اوریگامی چیست؟؟

🍃💕

🔴‍ اوریگامی چیست و فایده های آن برای کودکان کدامند؟

اوریگامی یا Origami ؛ هنر ژاپنی خلق شکلهای گوناگون و زیبا از تا کردن کاغذ است که حاصل آن مجسمه های کاغذی است. کلمه ” اوری ” به زبان ژاپنی به معنی تا کردن و کلمه ” گامی” به معنی کاغذ است به همین دلیل اوریگامی به زبان فارسی به ” کاغذ و تا ” ترجمه شده است.

در واقع اوریگامی / اریگامی همان کاردستی هایی است که فقط با تا کردن کاغذ درست می شوند و می تواند بسیار ساده و یا بسیار پیچیده باشد.

فواید اوریگامی

آموزش مفاهیم

اوریگامی برای کودکان مهد کودک و پیش دبستانی عمدتا بر آموزش مفاهیم پایه مانند اشکال هندسی و تقویت مهارت و ماهیچه های کوچک دست ها تاکید دارد، و مفهوم تقارن و چگونگی تبدیل یک شکل دو بعدی به سه بعدی به طور ضمنی به کودک آموزش داده می شود. این مفاهیم در عین سادگی پایه بسیاری از آموزشها از جمله ریاضیات، علوم مهندسی و تکنولوژی در سال های بعد محسوب می شود.

تقویت تجسم سه بعدی

درک فضایی و سه بعدی اجسام در اوریگامی تقویت می شود؛ به عنوان نمونه مفاهیمی که در طراحی سازه ها ی تلسکوپی و یا صندلی تا شو به کار می رود، همان مفهومی است که در ساخت اوریگامی از آن استفاده می شود.

تقویت هوش کودک

اوریگامی ترکیبی از هنر و علم است و به نوعی به هر دو نیمکره مغز مربوط می شود. ساخت اوریگامی به هر دو دست نیاز دارد به همین دلیل تمرین اوریگامی ورزش مغز محسوب می شود و با توانمند کردن هر دو نیم کرده مغر، به حل مسائل پیچیده کمک می کند.

اوریگامی در عین اینکه در پرورش هوش بچه ها مفید است، برای کودکان استثنایی و با بهره هوشی کم هم قابل استفاده است.

 

جهش تحصیلی

‍ تلاش برای جهشی زدن دانش‌آموز

گاهی والدین، دانش‌آموز را وارد چرخه اشتباه تحصیلی می‌کنند. این اشتباه، جهشی خواندن دانش‌آموز است. این کار اصلا سودی برای دانش‌آموز ندارد. گاهی دیده می‌شود خانواده‌ها برای آماده کردن کودک تمام تابستان را به فرستادن کودک به کلاس‌های تقویتی اختصاص می‌دهند حتی گاهی در روزهای تعطیل مانند عید نیز وقت خود را صرف سروکله زدن با کودک برای خواندن دروس کلاس بالاتر می‌کنند، ولی باید به این نکته توجه داشت جهشی خواندن الزاما به این معنا نیست که دانش‌آموز تیزهوش است. والدین باید بدانند که فرزندشان، همان‌طور که هوش شناختی دارد، دارای هوش هیجانی و معنوی نیز است. همه اینها باید کنار هم رشد و تکامل پیدا کنند. تحصیل صرفا به معنای نمره کسب کردن و گذراندن پایه‌های تحصیلی نیست.

دانش‌آموز در هر پایه‌ای از تحصیل باید مهارت‌های روانی، اجتماعی، حرکتی و... را کسب کند و بتواند آنها را ارتقا دهد. معمولا کودکان در سال‌های اولیه تحصیلی یعنی پایه‌های دوم و سوم ابتدایی کلاس‌ها را جهشی می‌خوانند. از طرفی، جهشی خواندن در بازی‌های کودکانه نیز تاثیر منفی دارد.

بازی‌های کودکانه در هر سنی متفاوت است، مثلا یک کودک کلاس دوم شاید دوست داشته باشد با عروسک‌های خود بازی کند ولی اگر یک کودک 9-8 ساله وارد کلاس پنجم شود شاید شرایط به گونه دیگری شود و کودک باید این حس را در خود سرکوب کند. در واقع، کودکی از او گرفته می‌شود و باید با سرعت بیشتری وارد بزرگسالی شود.

حتی توقع‌ جمع از کودک بالاتر می‌رود و به‌طور ناخودآگاه اطرافیان از او می‌خواهند رفتاری بزرگ‌تر از سن خود نشان دهد. از نظر فیزیولوژیکی نیز باید این نکته را در نظر گرفت که سلول‌های عصبی با افزایش سن کامل می‌شوند. زمانی که سلول‌های عصبی دانش‌آموز کامل نشده و از لحاظ قد، وزن و... از همکلاسی‌های خود عقب‌تر است، ممکن است اعتماد به‌نفس او کمتر شود. البته این کودکان در آینده هم ممکن است دچار مشکلاتی شوند.

از سوی دیگر، نمی‌توان گفت الزاما هر کودکی که جهشی می‌خواند در آینده دچار مشکل می‌شود ولی والدین حتما باید به این نکته توجه کنند تلاش برای اینکه کودک یکی-دو سال زودتر وارد دانشگاه یا بازار کار شود، چه معنایی دارد و چه اتفاقی خواهد افتاد؟ آیا این کار ارزش دارد که کودک از نظر روانی آسیب ببیند؟ انسان زمانی به پختگی لازم می‌رسد که همه چیز در زمان مناسب کنار هم قرار بگیرد.

 

رقابت در تعلیم تربیت بی معناست


🌺 چشم بینا و گوش شنوا داریم


اینکه امروزه، به هزار زبان می گوییم و می شنویم که رقابت در کلاس و مدرسه بی معنی است ، خاستگاه تعلیم و تربیتی ندارد و وقتی این مفهوم به هر شکل و شیوه ای ، وارد کلاس و مدرسه شد، چون خوره ،خورنده ی اخلاق و آرامش است و تقویت کننده تفکرات «نیکولو ماکیاولی»می باشد و...
راه دور نشان نمی دهیم ، یک نمونه آن، این روزها در رقابت های تبلیغاتی ریاست جمهوری و شوراهای شهر می بینیم و می بینید .
بنابراین دو شرط رقابت یعنی : 1) منابع و امكانات ارزشمند اندك و يا موقعيت هاي مطلوب محدود باشد و 2) جويندگان و خواهندگان اين منابع بيشتر از امكانات موجود باشد ،در آموزش و یادگیری ، صادق نیست ؛یعنی همه ی بچه ها مي‌توانند با در نظر داشتن تفاوت‌هاي فردي مثلا رياضي ياد بگيرند مثلا تواناني خواندن و نوشتن كسب كنند مثلا و...
پس یادمان باشد در فضاي تربيتي ، رقابت معنايي ندارد .
امروزه معلم دارای مهارت معلمی، در کلاس و مدرسه ،با ایجاد موقعیت های یادگیری خالی از استرس و اضطراب ، تصویر و خاطره ی یادگیری لذت بخشی را ،در روان بچه ها برای همیشه بیادگار ،قاب می گیرد .

 

راز عدد پی

راز عددپي دردوران هخامنشي
مهندسان هخامنشی ، راز استفاده از عدد پی (۳/۱۴ ) را دو هزار و 500 سال پیش کشف كرده بودند.
آنها در ساخت سازه های سنگی و ستون های مجموعه تخت جمشید که دارای اشکال مخروطی
است، از این عدد استفاده می کردند.
عدد پی ( ۳/۱۴)در علم ریاضیات از مجموعه اعداد طبیعی محسوب می شود. این عدد از تقسیم محیط دایره بر قطر آن به دست می آید. کشف عدد پی جزو مهمترین کشفیات در ریاضیات است.
کارشناسان ریاضی هنوز نتوانسته اند زمان مشخصی برای شروع استفاده از این عدد پیش
بینی کنند. عده زیادی، مصریان و برخی دیگر، یونانیان باستان را کاشفان این عدد می دانستند
اما بررسی های جدید نشان می دهد هخامنشیان هم با این عدد آشنا بودند.
«عبدالعظیم شاه کرمی» متخصص سازه و ژئوفیزیک و مسئول بررسی های مهندسی در
مجموعه تخت جمشید در این باره،‌ گفت: «بررسی های کارشناسی که روی سازه های تخت
جمشید به ویژه روی ستون های تخت جمشید و اشکال مخروطی انجام گرفته؛ نشان می دهد که
هخامنشیان دو هزار و 500 سال پیش از دانشمندان ریاضی دان استفاده می کردند که به خوبی با ریاضیات محض و مهندسی آشنا بودند. آنان برای ساخت حجم های مخروطی راز عدد پی راشناسایی کرده بودند.»
دقت و ظرافت در ساخت ستون های دایره ای تخت جمشید نشان می دهد که مهندسان این سازه عدد پی را تا چندین رقم اعشار محاسبه کرده بودند. شاه کرمی در این باره گفت: «مهندسان هخامنشی ابتدا مقاطع دایره ای را به چندین بخش مساوی تقسیم می کردند. سپس در داخل هرقسمت تقسیم شده، هلالی معکوس را رسم می کردند. این کار آنها را قادر می ساخت که مقاطع بسیار دقیق ستون های دایره ای را به دست بیاورند. محاسبات اخیر، مهندسان سازه تخت جمشید را در محاسبه ارتفاع ستون ها، نحوه ساخت آنها،‌ فشاری که باید ستون ها تحمل کنند وتوزیع تنش در مقاطع ستون ها یاری می کرد. این مهندسان برای به دست آوردن مقاطع دقیق ستون ها مجبور بودند عدد پی را تا چند رقم اعشار محاسبه کنند.»هم اکنون دانشمندان در
بزرگ ترین مراکز علمی و مهندسی جهان چون «ناسا» برای ساخت فضاپیماها و استفاده از
اشکال مخروطی توانسته اند عدد پی را تا چند صد رقم اعشار حساب کنند. بر اساس متون
تاریخ و ریاضیات نخستین کسی که توانست به طور دقیق عدد پی را محاسبه کند، «غیاث الدین
محمد کاشانی» بود. این دانشمند ایرانی عدد پی را تا چند رقم اعشاری محاسبه کرد. پس ازاو دانشمندانی چون پاسکال به محاسبه دقیق تر این عدد پرداختند. هم اکنون دانشمندان با استفاده از رایانه های بسیار پیشرفته به محاسبه این عدد می پردازند.
شاه کرمی با اشاره به این موضوع که در بخش های مختلف سازه تخت جمشید، مقاطع مخروطی شامل دایره، بیضی، و سهمی دیده می شود، گفت: «به دست آوردن مساحت، محیط و
ساخت سازه هایی با این اشکال هندسی بدون شناسایی راز عددپی و طرز استفاده از آن
غیرممکن است.»
داریوش هخامنشی بنیان گذار تخت جمشید در سال 521 پیش از میلاد دستور ساخت
تخت جمشيد را می دهد و تا سال 486 بسیاری از بناهای تخت جمشید را طرح ریزی یا
بنیان گذاری می کند. این مجموعه باستانی شامل حصارها، کاخ ها،‌ بخش های خدماتی و
مسکونی، نظام های مختلف آبرسانی و بخش های مختلف دیگری است.

قوانین موفقیت بریان تریسی

قوانین موفقیت برایان تریسی :

1- قانون علت و معلول
هر چیز به دلیلی رخ می دهد . برای هر علتی معلولی هست ، و برای هر معلولی علت یا علت های بخصوصی وجود دارد ، چه از آنها اطلاع داشته باشید چه نداشته باشید . چیزی به اسم اتفاق وجود ندارد .


2- قانون ذهن
همه ی علت ها و معلول ها ذهنی هستند . افکار شما تبدیل به واقعیت می شوند . افکار شما آفریننده اند . شما تبدیل به همان چیزی می شوید که درباره ی آن بیشتر فکر می کنید .
همیشه درباره ی چیز هایی فکر کنید که واقعا طالب آن هستید و از فکر کردن درباره ی چیزهایی که خواستار آن نیستید اجتناب کنید .


3- قانون عینیت یافتن ذهنیات
دنیای پیرامون شما تجلی فیزیکی دنیای درون شماست . کار اصلی شما در زندگی این است که زندگی مورد علاقه ی خود را در درون خود خلق کنید .
زندگی ایده آل خود را با تمام جزئیات آن مجسم کنید و این تصویر ذهنی را تا زمانی که در دنیای پیرامون شما تحقق پیدا کند حفظ کنید .


قانون رابطه ی مستقیم
زندگی بیرون شما بازتاب زندگی درونی شماست . بین طرز فکر و احساسات درونی شما از یک طرف و عملکرد و تجارب بیرونی شما از طرف دیگر رابطه مستقیم وجود دارد .


قانون باور
هر چیزی را که عمیقا باور داشته باشید برایتان به واقعیت بدل می شود . شما آنچه را که می بینید باور نمی کنید بلکه آن چیزی را می بینید که قبلا به عنوان یک باور انتخاب کرده اید . پس باور های محدود کننده ای که مانع موفقیت شما هستند را شناسایی کنید و از بین ببرید


قانون عادت
حداقل 95% از کارهایی که انجام می دهید از روی عادت است ، خواه عادت های مفید و خواه عادت های مضر. شما می توانید عادت هایی را که موفقیتتان را تضمین می کند در خود پرورش دهید . به این صورت که تا هنگامی که رفتار مورد نظر به صورت اتوماتیک و غیر ارادی انجام نشوند تمرین و تکرار آگاهانه و مدام آنرا ادامه دهید.

سبک های یادگیری

 

🌺 بار دیگر دانستنی های "سبك هاي يادگيري " را مرور کنید
👇👇

سبك هاي يادگيري هريك از دانش آموزان متفاوت با ديگران است همانطور كه استعداد هاي 12 گانه هر دانش آموز با يكديگر متفاوت است .
لذا لازم است سبك برتر يادگيري و يا استعداد برتر هر دانش آموز شناسايي سپس بر اساس آن سبك هاي ديگر سازمان دهي شود به عبارت ديگر اگر معلم عزيزي در كلاس مشخص كرد كه سبك برتر يك يا دونفر از دانش آموزان براي نمونه لامسه است و يا استعداد برتر دانش آموز رياضي است اين بدين معناست كه با محوريت اين سبك و استعداد فرصت هاي يادگيري بيشتري براي استفاده از آن سبك ها و استعداد براي يادگيري ارايه دهد. فعلا اكثر محتواي كتب درسي و نيز روش هاي آموزشي در نظام آموزشي براساس سه نوع سبك يادگيري:
1- ديداري ؛
2- شنيداري و
3- جنبشی-بساوایی
سازمان دهي شده است. تشخيص سبك هاي يادگيري در كلاس درس وقت گير نيست كافي است تمرين هاي كلاسي با موضوعات مشابه را با توجه به انواع سه گانه سبك ها را آماده و در سه نوبت به دانش آموزان ارايه دهيد .سپس تمرين هاي سه نوبت را با هم مقايسه كنيد تمريني كه در سه نوبت با يك سبك نسبت به تمرين هايي با سبك هاي ديگر توسط يادگينده به صورت روان و موفقيت آميز انجام شده باشد سبك يادگيري برتر اوست.اين تمرين ها چون متناسب با روند جاري آموزش است و از آن جدا نيست وقت اضافي طلب نمي كند
🍁۱- سبک یادگیری دیداری:
۶۵ درصد جمعیت را شامل می گـردد. خــصوصیات این نوع افراد به قرار زیر است:
* با مشاهده و ترکیب تصاویر با اطلاعات، اطلاعات را بخاطر می سپارند.
* برای برقراری ارتباط با دیگران و همچنین سازماندهی اطلاعات از تصاویر، نقشه ها و نمودارها استفاده می کنند.
* معمولا برای به خاطـر آوردن مطـلبی چشمان خود را برای تجسم آن در ذهن خود می بندند.
* معمولا افرادی مرتب و منظمی می باشند.
* اینگونه افراد در تجسم اشیاء، طرحها و نتایج در ذهن خود توانا می باشند.
* معمولا در کلاس درس نیمکتهای ردیف جلو را اشغال می کنند.
* تمایل به برداشتن یادداشت های مفصل و با جزئیات فراوان دارند.
* جذب کتابهای مصور میگردند.
* در بخاطر آوردن لطیفه ها مشکل دارند.
* برای برجسته ساختن نکات کلیدی از ماژیکهای با رنگ روشن استفاده می کنند.

👈تکنیک های یادگیری:
۱- در روند آموزش از رنگها، تصاویر، اشکال، نمادها، اسلایدها و جداول استفاده کنید.
۲- بخواهید برای یادگیری بهتر به حرکات و چهره آموزگار نگاه کنند.
۳-یک محیط آرام و بدون سرو صدا را برای مطالعه آنها برگزینید.
🍁
🍁🍁۲- سبک یادگیری شنیداری:
۳۰ درصد جمعیت را شامل می گـردد. خصوصیات این گونه افراد به قرار زیر است:
* تمایل دارند بیشتر با اصوات و موسیقی سرو کار داشته باشند.
* قادرند ریتم و تن صدا را تشخیص دهند.
* از طریق گوش دادن یاد می گیرند.
* برای به خاطر سپردن اطلاعات آنها را با یک صدای خاص ترکیب می کنند.
* در محیطهای شلوغ و پر سرو صدا تمرکز خود را از دست می دهند.
* به یادداشت برداشتن تمایلی ندارند.
* تمایل دارند مطالب را با صدای بلند بخوانند.
* برای بخاطر سپردن مطالب دروس خود را با صدای بلند مکررا روخوانی میکنند.
-
👈تکنیک های یادگیری:
۱- در مباحث گروهی کلاس خود مشارکت کنند.
۲- از اصوات و موسیقی در یادگیری خود بهره گیرند.
۳-عوض نت برداری از ضبط صوت برای ثبت مطالب کمک بگیرند.
🍁🍁🍁۳- سبک یادگیری جنبشی-بساوایی :
۵ درصد جمعیت را شامل میـگـردد. خصوصیات این گروه به قرار زیر است:
* بـرای یادگیری و بخاطر سپردن اطلاعات از جسم و حس لامسه خود بهره میگیرند.
* به فعالیتهای بدنی و ورزش علاقه مندند.
* در هنگام بر قراری ارتباط و گفتگو مکررا دستهای خود را تکان داده و از ژستهای جسمانی استفاده میکنند.
* از آنکه در کلاس درس بی حرکت بنشینند و به درس گوش دهند بیزارند.
* برای یادگیری و بخاطر سپردن اطلاعات به تحرک و تمرینات عملی نیازمندند.
* هنگام مرور مطالب درسی خود مرتبا راه میروند و نکات کلیدی را با صدای بلند تکرار می کنند.
.................
منبع :
كتاب روانشناسي پرورشي .علي اكبر سيف. 

واحد شمارش

معلومات عمومی :

واحدشمارش انسان، شتر، نخل : نفر
واحد شمارش کفش، جوراب، دستکش : جفت
واحد شمارش سیگار : نخ
واحد شمارش صابون : قالب
واحد شمارش تخم مرغ : دانه
واحد شمارش نان : قرص
واحد شمارش گردو، مداد : دانه
واحد شمارش قرص، قند، آب نبات : حَب
واحد شمارش چند عدد گردو : فال
واحد شمارش درب و پنجره : عدد
واحد شمارش مغازه، خانه : باب
واحد شمارش کالای بسته بندی شده : بار
واحد شمارش مغازه : دهنه
واحد شمارش قاشق، چنگال، رختخواب : دست
واحد شمارش درخت : اصله
واحد شمارش پتو، فرش : تخته
واحد شمارش پارچه : توپ و طاقه
واحد شمارش چاقو، تفنگ، مسلسل : قبضه
واحد شمارش فشنگ : تیر
واحد شمارش بسته های ۱۲تایی : دوجین
واحد شمارش توپ، تانک : عرّاده
واحد شمارش مجله، کتاب : جلد
واحد شمارش دسته کاغذ : بند
واحد شمارش کاغذ بدون جلد : برگ
واحد شمارش وسیله‌ نقلیه‌ هوایی، دریائی : فروند
واحد شمارش سگ و پلنگ : قلّاده
واحد شمارش گُل و آهن آلات : شاخه
واحد شمارش مجموع گل یا گیاه : دسته
واحد شمارش چک، سفته، گواهینامه، اسناد : فقره
واحد شمارش ماشین آلات، خودرو (اتومبیل)، تلویزیون، یخچال، دوربین، رادیو : دستگاه
واحد شمارش انواع پول فلزی : سکه
واحد شمارش مبل، ظروف : دست
واحد شمارش لامپ، شمع : شعله
واحد شمارش شیشه، آینه : جام
واحد شمارش ظروف مایعات : شیشه
واحد شمارش حیوانات اهلی : رأس
واحد شمارش پنبه : عدل
واحد شمارش حمام : واحد
واحد شمارش قنات و گردنبند : رشته
واحد شمارش باغ، عکس : قطعه
واحد شمارش فیلم، لاستیک، چاه : حلقه
واحد اندازه گیری سرما و گرما : سانتی گراد
واحد اندازه گیری حجم آب : مترمکعب
واحد اندازه گیری بنزین، نفت و گازوئیل : لیتر
واحد اندازه گیری سرعت و جهت وزش باد : گره، متر بر ثانیه و کیلومتر بر ساعت
واحد اندازه گیری سرعت باد : متر بر ثانیه
واحد شمارش دایره، جهت، زاویه : درجه
واحد اندازه گیری زمین : مترمربع
واحد اندازه گیری راه : کیلومتر
واحد اندازه گیری ولتاژ الکتریکی: به ترتیب، مگاولتMv ، کیلوولتKv ، ولتv ، میلی ولتmv
واحد اندازه گیری وزن سنگ های قیمتی نظیر طلا و الماس : قیراط - مثقال
واحد اندازه گیری وزن سنگ های نسبتاً کم ارزش و یا شبیه گران بها : گرم
واحد اندازه گیری فشارخون : سیستول - دیاستول
واحد اندازه گیری در رایانه : بیت، بایت، کیلوبایت، مگابایت، گیگابایت، ترابایت، اگزابایت

آزمون عمکردی یعنی چه؟


آزمونهای عملکردی و ارتباط آنها با درس پزوهشی .نظارت بالینی.....اقدام پژوهشی؟
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
آزمونهای عملکردی یعنی چه؟؟؟؟؟؟؟
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
بعد ازاینکه پیشرفت های عظیمی در روانسناشی شناختی اتفاق افتاد و تاثیرات چشم گیری درجریان اموزش و پرورش رخ داد.و علاقه روز افزون از آنها در کلاس درس پیش آمد . و نیاز به تشویق و پرورش فرایند عالی فکری و مهارت انتقادی را سبب شده.
باور عمومی این شد که این فرایندها و مهارت عقلی با فنون ارزشیابی عملکرد و محصول عملکرد بهتر سنجیده می شوند.
پژوهشگران تاکید کردن که یادگیرندگان را وادار کنیم تا نسبت به کار خود بیند یشند و کار خود را اررزشیابی کنند این کار باعث شده تا آنها معیارهای سطح بالایی را برای خود انتخاب کنند و برای انجام کارها در آنها علاقه بیشتری ایحاد خواهد شد و کارها را با علاقمندی انجام خواهند داد .
همانطوری که می دانیم در فعالیت های مثل درس پزوهشی .نظارت بالینی.افراد درگیر فعالیت شده و مرتبا به تجزیه و ترکیب مسائل و مشکلات و ارائه راه حل داده و این اقدام مداوم با ارزشیابی همراه است و این باعث بروز تفکر انتقادی فرد شده و زایش ایده جدید را به همراه خواهد داشت.و فرد مشتاقانه و با علاقمندی خاص به تقویت یادگیری خود می پردازد.....
written by parsa.

عدد پی

☸. برخی اطلاعات در مورد عدد پی

عدد مشهور 3.14 یا همان عدد "پی" در پیچیده ترین حالت عددی خواهد بود که تا کنون دو هزار و 700 بیلیون رقم اعشار برای آن محاسبه شده است اما نشریه نیوساینتیست پنج وجه دیگر این عدد را نیز به مناسبت روز عدد پی آشکار کرده است.
ریاضیدانان هر سال در 14 مارچ روز عدد پی را گرامی می دارند. روزی که به احترام محاسبه اولین اعشار عدد مشهور 3.14 نامگذاری شده است. شاید همه بدانند که عدد پی نسبت محیط دایره به قطر آن را تعیین می کند اما حقایق ناآشناتری درباره این پدیده ریاضی نیز وجود دارد که در ادامه به پنج مورد از آنها اشاره خواهد شد.


عدد پی در آسمان
شاید ستاره های آسمان الهام بخش یونانیان باستان بوده اند اما یونانیان هرگز از این نقاط درخشان برای محاسبه عدد پی استفاده نکرده اند. رابرت ماتیوز از دانشگاه استون به منظور انجام این محاسبه اطلاعات نجومی و اخترشناسی را با نظریه اعداد ترکیب کرد. وی از این حقیقت که برای هر مجموعه بزرگ از اعداد اتفاقی احتمال اینکه هر دو عدد با یکدیگر هیچ وجه مشترکی نداشته باشند، عدد 6 تقسیم بر عدد پی به توان دو خواهد بود، استفاده کرد. ماتیوز فاصله فضایی میان 100 نمونه از درخشانترین ستاره های آسمان را محاسبه کرده و آنها را به یک میلیون جفت از اعداد تصادفی تبدیل کرد که در حدود 61 درصد از آنها هیچ وجه اشتراکی با یکدیگر نداشتند. با این مطالعات ماتیوز توانست مقدار عدد پی را تا 3.12772 محاسبه کند که 99.6 درصد صحیح است.

☸. عدد "پی" مانند رودخانه ها به زمین باز می گردد
عدد پی بر روی زمین نیز فعالیتهایی را به عهده دارد. این عدد می تواند مسیر رودخانه های پیچ در پیچی مانند آمازون را محاسبه کند. میزان پیچ و خم یک رود به واسطه انحراف آن از مسیر مستقیم تا منبع آب رود شرح داده می شود و عدد پی نشان می دهد یک رودخانه متوسط دارای انحراف مسیری در حدود 3.14 است.

 

"پی" تنها عددی است که الهام بخش ادبیات بوده است
"الکس بلوز" روزنامه نگار در کتاب جدید خود با نام "ماجراجوییهای الکس در سرزمین اعداد" شرح می دهد چگونه عدد پی توانسته است الهام بخش شکلی از نگارش خلاقانه به نام Pilish شود. با استفاده از این شیوه اشعاری نگاشته می شوند که تعداد حروف واژه های متوالی در آن با کمک عدد پی تعیین می شوند. یکی از مشهورترین اشعاری که به این سبک سروده شده است Cadaeic Cadenza نام دارد که توسط "مایک کیث" نوشته شده است. وی در عین حال کتابی 10 هزار کلمه ای را نیز با کمک این تکنیک نگاشته است.


عدد "پی" در اتاق منزل شما
جدیدترین محاسبات مقدار عدد پی را تا دو هزار و 700 بیلیون رقم تعیین کرده اند که آخرین آن سال گذشته توسط "فابریس بلارد" انجام گرفته است. وی برای محاسبه این ارقام از رایانه استفاده کرده است اما می توان با کمک چند سوزن و برگه ای کاغذ خط دار نیز این عدد را به راحتی محاسبه کرد. سوزنها را بر روی کاغذ بیاندازید و میزان درصد سقوط سوزنها بر روی یک خط مستقیم را محاسبه کنید. با کمی دقت پاسخ به دست آمده باید طول سوزن تقسیم بر فاصله میان خطوط باشد که در عدد دو تقسیم بر عدد پی ضرب شده باشد. این فرمول پس از ارائه آن توسط "کامت دو بوفون" ریاضیدان فرانسوی در سال 1733 به "مسئله سوزن بوفون" شهرت یافته است. این نظریه در سال 1901 برای اولین بار مورد آزمایش "ماریو لازارینی" قرار گرفت و وی برای محاسبه عدد در حدود سه هزار و 408 سوزن را بر روی کاغذ ریخت تا بتواند مقدار عدد پی را تا 3.1415929 به دست آورد.


اطلاعات بانکی شما در عدد "پی" دیده می شوند

عدد پی عددی بی قاعده است و می تواند برای همیشه امتداد داشته باشد، این به آن معنی است که احتمال یافتن هر نوع عددی در آن وجود خواهد داشت. تاریخ تولد، شماره تلفن و یا حتی جزئیات شماره حسابهای بانکی افراد می توانند خود را در لشگر اعداد و ارقام عدد پی پنهان کرده باشند. در عین حال با استفاده از کدهایی که اعداد را به حروف تبدیل می کند، حتی می توان آثار کامل شکسپیر و یا هر کتاب دیگری که تا کنون نوشته شده است را در میان ارقام عدد پی مشاهده کرد.

علل عدم انجام تکالیف توسط دانش آموزان

✳️ علل اهمال در انجام تکالیف ✳️

یکی از مشکلات پیش‌روی والدین و همکاران گرامی، عدم انجام تکالیف یا انجام ناقص آن از سوی فراگیر است. برای این مساله، علل احتمالی وجود دارد که با شناخت و رفع آن، مساله قابل حل است.
✴️ مشکلات جسمی؛ ممکن است فراگیر در بینایی یا شنوایی ضعف داشته یا به بیماری مزمنی مبتلا باشد. مراجعه به متخصص، نگرانی شما را از این جهت از بین می‏‌برد.

✴️ مشکلات روحی؛ فشارهای روحی ناشی از اختلاف پدر و مادر، حسادت به فرزند تازه متولد شده، تبعیض و مقایسه‏‌ی کودک با دیگران، سرزنش و توبیخ و... به طور قطع در رشد تحصیلی اثر منفی دارد و او را از انجام امور درسی باز خواهد داشت.

✴️ اختلال در یادگیری؛ اختلال در یادگیری (Learning disorder) یا ناتوانایی‏های یادگیری (Learning disability) که به صورت اختلال در خواندن، مشكلات نوشتن يا مشكل در يادگيري و حل مسائل رياضي خود را نشان می‏‌دهد، یکی از عوامل مشکلات درسی و عدم انجام تکالیف است.

✴️ خستگی؛ بازی و فعالیت‌‏های فیزیکی بیش از حد، روش تدریس ناهمخوان همکار، فشار بیش از حد توانایی بر فرد، سبب خستگی فراوان و در نتیجه، عدم انجام تکالیف خواهد شد.

✴️ حواس ‏پرتی؛ برخی کودکان، وقتی تنها هستند، حواسشان پرت می‏‌شود؛ پس باید زمینه‌‏ای فراهم شود که یا مادر در اتاق کودک باشد یا کودک در محل فعالیت مادر (آشپزخانه) به تکالیفش برسد تا در صورت حواس‏پرتی، مادر به او کمک کند.

✴️ هوش فوق‏‌العاده توانایی بالا؛ در مواردی (گرچه اندک)، هوش بهر بالای کودک، مانع از انجام تکالیف است؛ زیرا از دید او، انجام تکالیف، بسیار بچگانه است. برای چنین کودکی می‏‌توانید با هماهنگی با معلم، برنامه ‌ی ویژه‌‏ای را ترتیب دهید.

تدریس از منظر شناخت گرایان

🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃

📝ویژگی تدریس از منظر شناخت گرایان

شناخت به فرایندهای فکری انسان که شامل ادراک، حافظه و زبان است اطلاق می‌شود. اساساً این‌گونه می‌توان گفت که پردازش افکار و تصاویر ذهنی به‌صورت هشیارانه شناخت نامیده می‌شود

💠 عمده ویژگی‌های جریان تدریس و یادگیری مشتمل بر موارد ذیل است:

🌱شناخت گراها برخلاف رفتارگرايان به‌جای تأكيد بر رفتار قابل‌مشاهده، فرایندهاي عالي ذهني مانند تفكر، تعقل، ادراك و مسئله گشايي را موردتوجه قرار می‌دهند.

🌱يادگيري فرایندي دروني است كه حافظه، انگيزش و تفكر نقش مهمي در آن بازي می‌کنند.

🌱در این نظريه يادگيري فرایندي است كه طي آن دانش و اطلاعات به‌وسیله خود يادگيرنده «کسب می‌شود، پردازش می‌گردد، دست‌کاری می‌شود و به ياد سپرده می‌شود»، سپس «دانش و اطلاعات کسب‌شده در موقعيت مناسب به‌وسیله خود يادگيرنده به ياد آورده می‌شود، سازمان‌دهی می‌شود و با دانش جديد، پذيرش می‌شود».

🌱بر انجام فعالیت‌های ذهني مانند تجزیه‌وتحلیل، استنباط، مقايسه، مشاهده و...تأكيد می‌شود.
بر آموخته‌های پيشين جهت درك مطالب جديد كمك گرفته می‌شود.

🌱يادگيري زماني حاصل می‌شود كه اطلاعات به‌صورت سازمان‌دهی شده و معنی‌دار در حافظه ذخيره شوند.
تفاوت‌های فردي موردتوجه قرار می‌گیرد و از سبک‌های مختلف يادگيري بهره گرفته می‌شود.

🌱براي تعميق يادگيري برنامه‌ریزی می‌شود.

🌱به دانش آموزان كمك می‌شود تا مهارت‌های فرایندي خود را (مهارت‌های انديشه ورزي) نظير مشاهده كردن، اندازه‌گیری، طبقه‌بندی، ارتباط برقرار کردن، استنباط كردن، پیش‌بینی كردن، تغيير داده‌ها، فرضیه‌سازی و...را بسط دهند.

نظریه سازنده گرایی

نظر خواهي :
همانطور كه مطلع هستيد رويكرد برنامه درسي در حوزه هاي يادگيري از مباني رفتارگرايي به سوي سازنده گرايي در حال تغيير است .در نظريه هاي سازنده گرايي بر مشاركت فعال يادگيرنده در خلق و توليد يادگيري تاكيد زياد مي شود به همين منظور در تدوين برنامه هاي درسي كه قرار است در آينده نزديك توليد و پس از گذراندن موفق مراحل آزمايشي ، در دوره هاي تحصيلي مدارس سراسر كشور اجرا شود ، سعي براين است محتواي كتاب ها ، روش هاي آموزشي و ارزشيابي به سمت فراهم آوردن فرصت و شرايط براي يادگيرنده جهت توليد يادگيري (نه صرفا انتقال يادگيري از معلم به يادگيرنده ) تغيير يابد طوري كه دانش آموزان در توليد يادگيري و كاربست آموخته ها به موقعيت هاي واقعي زندگي به شايستگي برسند .
با توجه به اينكه تعريف و جهت گيري در" يادگيري" تاثير بسيار مهمي در تدوين عناصر برنامه هاي درسي جديد يعني 1- نوشتن اهداف يادگيري 2- تهيه محتواي كتاب 3- روش هاي آموزشي و 4- روش هاي ارزشيابي دارد لذا لازم است در اولين قدم "يادگيري شايستگي محور" كه زيربناي طراحي تمام عناصر برنامه درسي است به صورت جامع و مانع و مبتني بر اسناد علمي تعريف و سپس ضابطه مند شود.

🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
تعريف یادگیری شایستگی محور1:
" مجموعه صفات و توانایی هایی است که یادگیرنده با تركيب و هماهنگ کردن دانش، نگرش ،گرايش (ميل) ،باور، اراده و مهارت هاي مربوط به حوزه هاي يادگيري در وجود خود خلق كرده و به او امکان عملکرد موفقیت آمیز و آگاهانه را جهت درك رابطه ها و بهبود مداوم موقعیت خود و ديگران بر اساس معيارهای اسلامي فراهم می کند (عمل)."
تعريف یادگیری شایستگی محور2:
" مجموعه صفات و توانایی هایی است که یادگیرنده با تركيب و هماهنگ کردن دانش، نگرش ،گرايش (ميل) ،باور، اراده و مهارت هاي مرتبط با ساحت هاي ششگانه به صورت یک کل سازمان یافته در وجود خود فعلیت بخشیده و امکان عملکرد موفقیت آمیز و آگاهانه را جهت درك رابطه ها و بهبود مداوم موقعیت خود و ديگران بر اساس معيارهای اسلامي فراهم می کند (عمل)."


تعريف یادگیری شایستگی محور3:
( با برداشت خود از تعاريف فوق لطفا يك تعريف روان و روشن طوري كه ويژگي هاي دو تعريف فوق را داشته باشد بنويسيد