یافته ای .

🔻این طور به نظر می رسد که در درس .... مشکل داری . امیدوارم که با انجام فعالیت ها در منزل یا تمرین و تکرار تلاش کنیم تا موفق گردی . موفقیت در زمینه ی درس نیاز به تمرین دارد. تمرین کن ، تمرین کن ، تمرین کن .

🔺پسر خوب و عزیزم در دیکته نیاز به تمرین بیشتر داری . امید است در این زمینه تلاش کنی تا موفق گردی .

🔻 از اینکه امروز موفق شدی خوشحالم

🔺پشتکار و تلاش شما می تواند در موفقیت و پیروزی مؤثر باشد .

🔻از انیکه نسبت به یادگیری درس انگیزه و شوق زیاد داری لذت می برم .

🔻بهتر است در زمینه .... کوشش بیش تری بکنی تا موفق گردی .

🔺از اینکه مهارت لازم برای حل مسئله داری خوشحالم .

🔻از توانایی به کارگیری دانش تو عزیزم ابراز شادی می کنم .

🔺عزیزم لازمه ی پیشرفت خواستن است .

🔻دلبندم هرگز کاری را که امروز می توانی انجام دهی به فردا موکول نکن .

🔺خوشحالم که شرکت فعال در گروه و درس و مدرسه داری.

🔻پسرم : کسانی موفق می شوند و موفق باقی می مانند که تلاش و تمرین میکنند

با تلاش خودت مثل همیشه موفق شدی .

منتظر دیدن تلاش دوباره ی تو هستم .

دخترم امروز نتیجه ی بهتری گرفتی فقط سعی کن زیباتر بنویسی .

دخترم تلاش کردی موفق شدی .

دقت وتوجهت مرا خوش حال کرد

از دیدن املای زیبایت لذت بردم .

باتلاش خود از زحمات همه قدردانی کردی .

دخترم تکالیف خود را با دقت انجام دادی متشکرم .

تلاش خوبی داری امید سربلندی وموفقیت تو را دارم .


زیبا رنگ آمیزی کردی از سلیقه ات خوشم آمد .

نکات جالبی را در ذهن سپرده ای ونقاشی کشیده ای دستت درد نکند

~*نمونه هایی از بازخورد توصیفی در ارزشیابی توصیفی*~
در ریاضی از خود جدیت نشان دادی ،متشکرم .

خوب است ولی در دیکته نیاز به تمرین داری .

از فعالیت های تو درکلاس لذت بردم .

از تلاش تو در منزل لذت بردم
این نشان می دهد که به خوبی در بحث های کلاسی شرکت می کنی .

درحل تمرینات ریاضی در حال پیشرفت هستی ،متشکرم .

خط خوبی می توانی داشته باشی .
تمرینات تو خوب است اما نیاز به تلاش بیشتری در خانه داری

. اگر بیشتر فکر کنی درحل تمرینات نتایج بهتری بدست خواهی آورد
همکاری تو با گروه بسیار خوب است .

باید تلاش تو بیشتر از دفعه قبل باشد .
تکرار وتمرین تو باعث خوش حالی من شده است .

تلاش تو به ثمر رسید بالاخره موفق شدی .

دقت وابتکار تو قابل تقدیر است .
دفتر تو بیان گر تلاش توست ولی باز می تواند بهتر شود .

می دانم تو سعی داری غلط ها را کم کنی
این دفعه دقت کرده بودی ، متشکرم .

تو خوب مساله ها را حل می کنی .
پیشرفت تو بسیار خوب است .

تو وظایف خود را به طور کامل انجام دادی ، متشکرم .
تو با تلاش خوبی که داری حتما موفق می شوی .

تو تلاش می کنی که کارهارا با موفقیت انجام دهی .
تلاش های تو در آینده نتیجه خواهد داد .

تلاش وپشتکار تو مایه رضایت وخوشحالی است ،به تلاش خود ادامه بده .
مرحبا بر پسر با دقتم.

آفرین به تو که در کارت دقت کردی .
به تو میگن گل پسر بادقت.
از اینکه تلاش می کنی دوستت دارم .

از اینکه درست نوشتی ممنونم .
پسرم خیلی قشنگ نوشتی اما باید بیشتر دقت می کردی .

پسر خوبم اگر با فکر وبا دقت بنویسی موفق تر می شوی . از اینکه به من وخودت اعتماد کردی متشکرم .

عزیزم آینده خوبی درانتظار توست به شرطی که همیشه تلاش گرخوبی باشی .

ازاینکه امروز غلط نداشتی لذت بردم
پسر عزیزم این بود نتیجه ی تلاش امروزت .

درود بر تو که در کارهایت موفق و پیروز هستی .

از اینکه در کلاس دقت می کنی وموفق هستی کلاس به تو افتخار می کند .

از اینکه در کلاس موفق هستی خوش حالم وتشکر دارم .

پسرم در زمینه خواندن ونوشتن ساعت بیشتر دقت وتلاش کن .

در پاسخ گویی به سؤالات خوب هستی ولی در نوشتن باید بیشتر تلاش ودقت کنی تا درست وزیبابنویسی .

از اینکه اکثر سؤالات را درست نوشتی متشکرم ولی پسر گلم باید بیشتر دقت کنی تا اشکالات تو رفع شود 

تدریس موفق
1. همیشه با یاد و نام خدا درس را شروع کنید و آن را به پایان برسانید.و
2. ساده، اما عمیق تدریس کنید.
3. تجربه های تازه ی خود را در اختیار فراگیران قرار دهید.
4. هرگز گمان نکنید که سکوت شاگردان به معنای فهمیدن است.
5. تقویت شوق در یادگیری را هدف غایی تدریس خود قرار دهید.
6. به افزایش کیفیت یادگیری و پرورش خلاقیت اهمیت بیش تری بدهید
7. طرح درس و یا خلاصه ی آن را همواره با خود داشته باشید تا به کاری که انجام می دهید، مسلط باشید.
8. به سؤالات فراگیران اهمیت دهید و با لحن خوب و مناسب بازخورد دهید.
9. مطالعه ی پیش از تدریس و آمادگی قبلی برای تدریس را فراموش نکنید.
10. از ابتکار و خلاقیت خود و دانش آموزانتان در تدریس استفاده کنید.
11. تنوع در روش آموزش را فراموش نکنید.

12. در تدریس، تا حد امکان از مثال و مصداق استفاده کنید.
13. از وسایل و امکانات آموزشی موجود، حداکثر بهره را ببرید؛ از جمله، دانش آموزان را با منابع مطالعاتی مثل کتاب ها و نشریات آشنا کنید.
14. آرام، با نشاط و علاقه مند تدریس کنید.
15. برای فعال کردن دانش آموزان و ایجاد انگیزه ی یادگیری، از ذوق، سلیقه و استعداد آن ها بیش تر استفاده کنید.
16. کارها و فعالیت های مربوط به کلاس را بین دانش آموزان تقسیم کنید و به آن ها مسئولیت دهید.
17. با شاگردانتان جدی ولی مهربان باشید.
18. هرگز پشت سر هم و یکنواخت تدریس نکنید و با طرح سؤال هایی، دانش آموزان را در طول تدریس فعال نگه دارید.
19. با به کارگیری روش های متنوع ارزشیابی، از وضعیت فراگیران و نتیجه ی کار خود مطلع شوید.
20. برای ارتباط فعالیت های آموزشی کلاس درس و خارج از کلاس، تکالیف مناسبی را به دانش آموزان پیشنهاد کنید؛ مثلاً از آن ها بخواهید، آموخته های خود را به شکل های متنوع، مانند: تهیه ی خلاصه ی درس، طرح سؤال های مهم، کشیدن نقاشی، تهیه ی مصاحبه با بزرگ تر ها، کار پژوهشی و... ارائه دهند.
┄┅┅┄┄┅✶🌸✶┄┅┄┅┄

چرایی وچگونگی تهیه پوشه کار

🌺🌺نکاتی مهم در مورد پوشه کار

✡دانش آموز
⭐️ یک ابزار مهم ارزش یابی-توصیفی است.(شاه ابزار)
⭐️هویت دانش آموزان را در همه ی ابعاد شخصیتی شامل می شود.
⭐️ درک عمیق یادگیرنده رانشان می دهد.
⭐️ امکان تولید دانش یابهبودآن (نوآوری و خلاقیت)رامهیامی کند.
⭐️ فرایندرشدوپیشرفت دانش آموزرابه خوبی نشان می دهد.
⭐️پوشه کاربین آموخته های قبلی و جدید دانش آموز ارتباط برقرارمی کند.
⭐️پوشه کار کمک می کندتافرداشکالات واشتباهات خویش رااصلاح کند.
⭐️باپوشه کاردانش آموز میزان توانایی و دانش خود را مستند می سازد.
⭐️بابررسی پوشه کاردانش آموزبه استعدادهای خویش پی می برد.
⭐️ بامدیریت وتکمیل پوشه کارمسئولیت پذیری راعملا تمرین می کند.
⭐️بابررسی پوشه کارورفع اشکالات و...به مهارت ارزشیابی(خودسنجی ،همسال سنجی و...)می رسد.
⭐️یادگیری را برای دانش آموز ساده و سهل می سازد.

✡معلم

⭐️به استعداددانش آموزان واقف می شود.
⭐️باایجاد فرصت مناسب برای آفرینندگی و زایش تفکرات جدید در فراگیران،یادگیری مشارکتی را در آنها تقویت نماید.
⭐️از طریق پوشه کار،به هویت فردی دانش آموزتوجه می نماید.
⭐️به نقاط قوت وضعف دانش آموزان پی می برد.
⭐️تفاوت های فردی دانش آموزان را عینیت می بخشد.

✡اولیا

⭐️در جریان فرایند آموزش فرزندشان قرار می گیرند.
⭐️به نقاط قوت وضعف فرزندشان پی می برند.
⭐️اولیاسنجی ازمزایای پوشه کاراست که اولیارادرفرایندیاددهی – یادگیری فرزندش سهیم ومسئولیت پذیرمی کند.

✡بایدها ونبایدهای پوشه کار

⭐️پوشه کارنبایدمانع یادگیری وفرایندرشدکودک شود.
⭐️پوشه کارنبایدعاملی برای تنبیه کودک،اولیا باشد.
⭐️پوشه کارنبایدتوسط غیرمتخصصان بررسی وارزیابی شود.
⭐️پوشه کارنبایدحجیم وسنگین باشد.
⭐️نبایدکارهای حجمی درپوشه کارقرارگیرد.
⭐️پوشه کاربایدعامل انگیزشی مثبت برای ادامه فرایندیادگیری باشد.
⭐️پوشه کاربایدچابک وسبک باشد.
⭐️پوشه کاربایدمسیرناصحیح آموزش رااصلاح کند.
⭐️درپوشه کاربایدنمونه ای ازشواهدواسنادی قرارگیردکه عامل علاقمندی کودک باشد.
⭐️پوشه کارفقط ابزاراست نه کل تعلیم وتربیت.

اختلال یاد گیری چیست؟

🍃💕
اختلالات یادگیری

تاریخچه:

درسال1962برای اولین بار ساموئل کرک اصطلاح ناتوانی های یادگیری رامطرح نمود.
درایران سال1370 با تاسیس آموزش وپرورش استثنایی در منطقه 4 تهران توسط دکتر تبریزی

🍃💕 اختلال يادگيري چيست؟

قانون عمومی 241-94ایالات متحده آمریکا
ناتواني هاي ويژه يادگيري به معناي اختلال در يك يا چند فرايند روانشناختي پايه است كه دردرک یا كاربرد زبان گفتاری یا نوشتاري دخالت دارد و ممکن است منجر به بروز مشکلاتی در شنيدن ، فكر كردن ، صحبت كردن ،خواندن، نوشتن، هجي كردن و يا محاسبات رياضي شود .مشكلات يادگيري ناشی از معلوليت هاي بينايي،شنوايي،حركتي،عقب ماندگي ذهني،آشفتگي هيجاني ومحروميت هاي فرهنگي يا اقتصادي نیستند.
بنابراین مشکلات درسی که ناشی از موارد فوق باشددر طبقه ناتواني يادگيري خاص قرار نمي گيرند.
ویژگیها ی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری(LD)
1-برخورداری از بهره هوشی طبیعی در حد متوسط و بالاتر.
2-سالم بودن حواس مختلف (بينايي،شنوايي ) درنتیجه مشکل یادگیری آنها بعلت نقصان عملکرد حواس نیست .
3- برخورداری ازامکانات محيطي وآموزشی مناسب .
4- برخورداری ازسلامت هیجانی عاطفی و رفتاري .
5-ضعف در فرایند های روانی پایه :ادراک ،دقت وتمرکز،حافظه،زبان
6- ضعف در يك يا چند ماده درسی نه در همه دروس .(دیر آموزان در همه دروس دچار مشکل دارند)
7-تفاوت زیاد بین توانایی های ذهنی(هوشبهر)وپیشرفت تحصیلی
بین توانایی های بالقوه (مورد انتظار) و توانایی های بالفعل (در حال حاضر ) باتوجه به سن تقویمی وبهره هوشی 6ماه تا 2سال تحصیلی تفاوت وجود دارد.
ميزان شيوع : بين1 تا 30 درصد و نسبت دختران بیشتر از پسران.

🍃💕

قدرت کلام مان را جدی بگیریم

قدرت کلام 

کلام شما قدرتی است برای آفرینش، و موهبتی است که خداوند به شما داده است. شما از طریق کلام همه چیز را متجلّی می‌کنید، به هر زبانی که سخن بگویید، نیت شما از طریق آن متجلّی می‌شود. آنچه آرزو می‌کنید، آنچه احساس می‌کنید و آنچه حقیقتا هستید، همه از طریق کلام متجلّی می‌شوند.
کلام تنها یک نشانه یا یک نماد نیست، بلکه نیرو و اقتداری است که برای بیان و ارتباط برقرارکردن، اندیشیدن و در نهایت برای آفرینش رویدادهای زندگی خود در اختیار دارید. کلام قدرت‌مندترین ابزاری است که در اختیار دارید و این ابزاری جادویی است. مانند شمشیر دولبه کلام شما می‌تواند زیباترین رؤیاها را بیافریند و یا همه چیز را در اطراف شما نابود کند. یک لبۀ آن استفاده نادرست از کلام است، که دوزخی واقعی می‌سازد و لبۀ دیگر آن بی‌عیب و نقص بودن آن است.
بسته به این که چگونه از کلام استفاده شود، ممکن است شما را آزاد سازد و یا بیش‌تر از آنچه اکنون هستید، در بند بکشد. کلام شما افسون خالص است و استفادۀ غلط از آن، جادوی سیاه. کلام به قدری قدرتمند است که حتی یک کلمه می‌تواند زندگی یک فرد را عوض کند و یا زندگی میلیون‌ها انسان را نابود سازد. مواظب کلام خود باشیم!!

دانش آموزان دیر آموز

🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸

اصول آموزش دانش‌آموزان دیرآموز:
اصولی که به یاددهی و یادگیری دانش‌آموزان دیرآموز کمک می‌کنند، به اختصار به شرح زیر می‌باشد:
1- اصل یادگیری از طریق عمل کردن:
دانش‌آموزان دیرآموز، توانایی محدودی برای انجام کارهای ذهنی دارند، لذا یادگیری آنها باید همراه عمل کردن باشد و از هر موقعیتی و در هر مکانی باید به منظور آموزش استفاده کرد.
2- اصل به‌کارگیری حواس و تربیت حواس:
در امر آموزش هر چه حواس بیشتری بکار گرفته شود، آن آموزش موفق‌تر است.
3- اصل توجه به زنجیره‌ای بودن مهارتها و دانشها:
مهارتها و دانشها به مانند حلقه‌های زنجیر با یکدیگر مرتبط هستند لذا در امر تدریس باید به این ارتباط و پیوستگی توجه داشت و مهارت یا دانش جدید باید با مهارت یا دانش قبلی مرتبط باشد و به تدریج بر دشواری، دقت و صراحت آن افزوده شود.
4- اصل واقع‌گرایی: هر قدر میان موضوعهای مورد تدریس و زندگی واقعی و فعالیتهای طبیعی کودک ارتباط و همبستگی وجود داشته باشد، تدریس موفق‌تر و اثربخش‌تر است در این باره استفاده از مصداقهای عینی و مثالهای کاربردی توصیه می‌شود.
5- اصل تفاوتهای فردی: هر قدر تدریس بر اساس نیازهای فردی و تفاوتهای فردی باشد، موفق‌تر و اثربخش‌تر است. از این رو استفاده از برنامه‌های آموزش انفرادی توصیه می‌شود.
6- اصل تعامل و تجربه: هر قدر دانش‌آموز با محیط‌های فیزیکی و اجتماعی تعامل بیشتری داشته باشد و از تجربه‌های گوناگون بهره‌مند باشد، برای رشد همه جانبه او مفیدتر خواهد بود.
اثرات نامطلوب جداسازی کودکان دیرآموز از دانش‌آموزان عادی:
1- اولین اثر نامطلوب این است که روند جداسازی را ترغیب می‌کند. جوامع بشری به این سو حرکت می‌کنند که بتوانند شرایطی فراهم کنند که در آن تمام افراد از هر جنس و نژاد و طبقه اجتماعی و توانایی‌ها و ناتوانایی‌های فردی حضور فعال در جامعه داشته و حق بهره‌مند شدن از امکانات اجتماعی را داشته باشند که یکی از این امکانــــات آموزشی همگانی در کنار همسالان است. یعنی دانش‌آموزانی که صرفاً دارای مشکلات تحصیلی بوده و فاقد هر گونه مشکل اولیه در رفتارهای سازشی هستند حق برخورداری از آموزش عادی را دارند.
2- دومین اثر مربوط است به بعد عاطفی هر دو گروه – احساس عدم کفایت یکی از اولین واکنش‌هایی است که جدا کردن دانش‌آموزان دارای مشکلات تحصیلی می‌تواند در این دانش‌آموزان ایجاد کند. محرومیت از یک حق به این معنی است که فرد لیاقت بهره‌مند شدن از آن حق را نداشته است. احساس بی‌لیاقتی می‌تواند به ایجاد نگرش منفی نسبت به خود منجر شود. افت یا از بین رفتن انگیزه و نا‌امیدی نیز از تبعات بعدی این روند است.
3- سومین اثر آن است که اگر دانش‌آموزی مشکلش در یادگیری بعضی یا تمام دروس است، در محیطی قرار گیرد که توقع آموزشی در حدی نباشد که موجب ترغیب تلاش در وی شود می‌توان انتظار بی‌علاقه شدن نسبت به درس را از وی داشت. چرا که برنامه‌‌ی آموزشی برای بالفعل رساندن استعدادهای دانش‌آموزان باید یک سطح بالاتر از توانایی‌های اولیه‌ی یادگیرنده باشد.
مدرسه بستر مناسبی برای دانش‌آموزان فراهم می‌کند تا با افرادی از فرهنگ‌های مختلف و طبقات متفاوت اجتماعی و توانایی‌ها و نا‌توانی‌ها آشنا شوند و به آنها احترام بگذارد و حقوق آنها را رعایت کند. جدا کردن افرادی که دارای توانایی‌های محدود‌تر تحصیلی هستند باعث محروم شدن سایر دانش‌آموزان از داشتن تجربه مثبت و سازنده برخورد با این افراد شده و در نتیجه حد تحمل آنها بر خوردهای بعدی در جامعه کاهش می‌یابد. در نتیجه چگونه می‌توان انتظار داشت در آینده‌ی نه چندان دور فارغ‌التحصیلان آموزشی استثنایی، توسط همسالان خود که اکنون شهروندان و مسئولان همان جامعه هستند مورد پذیرش قرار گیرند و حداکثر امکانات را برای حضور فعال آنها مهیا سازند.

وراثت بر هوش اثر می‌گذارد اما میزان آن معلوم و دقیق نیست و اتفاق نظر وجود ندارد محیط بارور موجب افزایش بهره هوشی و محیط محروم موجب کاهش بهره هوشی فرد می‌شود.
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸

ادامه نوشته

انواع بازخورد

بازخودهایی که کاربرد آنهادر کلاس مجاز نیست 🌺🌺🌺🌺

بازخوردهای افراطی :

در بکارگیری این باز خوردها باید توجه کرد که تصویر نادرستی (چه

مثبت ،چه منفی )از دانش آموزان درست نکنیم تا مانع پیشرفت و

تلاش آنان نگردد.این گونه باز خوردها تحت عنوان بازخوردهای

افراطی نام گذاری می شوند.

بازخوردهای افراطی مثبت :🌺🌺🌺🌺

نقش مخربی در شخصیت کودک دارد.جملاتی مانند تو همیشه موفق

هستی ،نوعی خوش بینی بیش از حد به وجود می آورد .

بازخوردهای افراطی منفی :

باعث کاهش اعتماد به نفس دردانش آموزان می شود.

نمی تواندیا نمی توانی

همیشه اشتباه می کنی

همیشه ناقص می نویسی

🍀🌺🍀🌺🍀

ادامه نوشته

چگونه جمله سازی را آموزش دهیم؟

تمرين هاي مختلفي براي آموزش جمله سازي و جود دارد كه مهم ترين آن ها عبارتند از:

1ـ جمله سازي شفاهي:

قبل از اين كه از دانش آموزان بخواهيم به شكل مكتوب جمله سازي نمايند، بهتر است با تمرينات شفاهي آمادگي لازم ذهني و رواني را در آنان بوجود آوريم. شيوه هايي كه مي توان در جمله سازي شفاهي از آن ها استفاده كرد عبارتند از:

الف) تمرين پرسش و پاسخ: اين تمرين بر اساس مطالب درسي فارسي و يا به كمك تصاوير انجام مي شود.

ب) دوباره سازي: در اين شيوه از دانش آموزان مي خواهيم جمله اي را كه خوانده اند يا ما براي آنان خوانده ايم دوباره سازي كرده، به زبان خود بازگو نمايند.

ج) جمله سازي: با كلمات داده شده در اين شيوه از دانش آموزان مي خواهيم با كلمات داده شده جمله هايي شفاهي بسازند.

2ـ تشخيص صحت جمله: در اين تمرين، با ارائه جند جمله صحيح و غلط، از دانش آموزان مي خواهيم صحت و سقم و آن را تشخيص دهند. مثال:

حسن به مدرسه رفت خرس پرواز كرد.

3ـ تغيير كلمات جمله: با اين تمرين، جمله هاي مكتوب آماده اي را به دانش آموزان ارائه مي دهيم كه زير بعضي از كلمات آن ها خط كشيده شده است.

دانش آموز بنا به خواسته ي ما يك كلمه ي ديگر به جاي كلمه ي مورد نظر قرار مي دهدو جمله ي جديدي مي سازد. مثال:

تضاد: امروز هوا خيلي سرد بود امروز هوا خيلي گرم بود.

زمان آينده: امروز به مشهد مي روم فردا به مشهد خواهم رفت.

منفي: من سيب دوست دارم من سيب دوست ندارم.

پرسش: شهر خود را دوست دارم شهر خود را دوست داري؟

4ـ جور كردن گروه كلمات: بوسيله ي اين تمرين، دو فهرست از گروه كلمات به دانش آموزان ارائه مي كنيم و از آنان مي خواهيم بين گروه هاي واژگاني ارتباطي معني دار برقرار كنند. مثال:

الف) ايران نان مي پزد.

ب) گندم را در فصل پاييز مي كارند.

ج) نانوا كشور ماست.

5ـ پر كردن جاي خالي جمله: در تمرين مذكور، جمله هايي را كه جاي يك يا جند كلمه ي آن ها خالي است به دانش آموزان ارائه مي كنيم و از آنان مي خواهيم كلمات مناسب را در جاي خالي قرار دهند. مثال:

ـ حسن سه سيب ........... ميز مي گذارد (از، زيرا، روي، در)

ـ سارا ........خانه......... بازار آمد. (بي، از، تا، چون، به)

ـ در دريا با ............ مسافرت مي كنند. (هواپيما، كشتي، قطار، اتوبوس، دوچرخه، شتر)

ـ با چاي .......... مي خورند. (سيب، گوشت، قند، ميوه)

ـ فردا به مدرسه .......... . (نمي روم، نمي خورم، نمي شويم، نمي توانيم)

ـ احمد شاگرد خوبي .......... . (هستي، است، هستيم، هستيد)

6ـ منظم سازي جملات درهم ريخته: در اين تمرين، كلمه هاي جمله را بدون نظم خاصي درهم مي

ريزيم و از دانش آموزان مي خواهيم جمله هاي صحيح و منظم بسازند. مثال:

سينما، به، ديروز، دوستم، رفتم، با، من

7ـ گسترش جمله ها: در تمرين گسترش جمله ها از دانش آموزان مي خواهيم جمله ي داده شده را ادامه دهند و كلمه يا جمله اي ديگر به آن اضافه نمايند. مثال:

تو به تهران مي روي و من . . . .

معلم درس مي دهد و شاگرد . . . .

بز علف دوست دارد و خرگوش . . . .

ما با ياري خدا پيروز . . . .

8ـ كوتاه سازي: در اين تمرين، از دانش آموزان مي خواهيم با استفاده از كلمات داده شده جمله هاي داده شده را كوتاه سازند. مثال:

حسن و برادرش به خانه ما آمدند. (آنان)

9ـ جمله سازي به كمك تصوير: در تمرين مذكور با استفاده از تصاوير كتاب يا تصاوير ديگر، از دانش آموزان مي خواهيم جمله هاي مناسب بسازند و بنويسند.

10ـ تمرينات افزايشي: در تمرينات افزايشي، با ارائه چند كلمه، از دانش آموزان مي خواهيم آن ها رابه جمله بيفزاند. مثال:

من سيب مي خورم. (قرمز) من سيب قرمز مي خورم.

پدر به مسجد مي رود. (با من، روزهاي جمعه) پدرم روزهاي جمعه با من به مسجد مي رود.

11ـ تركيب جمله هاي ساده: در اين تمرين دو عبارت يا جمله كوتاه به دانش آموزان ارائه مي دهيم و از آنان مي خواهيم آن ها را به يك جمله تبديل كنند. مثال:

آن مرد برادر حسن است. آن مرد كشاورز است.

آن مرد كشاورز برادر حسن است.

انواع ماشین  ساده

🌻قرقره
یک ماشین ساده است که چرخ شیار داری هست که از شیار اون ریسمان یا طناب می گذره

برای بالا بردن مصالح ساختمانی استفاده میشه با سطح شیب دار نمیشه اجسام رو تا ارتفاع خیلی زیاد بالا برد

قرقره دو نوع ثابت و متحرک داره

ثابت : از یک طرف طناب رو بکشی چشم با طرف دوم طناب بالا میاد مثل قرقره ی چاه آب و قرقره پرچم پس باعث تغییر جهت نیرو داره و ربطی به افزایش نیرو یا سرعت کار نداره

🌻قرقره متحرک:
سیستم دیگری که به بالا بردن اجسام کمک می‌کند قرقره متحرک است. انتهای طنابی را به تکیه گاه ثابتی ببندید و انتهای دیگرش را که از شیار قرقره متصل به وزنه‌ای وصل شده، عبور داده و بالا بکشید.

 این قرقره از راه افزایش نیرو به ما کمک می کند.
یعنی جسم به وسط این قرقره وصل میشه و با قرقره در حرکت هست مثل تله کابین و آسانسور و جرثقیل

🌻چرخ و محور
یک میله و چرخی که به دور آن می چرخد که بر حسب نوع با افزایش نیرو یا افزایش سرعت در کار به ما کمک می کنه
مثل فرمان اتومبیل، چرخ دوچرخه، دستگیره در ،چرخ و فلک ، چرخ چاه دارای دستگیره و...

ادامه نوشته

چند نکته در انتخاب متن املا

🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺

"نکاتی که معلم هنگام انتخاب متن هراملا باید توجه داشته باشد :

الف ) متن موردنظرحاوی جمله باشد واز انتخاب کلمه به تنهایی خودداری شود.
ب ) کلمات سازنده جملات متن ازحروفی تشکیل شده باشند که قبلا ً تدریس شده اند .
ج) کلمات خارج از متن کتابهای درسی ، ازبیست درصد کل کلمات بیشتر نباشد .
د) علاوه برجملات موجود در کتابهای درسی ، با استفاده از کلمات خوانده شده ،جملات دیگری هم درنظر گرفته می شوند .
ه ) درهرجلسه از کلماتی که در جلسات قبلی برای دانش آموزان مشکل بوده اند نیز استفاده شودتابتوان درجه پیشرفت شاگردان را اندازه گیری کرد.
معلم یک بار با صدایی بلند ولحنی شمرده متن اولیه رااز روی تابلو می خواند واز دانش آموزان می خواهد بادقت به چگونگی تلفظ او گوش کنند . لازم است دقت شود که شاگردان به نوشتن ویادداشت کلمات برروی کاغذ یا میز اقدام نکرده ، فقط ضمن گوش دادن ،کلمات سازنده جملات متن را با حرکات چشم از روی تابلو تعقیب کنند.
گام دوم ،قرائت املا توسط معلم ونوشتن آن توسط دانش آموزان . معلم متن املا را از روی تابلو پاک کرده ، پس از آماده شدن دانش آموزان ، آن را با صدایی بلند ولحنی شمرده وحداکثرتا دوبار قرائت می کند . البته هنگام قرائت متن املا از خواندن کلمه به کلمه خود داری کرده ، متن را به صورت گروههای اسمی وفعلی یا جمله کامل قرائت می کند تا دانش آموزان با بافت جمله ومعنای آن آشنا شوند .
در پایان یک باردیگر متن املا را باسرعت مناسب تکرار می کند تا کند نویسان هم اشکالات خود را برطرف نمایند.
گام سوم ، تصحیح گروهی املاها وتهیه فهرست خطاهای املایی. معلم پس از جمع آوری املاها آنها را با استفاده از رهنمود زیرتصحیح وخطاهای املایی کلاس را جمع بندی می کند.
این گام با مشارکت کامل دانش آموزان انجام می شودو معلم بدون اشاره به نام آنها ،تک تک املاها را بررسی ومشکلات رااستخراج می کند. به این ترتیب که معلم املای اولین دانش آموز رادردست می گیرد وبه کمک یک دانش آموزکلمات یادشده رارونویسی می کند . سپس دومین املاء ، سومین و... رادردست می گیرد وبه کمک همان دانش آموز یا دانش آموز دیگری ، صورت صحیح غلطهای املایی راروی تابلو ثبت می کند. البته هرجا که غلطها تکراری بودند جلو اولین مورد آن یک علامت (مثلا ً *) می زند. درپایان با شمردن غلطها ،اشکالات املایی دانش آموزان رااولویت بندی می کند .
گام چهارم :تمرینات متنوع با توجه به اولویت بندی اشکالات املایی استخراج شده ، دراین گام ، معلم با توجه به مهمترین وپرتعدادترین اشکالات املایی دانش آموزان با به کارگیری انواع تمریناتِ حرف نویسی وکلمه نویسی (که قبلا ً ازآنها یاد شد ) وهمچنین کلمه سازی وجمله سازی به تقویت توان نوشتاری دانش آموزان می پردازد.

🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀🌹

روش تدریس وبرخورد با دانش آموزان در کلاس درس

«به نام خدا»

خلاصه موارد بیان شده در موضوع «روشها و رفتارهای اشتباه در تدریس 

🔺۱_سرزنش کردن بیش از حد کلاسهای شلوغ و ضعیف

🔺۲_بیش از حد حرف زدن و سخنرانی ، بجای فعال کردن بچه ها

🔺۳_تدریس یکنواخت و بدون تنوع در روشها

🔺۴_دادزدن موقع عصبانیت

🔺۵_افراط در جدی یا شوخ بودن

🔺۶_ استفاده از کلمات ناشایست در هنگام عصبانیت

🔺۷_تبعیض گذاشتن میان دانش آموزان

🔺۸_ به کار بردن اطلاعات نادرست به جای اعتراف به ندانستن

🔺۹_به یک سمت نگاه کردن بجای نگاه کردنz و تقسیم عادلانه توجه

🔺۱۰_ منصفانه قضاوت نکردن و همه تقصیرات ضعف های کلاس را به گردن دانش آموزان انداختن

🔺۱۱_استفاده از روایت های نادرست و گاهی عامیانه برای توجیه یک موضوع بدون پشتوانه علمی دقیق

🔺۱۲_ عادت به بدگویی از دانش آموزان در بین همکاران

🔺۱۳_ تحقیر دانش آموزان در جمع دوستان خود

🔺۱۴_ گاهی ملحد و کافر خواندن دانش آموزان به خاطر طرح سؤالی خاص
🔺۱۵_ نشستن در یکجای ثابت یا زیاد راه رفتن در کلاس

🔺۱۶_ در جریان مسائل روز نبودن و نداشتن تحلیل علمی و عقلانی درست در کلاس

🔺۱۷_ داشتن چهره ای عبوس و توأم با غرور

🔺۱۸_ گله و شکایت از شغل معلمی و بیان مشکلات کاری و صنفی برای دانش‌آموزان

🔺۱۹_داشتن پوشش نامتعارف
🔺۲۰_ نداشتن برنامه و طرح درس در کلاس

🔺۲۱_ اهمیت ندادن به ارتباط مؤثر با اولیای دانش آموزان

🔺۲۲_ استفاده از گوشی های گرانقیمت که توجه دانش آموزان را جلب می کند

🔺۲۳_ عادت به استفاده از وسایل دانش آموزان که خود به آن نیاز دارند،مثل: کتاب درسی و ...

🔺۲۴_ انجام آزمون در کلاس بدون برنامه قبلی و آمادگی فراگیران

🔺۲۵_ تأخیر ورود به کلاس و خروج قبل از زمان تعیین شده

🔺۲۶_ مدام تعریف کردن از ویژگیهای خود

🔺۲۷_ نسبت دادن صفات نادرست و بدون تحقیق به یک مسلمان جهت شوخی با دانش آموزان
🔺۲۸_ اعتقادات دینی ادیان آسمانی را به تمسخر گرفتن

🔺۲۹_ عقب ماندن از بودجه بندی کتاب و تعجیل در تدریس در پایان سال تحصیلی

🔺۳۰_ اجازه دادن به دانش آموزان جهت بیان اشکالات دبیر سال قبل در کلاس

🔺۳۱_ تحقیر سؤالات پیش پا افتاده و کم اهمیت فراگیران

🔺۳۲_ ربط دادن ضعف درسی به شخصیت دانش آموزان

🔺۳۳_ ناامید کردن دانش آموزان از جبران مافات

🔺۳۴_ عدم ارتباط بهینه با اولیا و عوامل مدرسه در مورد دانش آموزان

🔺۳۵_ انعطاف نداشتن در تغییر لازم در رفتار و روش تدریس

🔺۳۶_ قضاوت کردن در مورد شخصیت دانش آموز با توجه به نوع پوشش و منطقه زندگی او

🔺۳۷_ سرسری از موضوع مورد تدریس یا سؤال گذشتن و حق مطلب را به جا نیاوردن

🔺۳۸_ بها دادن بیش از حد به یک یا چند دانش آموز خاص در کلاس

🔺۳۹_ بی برنامگی و نداشتن طرح درس و اتلاف وقت

🔺۴۰_ عدم رعایت تفاوت های فردی ،مقایسه نادرست بچه ها

🔺۴۱_ عدم توانایی در اداره کلاس و بهم ریختگی

🔺۴۲_ نداشتن برنامه مشخص و زمان بندی مناسب در تدریس و پرسش و امتحان

🔺۴۳_ عادت به نگاه کردن پی در پی به ساعت در هنگام تدریس و سایر فعالیتهای کلاسی

🔺۴۴_تهدید و ارعاب با نمره

🔺۴۵_ بطور مکرر کلاس دینی را در اختیار دبیران دروس دیگر گذاشتن و یا برنامه های دیگر مدرسه

🔺۴۶_ طرح سؤال سخت و نامفهوم برای تنبیه

🔺۴۷_ برای جریمه و تنبیه،مقرر کردن حفظ قرآن یا تحقیق در مورد ائمه( علیهم السلام)

🔺۴۸_ عدم شناخت به موقع ضعف درسی ،اخلاقی و فکری و از دست دادن زمان برای اقدام مناسب

🔺۴۹_ داشتن تکیه کلام

🔺۵۰_ افراط در تنوع در پوشش و استفاده از زیور آلات در مدرسه

چرا بازی مهم است؟؟

 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃

چرا بازی مهم است؟
بازی نیاز کودک است. نیازی نیست بازی را به کودک آموزش دهید. کودکان به طور ذاتی و غریزی بازی را بلد هستند. بازی یکی از مهم ترین مراحل رشد کودک است. کودکان در هنگام بازی، به تمرین نقش های بزرگسالان می پردازند، دنیای اطراف خود را می کاوند و قوانین خود را وضع می کنند. کودکان هنگام بازی از دنیای درون خود پرده بر می دارند و ما را به درون ضمیر خود راه می دهند. افکار و احساسات خود را بروز می دهند شخصیت های دلخواهشان را می سازند و داستان های مورد علاقه شان را دنبال می کنند. بازی با همسالان نیز علاوه بر تمام این موارد، به کودکان در توسعه ورابط اجتماعی و تقویت هوش بین فردی کمک می کند. کودکان در زمان بازی با دوستانشان، قوانین و قواعد ارتباط با دیگران را می آموزند قهر و آشتی، دعوا و مصالحه، به کودکان فرصت تمرین مهارت های اجتماعی را می دهد و همدلی، نوع دوستی و همکاری به جهت رسیدن به یک هدف مشترک را می آموزد.
مهارت های اجتماعی در هنگام بازی با همسالان رشد می کند همین مهارت ها ست که اساس هوش عاطفی و اجتماعی کودک را بنیان می نهد و موفقیت او را در زندگی بزرگسالی تضمین می کند جایی که درس های فیزیک و شیمی، فراموش شده باشد، باز هم توانایی صحبت کردن، برقراری ارتباط و دوست یابی به کمک بزرگسالانی می آید که در دوران کودکی فرصت تمرین مهارتهای اجتماعی را یافته اند.
خلاقیت، دیگر مزیت بازی است. کودکان نیاز دارند فرصتی برای تفکر خلاق داشته باشند خارج از چارچوب منظم و ساختارمند برنامه درسی، قوانین خود را ایجاد کنند و به دنبال کاری که دوست دارند بروند و جهان را کاوش کنند. در این زمینه صحبت مشهوری از آلبرت انیسشن وجود دارد که می گوید کودکان بهترین کاوشگران هستند. بازی فرصت کاوش و شناخت جهان اطراف را برای کودکان فراهم می کند.
بنابرآنچه گفته شد، پیشنهاد می کنیم به عنوان والدین، فرصتی را برای بازی آزاد و بی دغدغه فرزندانتان در نظر بگیرد و فارغ از آنچه شما به عنوان وجهه اجتماعی خود لازم می دانید، به پرورش خلاقیت و کنجکاوی کودکانتان توجه کنید. به عنوان آموزشگران نیز، اهمیت ساعات استراحت و زنگ تفریح را جدی بگیرید و از کم کردن زنگ ورزش وتفریح برای پرداختن به دروس عقب افتاده وساعات درسی فشرده اجتناب کنید

🌸🍃🌸🍃🌸🍃🍃

ویژگی یک تکلیف خوب

✳️✳️ویژگیهای یک تکلیف خوب:

۱- کمتر نوشتنی باشد.
۲- گروهی باشد.
۳- متناسب با تفاوت های فردی دانش آموزان، انواع تکالیف مشخص شوند.
۴- تکمیل کننده ی آموزش باشد.
۵- متناسب با امکانات موجود باشد.
۶- برای انجام آن نیاز به ارتباط و تعامل با دیگران باشد.
۷- از حداکثر حواس پنجگانه استفاده گردد.
۸- منجر به کشف اطلاعات توسط دانش آموزان گردد.
۹- با جریانات و اتفاقات زندگی عادی و کتاب ها مرتبط باشد.
۱۰- به سطوح بالای یادگیری مربوط باشد.
۱۱- خلاقانه باشد.
۱۲- عملی باشد.
۱۳- تفکر واگرا را تقویت کند.
۱۴- ابتکار دانش آموزان را تقویت کند.
۱۵- منجر به یادگیری عمیق و ماندگار شود.
۱۶- متناسب با شرایط اقتصادی خانواده باشد.
۱۷- متنوع باشد.
۱۸- جنبه های بیشتری از رشد دانش آموزان را در بر بگیرد.

انواع فعل

انواع فعل:

فعل:کلمه ای است که مفهوم انجام دادن کار یاپذیرفتن حالتی یاایجادارتباط از آن فهمیده میشودمهم ترین جزگزاره است ومعمولا در پایان جمله می آید .مثال:

۱-امروز آسمان تبریز صاف بود. ۲-زنگ تفریح را که زنجره زددرکلاس غوغاشد.

زمان فعل:فعل ها به طور کلی در سه زمان اتفاق میافتند:

۱-گذشته(ماضی) ۲-حال(مضارع) ۳-آینده(مستقبل)

مثال۱)درویشی به دهی رسید.(گذشته)

مثال۲)او مطالعه می کند.(حال)

مثال۳)پدر ومادر فردا باز خواهند گشت.(آینده)

ادامه نوشته

اصول کاربردی در درس ریاضی

اصول کاربردی درتدریس ریاضی ✅✅

در تدریس ریاضیات، باید عواملی که کودکان رابه کلاس درس علاقمند می کند، شناخته شود.

ما می توانیم به کودکان کمک کنیم تا ارتباط ریاضیات را با جهان واقعی دریابند. این موضوع اهمیت فوق العاده ای دارد که ما بتوانیم کاری کنیم تا کودکان، اندیشه های ریاضی را، چه در مدرسه و چه در زندگی خارج از مدرسه ی خود به کار ببرند. مفهوم این عبارت به مراتب بیش از عملکرد «صحیح» است: این موضوع به معنی به حساب آوردن باورهای کودکان در مورد چگونگی کنار آمدن با ریاضیات است. اگر ندانیم آن چه که سعی در تدریس آن داریم، باید بر مبنای دانسته های پیشین کودکان بنا شود، دریاری کودکان موفق نخواهیم بود. (حتی اگر بچه ها موضوع رابه شیوه ای نادرست یاد بگیرند. یا شاید مطلب به شیوه ای نادرست تدریس شود). فرض اینکه کودکان با ذهنی چون یک لوح سفید به مدرسه می آیند، آشکارا نادرست است. فرض این که آنان به سادگی آن چه را ک آموخته اند، «به ذهن می سپارند» نیز به همان نسبت نادرست است. ما باید به آنان کمک کنیم تا مطالبی راکه هم اکنون آموخت اند، با مطالب قبلی ارتباط دهند و باید اندیشه های نادرست آنان را تصحیح کنیم. در طول این فرایند، باید به طور مداوم میزان درک آنان را مورد توجه قراردهیم. زیرا این کار تاثیر بسزایی در یادگیری دارد.
🌻🌻🌻

روانشناسی دیکته نویسی

🌺روانشناسی دیکته نویسی🌺


مقدمه: املا بخشی از برنامه آموزشی است که در آن خلاقیت مطرح نیست بلکه تنها یک نمونه ویا ترتیب حروف آن مد نظر است.

املای یک کلمه بسیار مشکل تراز خواندن آن کلمه است چرا که باز شناسی یک کلمه چاپی، یک عمل کد برگردانی است لذا بعضی از کودکانی که در خواندن ضعیف هستند، در املا نویسی هم دچار مشکل می باشند.نوشتن املا مستلزم تواناییها وخرده مهارتهای بسیاری است.دانش آموز قبل از هر چیز باید قادر به خواندن کلمه باشد.حافظه حرکتی نیز عاملی در املا محسوب می شود.یعنی شخصی که برای بار دوم کلمه- ای رامی نویسد، باید اعمال حرکتی آن کلمه را بخاطر آورد.

انواع اشتباهاتی که کودک در املا نویسی مرتکب می شود از یک نوع نیستند تا بتوان با اتخاذ یک روش،همه آن اشتباهات را از بین برد.دراینجا به تجزیه وتحلیل انواع غلط های املایی می پردازیم:

انواع مشکلات

1-ضعف دقّت: (دقت یعنی تمرکز کافی بر کاری جهت جایدهی آن درمغز)

-حذف یا اضافه کردن نقطه .مثال:بازار=بارار رفت=رقت

-حذف یا اضافه کردن دندانه : سیب=سسیب

-حذف یااضافه کردن سرکش : کار=گار قشنگ=قشنک

-حذف یا اضافه کردن تشدید: بنّا=بنا کتاب-کتّاب

-حذف یا اضافه کردن یک صدا: رفت=رفته باران=بارن

روشهای درمانی

۱- دو تصویر را که شبیه به هم هستند ولی در جزئیات کمی با هم متفاوتند را در اختیار کودک قرار دهید و از او بخواهید تفاوتها و تشابهات آنها را بیان کند.

۲-کارتی را تهیه کنیدو کلمه مورد نظر را روی آن نوشته و برخی حروف آن را حذف کنید تا کودک حروف حذفی را بنویسد. مانند: مادر ما.... ماد...

۳-تصحیح دیکته توسط دانش آموز روش موثری است.

2-ضعف حافظه دیداری: کودک به خوبی قادرنیست تصویر حرف مورد نظر رابه خاطر آورد.ودر نتیجه در صداها وحروفی که صدا وتلفظ آنها مثل هم است دچارمشکل می باشد

مثل: انواع (ث-س-ص)- ثریا=سریا صدا=سدا

-انواع (ت-ط) طوطی=توتی حتّی=حطّا

-انواع ( اِ - - ﻪ) اِمام= عِمام عِلّت=اِلّت

-انواع ( ح- ﻬ ) خوش حال=خوش هال همیشه=حمیشه

-انواع (ز-ض-ظ-ذ) مریض=مریز ناظم=ناضم گذشته=گزشته

-انواع(غ-ق) ورق=ورغ کاغذ=کاقز

روشهای درمانی

۱-چند شکل و یا چند وسیله به کودک نشان داده و سپس پنهان کنید.واز کودک بپرسید نام وسایل را بگوید.

۲-چند وسیله و یا کارت را مرتب نمایید و در حضور کودک ترتیب آنها را به هم بزنید و از کودک بخواهید آنان را مانند قبل مرتب کند.

۳-تصویری را به کودک نشان داده و سپس بردارید و از کودک بخواهید جزئئات تصویر دیده شده را بیان کند.

۴- بر روی یک کارت واژه های هم خانواده را بنویسید تا کودک ببیند(مانند: نظر-ناظر-منظور-منظره-نظارت)

۵-کلمه صحیح را بصورت درشت بنویسید تا کودک با انگشتش آن املای آن را در هوا بنویسد.

3-ضعف حافظه شنیداری: کودک شنیده هارا به یاد نمی آورد وبرخی از کلمات را جا می اندازد.

سبک ها ی یادگیری

🌸دانش آموزان برای یادگیری مطالب به سه دسته تقسیم می شوند.

1⃣ دسته ی اوّل؛
دانش آموزان کلامی:👇

💢 یادگیری در این گروه از دانش آموزان, از راه شنیداری است. یادگیری از جزء به کل است. با تکرار از درس؛ آموزش در آن ها صورت می گیرد.

💢 نوع تکلیف در این گروه؛ از طریق بازگو کردن مطالب و تحقیق کردن است.

💢 بچّه های کلامی؛ از کلام به مرحله ی مجرّد می رسند.

2⃣ دسته ی دوم:
دانش آموزان دیداری:👇

💢 یادگیری در این گروه از دانش آموزان؛ از راه دیدار است. یادگیری از کل به جزء است.

💢 این گروه از دانش آموزان باید در کلاس آموزش را از طریق عکس های داخل کتاب و یا چارت تصویری و فیلم ببینند.

✳️ این دسته از دانش آموزان در یادگیری درس دایره بسیار موفّق هستند.

💢 دانش آموزان تصویری از تصویر به مجرّد می رسند.

3⃣ دسته سوّم:
دانش آموزان دست ورز👇

💢 یادگیری در این دسته از طریق لمس کردن است. مثل انجام آزمایش یادگیری در این گروه هم از کل به جزء است و هم از جزء به کل.

💢 نوع تکلیف برای این دانش آموزان: ساختن ماکت و مدل است. بریدن تصویر و چسباندن آن برای پوشه ی کار است.

💢 دانش آموزان دست ورز؛ دروس سه بعدی را بهتر می آموزند. دانش آموزان دست ورز از ملموس به مجرّد می رسند.

🌹🌹🌹🌹

چرا  دانش آموزان  در دانمارک همیشه خوشحال هستند!!!

چرا دانمارک خوشحال ترین دانش آموزان را دارد؟

🔶 در سال ۲۰۱۶ کشور دانمارک به عنوان کشوری انتخاب شد که مردم آن بیشترین احساس خوشبختی را دارند. صرف نظر از دلایل مختلف اقتصادی، سیاسی و اجتماعی می توان دلایل دستیابی به چنین احساسی را در سیستم آموزشی کشور دانمارک هم جستجو کرد. در کشور دانمارک سیستم آموزشی اصول زیر را رعایت می کند:

🔶«بهترین بودن» هدف نیست، همیشه نمی توان بهترین بود!

🔸سیستم آموزشی دانمارک بر پایه این نیست که دانش آموزان خود را برای امتحان آماده کنند بلکه شوق به دانستن، دانایی و پیشرفت فردی و شخصیتی دانش آموز را اساس کار خود قرار می دهند. آن ها دانش آموزان را به این درک می رسانند که همه شبیه هم نیستند و هر کسی استعداد منحصر به فرد و ویژه خود را دارد و باید جایگاه مناسب با ویژگی های فردی خود را در جامعه پیدا کند.

این تفکر در مدارس دانمارک وجود دارد که همه و بدون استثنا خوب و مستعدند و به جایگاه و موقعیت مناسبی خواهند رسید؛ به همین دلیل نمره در مدارس دانمارک بی معناست و دانش آموزان که به دستاوردهای بالا می رسند دارای حق ویژه ای نسبت به دیگر دانش آموزان نخواهند بود. در عوض به آن ها می آموزند که چگونه شخصیت خود را گسترش دهند.

 

ادامه نوشته

محاسن ارزشیابی توصیفی

 

🌺چرا ارزشیابی کیفی _ توصیفی؟
چون دارای محاسن زیر است :
👇👇

1- افزایش اعتمادبه نفس دانش آموزان .

2- حدف فرهنگ نمره گرایی

3- افزایش پارامترها جهت تشخیص سطح یادگیری هر درس به طور جداگانه و در نتیجه یافتن ضعف دانش آموزان.

4- ایجادرابطه ا ی صمیمی تربین معلّم و دانش آموز.

5- تکیه بر کار و آموزش علمی و عملی.

6- افزایش شور و نشاط و شادابی دانش آموزان و روحیّه ی آنان درکلاس و مدرسه.

7- حذف اضطراب ناشی از امتحان و نمره که به نوعی استرس مانعی جدی برای فرایند یاددهی و یادگیری خواهد بود.

8- توجه به یادگیری عمیق و پایدار .

9- افزایش روحیّه ی همیاری ،همکاری،همدلی و ... در دانش آموزان .

10- افزایش حس مسئولیّت پذیری در دانش آموزان.

11- چون دانش آموزان کم کار در کنار دانش آموزان فعّال قرار می گیرند از این جهت آنها نیز به نوعی خود را با محیط تطبیق می دهند.

12- روانی و روایی کار برای معلّم کلاس و دانش آموز.

13- انگیزه هاکه همانا جرقه های ایجادخ خلاقیت در ذهن دانش آموزان است شکل می گیرد.

14- افزایش رفاقت درون گروهی در دانش آموزان .

15- کلّ دانش آموزان در امر یادگیری دخالت دارند و همین باعث ایجاد مهارت های اجتماعی و مهارت های زبان آموزی در سطح عالی می گردد.

16- رفتارهای دانش آموز بهتر مورد مشاهده قرار می گیرد و می توان آن را مورد مطالعه قرار داد.


17- هر دانش آموز با توجّه به فعّالیتش با خودش مقایسه می شود و پیشرفتش مورد ارزشیابی و تقدیر قرار می گیرد.(اصل تفاوتهای فردی).

18- از بین رفتن احساس ناتوانی و ضعف دانش آموزان در حضور دیگر دانش آموزان.

19- ایجاد مهارت و توانایی برای بر طرف کردن نیازهای فردی.

20- این طرح باشرایط و موارد پیشرفت در دنیای جدید همگام است.

21- برای اندازه گیری فرایندهای ذهنی و بازده حاصل از آن مناسب است.

22- دانش آموزان را در موقعیّت های حل مساله قرار می دهد.

23- دانش آموزان را وادار به کارگیری دانش فرا گرفته قرار می دهد.

24- جنبه های مختلف دانش و درک فراگیر را می توان مطالعه نمود.

25- دانش آموز را وادار به عمل کردن ،تولیدکردن و خلق کردن می نماید.

26- ایجادحس موثّر بودن در دانش آموز.

27- برخورداری ازکارنامه توصیفی و تشریح ضعف و قوّت های آموزشی و پرورشی هر دانش آموز.

28- نبود استرس در دانش آموز و خانواده ی ایشان.

29- سهل و آسان نمودن ادامه ی تحصیل و فراهم نمودن زمینه ی مناسب طی کردن آموزش عمومی برای کلیّه ی دانش آموزان.

30- اولیا به طور مستمر در جریان پیشرفت یا افت فرزندشان قرار گرفته و در این مورد بیشتر احساس مسئولیت می نمایند.

31- ایجاد روحیّه ی خود باوری در دانش آموز تا در آینده بتواند گوینده ی خوب، شنونده ی خوب، محقق و منتقد خوبی گردد.

32- انجام فعالیتهای مشابه به فعالیتهای دنیای واقعی در کار روزانه دانش آموزان.

........
منبع :گنجینه ارزشیابی تکوینی با اندکی تغییر و تلخیص

انواع اهرم ها

🌹انواع اهرم

🍁🍁**✌️ اهرم نوع اول : اهرمی که تکیه گاه بین جسم و نیرو قرار دارد که با تغییر جهت نیرو به ما کمک میکند ( یعنی با تغییر جهت نیرویی که ما وارد می کنیم به ما کمک می کند )
که سه حالت دارد :
👈👈حالت اول : حالتی که تکیه گاه در وسط جسم و نیرو قرار دارد که در این حالت اهرم با تغییر جهت نیرویی که ما وارد می کنیم به ما کمک می کند یعنی جسم در جهت نیروی وارده ما حرکت نمی کند مانند الا کلنگ و ترازوی دو کفه ای
👈حالت دوم : حالتی که در آن جسم به تکیه گاه نزدیک تر است در این حالت علاوه بر تغییر جهت نیرویی که ما وارد می کنیم اهرم نیروی ما را چند برابر می کند و به جسم انتقال می دهد و کار ما را آسان تر می کند مانند قیچی آهن بری – سیم چین – میخ کش – دیلم – انبردست
👈حالت سوم : اهرمی که در آن جسم از تکیه گاه دور باشد و نیرو به تکیه گاه نزدیکتر باشد که علاوه بر تغییر جهخت نیرویی که ما وارد می کنیم کار را سریع تر انجام می دهد و مسافت اثر نیرو را بیشتر می کند ولی نیاز به وارد کردن نیروی بیشتری است مانند قیچی خیاطی – قیچی کاغذ بری

انواع اهرم ها

🌹انواع اهرم

🍁🍁**✌️ اهرم نوع اول : اهرمی که تکیه گاه بین جسم و نیرو قرار دارد که با تغییر جهت نیرو به ما کمک میکند ( یعنی با تغییر جهت نیرویی که ما وارد می کنیم به ما کمک می کند )
که سه حالت دارد :
👈👈حالت اول : حالتی که تکیه گاه در وسط جسم و نیرو قرار دارد که در این حالت اهرم با تغییر جهت نیرویی که ما وارد می کنیم به ما کمک می کند یعنی جسم در جهت نیروی وارده ما حرکت نمی کند مانند الا کلنگ و ترازوی دو کفه ای
👈حالت دوم : حالتی که در آن جسم به تکیه گاه نزدیک تر است در این حالت علاوه بر تغییر جهت نیرویی که ما وارد می کنیم اهرم نیروی ما را چند برابر می کند و به جسم انتقال می دهد و کار ما را آسان تر می کند مانند قیچی آهن بری – سیم چین – میخ کش – دیلم – انبردست
👈حالت سوم : اهرمی که در آن جسم از تکیه گاه دور باشد و نیرو به تکیه گاه نزدیکتر باشد که علاوه بر تغییر جهخت نیرویی که ما وارد می کنیم کار را سریع تر انجام می دهد و مسافت اثر نیرو را بیشتر می کند ولی نیاز به وارد کردن نیروی بیشتری است مانند قیچی خیاطی – قیچی کاغذ بری

ادامه نوشته

ویژگی معلمان موفق

ده ویژگی معلمان امروزی از دیدگاه یونسکو:

1- معلمان موفق امروزی آماده اند بگویند : ما نمی دانیم اما با هم می آموزیم

2- معلمان امروزی می دانندکه در وهله نخست معلم دانش آموزان هستند نه معلم کتب درسی

3- معلمان فقط عرضه کنندگان دانش نیستند بلکه تسهیل گر روند یادگیری اند

4- معلمان موفق امروزی می دانند که اثر گذاری بردانش آموزان بی انگیزه نیز از اهداف مهم آنهاست

5- معلمان موفق امروزی می دانند زنگ تفریح وبازی حق مسلم کودکان است

6- معلمان موفق امروزی می دانند برداشتن دیوارهای میان کلاس درس وجامعه از اهداف آنهاست

7- معلمان موفق امروزی می دانند کلید قرن اخیر یادگیری مداوم است

8- معلمان موفق امروزی می دانند بایدفرصت های مناسب برای احساس امنیت در دانش آموزان فراهم نمایند

9- معلمان موفق امروزی می دانند سهم هر دانش آموز از یادگیری اهمیت دارد

10- معلمان موفق امروزی می دانند آنها علاوه برنیازهای علمی نیازهای معنوی واخلاقی هم دارند.

مدیریت در کلاس

👈️شما چگونه دانش آموزان را سر کلاس ساکت می کنید⁉️


💢توماس آمسترانگ تعریف می کند که سال ها پیش در یک برنامه ی کمدی دیده است که معلمی برای ساکت کردن دانش آموزان با صدای بلند می گوید : بچّه ها ! بچّه ها !  خفه شوید ! کلاس ساکت می شود امّا لحظاتی بعد دوباره همان صحنه ی قبلی تکرار می شود و معلم باز می گوید : بچّه ها ! بچّه ها ! خفه شوید ! معلم این کار را چند بار تکرار می کند تا این که سر انجام به بی نتیجه بودن تلاش هایش به طور تاسف بار ( و خنده آوری ) آشکارا پی می برد .

🔸 از نقطه نظر هوش های چند گانه، صرفاً استفاده از کلمه ها برای آرام کردن کلاس ( روش_زبانی ) کم ترین تاثیر را در معطوف ساختن توجّه دانش آموزان خواهد داشت.
زیرا درخواست ها یا دستورهای زبانی معلمان ( به عنوان یک شخص ) اغلب در سخنان و بیانات زبانی دانش آموزان ناپدید می شوند و موجب می شوند آن ها صدای معلم را از میان صداهای اطراف خودشان تشخیص ندهند و همین علت عدم توجه آنان به گفته های معلم است .

💢بررسی تکنیک های موثری که برخی آموزگاران برای معطوف ساختن توجّه دانش آموزان به کار می گیرند ، لزوم به کارگیری سایر مقولات هوشی را برای رسیدن به این هدف را نشان می دهد

🔸برای مثال مربی مهد کودکی که برای ساکت کردن کودکان به نواختن پیانو می پردازد (البته اگه مهد کودکه پیانو داشته باشه 👈هوش موسیقیایی ) آموزگار مقطع چهارمی که برای جلب توجّه دانش آموزان به خاموش و روشن کردن چراغ اقدام می کند 👈 هوش مکانی ) و دبیر دبیرستانی که از سکوت برای یادآوری و وظایف دانش آموزان استفاده می کند 👈هوش درون فردی ) همگی بر لزوم به کارگیری روش های غیرزبانی جهت معطوف ساختن توجّه دانش آموزان تاکید دارد.

🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺

💢چند شیوه ی جلب توجّه دانش آموزان در کلاس های درس:

🔸شیوه ی زبانی : روی تخته ی کلاس بنویسید : « لطفاً ساکت »

🔸شیوه ی موسیقیایی : یک عبارت ریتمیک را همراه دست زدن بیان کنید و از دانش آموزان بخواهید آن را تکرارکنند .

🔸شیوه ی حرکتی – جسمانی : انگشت اشاره ی خود را با علامت سکوت روی لب ها بگذارید و دست دیگران را بالا ببرید. از دانش آموزان بخواهید تا حالات شما را انعکاس دهند .

🔸شیوه ی مکانی : تصویری از یک کلاس مرتّب و آرام روی تخته قرار دهید و با چوب به آن اشاره کنید . ( در این حالت حتّی می توان با حالتی طنز طوری وانمود کرد که مثلاً این یکی از آرزوهای ماست!)

🔸شیوه ی منطقی – ریاضی : با استفاده از یک ساعت وقت نگهدار مقدار زمان تلف شده را محاسبه کنید و آن را روی تخته بنویسید. دانش آموزان را مطلع سازید که عدد نوشته شده ی روی تخته مقدار زمانی را نشان می دهد که از ساعت آموزش کم شده است و جلسه ی بعد باید جبران شود .

🔸شیوه ی میان فردی : در گوش یکی از دانش آموزان آهسته بگویید : « اکنون وقت درس است . آن را به دیگران هم بگو ! » و آن گاه منتظر بمانید تا این نکته به کل کلاس ابلاغ شود .

🔸شیوه ی درون فردی : شروع به تدریس کنید و بگذارید دانش آموزان خود رفتار خویش را کنترل کنند .

🔸شیوه ی طبیعت گرایانه : صدای سوت گوش خراش یک پرنده یا یکی از حیوانات را پخش کنید .

🔸احتمالاً بعد از مدّتی خود معلّم تشخیص خواهد داد که کدام روش بهتراست در کلاس اجرا شود.

 

نظام آموزشی موفق

🌸🍃🌸🍃🌸🍃
نظام اموزشی ایران و توجه به چند نکته مهم:


💢...نکته مهم دیگر این است که تکلیف سنگین شب به هیچ وجه بر دانش اموزان تحمیل نکنیم که کارساز نیست. ارائه تکلیف شب، اعتراف ضمنی به این است که آنچه در ساعات طولانی مدرسه ارائه می شود، ناکافی و ناکارآمد بوده است و الا چه نیازی هست به مشق های های سنگین که بسیار خسته کننده است
آیا وقتی کارمندان از محل کارشان بیرون می آیند، باز هم در خانه کار اداری باید انجام دهند که دانش آموزان به ویژه در مقطع ابتدایی مجبور به انجام تکالیف مدرسه در خانه باشند؟!
اصلاً یکی از علل "کتاب نخوانی" ما ایرانی ها ، همین سیستم آموزشی است که با تحمیل کتاب ها و مطالعات اجباری و بیهوده، ما را کتاب زده و کتاب گریز کرده است.
همه این عوامل، باعث می شوند که کودکان ایرانی به واسطه محکومیت در مدارس پادگانی، کودکی نکنند یا دستکم کمتر کودکی کنند و این در حالی است که به دلیل گسترش فرهنگ آپارتمان نشینی که محدودیت های متعددی را بر کودکان تحمیل می کند، مدارس باید به طور جدی تری بستری برای کودکی کودکان باشند.
تا مدارس ما پادگانی اداره می شوند و کودکان باید همانند سربازانی کوچک رفتار کنند، اوضاع همین است که است.
✅«جایگزینی تفریحات و بازی های شاد و هدفمند و آموزش های غیر مستقیم با سیستم مستقیم کنونی»،
✅آموزش مهارت های زندگی و شادبودن
✅«کم کردن تکلیف شب»
سه رویکردی هستند که برای تحول در دوران ابتدایی لازم است تا بر مبنای آن، سایر تحولات در نظام آموزشی شکل گیرد.
این ها، کارهای سختی نیستند و برای تحقق شان فقط یک «اراده جدی و مدیریت مدبرانه و علمی » ، لازم است. تردید نکنید که آینده ایران ما و آینده فرزندان ما و فرزندان فرزندان ما، در گرو این اصلاحات و تغییرات است

🌸🍃🌸🍃🌸🍃