✳️ علل اهمال در انجام تکالیف ✳️

یکی از مشکلات پیش‌روی والدین و همکاران گرامی، عدم انجام تکالیف یا انجام ناقص آن از سوی فراگیر است. برای این مساله، علل احتمالی وجود دارد که با شناخت و رفع آن، مساله قابل حل است.
✴️ مشکلات جسمی؛ ممکن است فراگیر در بینایی یا شنوایی ضعف داشته یا به بیماری مزمنی مبتلا باشد. مراجعه به متخصص، نگرانی شما را از این جهت از بین می‏‌برد.

✴️ مشکلات روحی؛ فشارهای روحی ناشی از اختلاف پدر و مادر، حسادت به فرزند تازه متولد شده، تبعیض و مقایسه‏‌ی کودک با دیگران، سرزنش و توبیخ و... به طور قطع در رشد تحصیلی اثر منفی دارد و او را از انجام امور درسی باز خواهد داشت.

✴️ اختلال در یادگیری؛ اختلال در یادگیری (Learning disorder) یا ناتوانایی‏های یادگیری (Learning disability) که به صورت اختلال در خواندن، مشكلات نوشتن يا مشكل در يادگيري و حل مسائل رياضي خود را نشان می‏‌دهد، یکی از عوامل مشکلات درسی و عدم انجام تکالیف است.

✴️ خستگی؛ بازی و فعالیت‌‏های فیزیکی بیش از حد، روش تدریس ناهمخوان همکار، فشار بیش از حد توانایی بر فرد، سبب خستگی فراوان و در نتیجه، عدم انجام تکالیف خواهد شد.

✴️ حواس ‏پرتی؛ برخی کودکان، وقتی تنها هستند، حواسشان پرت می‏‌شود؛ پس باید زمینه‌‏ای فراهم شود که یا مادر در اتاق کودک باشد یا کودک در محل فعالیت مادر (آشپزخانه) به تکالیفش برسد تا در صورت حواس‏پرتی، مادر به او کمک کند.

✴️ هوش فوق‏‌العاده توانایی بالا؛ در مواردی (گرچه اندک)، هوش بهر بالای کودک، مانع از انجام تکالیف است؛ زیرا از دید او، انجام تکالیف، بسیار بچگانه است. برای چنین کودکی می‏‌توانید با هماهنگی با معلم، برنامه ‌ی ویژه‌‏ای را ترتیب دهید.