راهکارهایی برای موفقیت دانش اموزان دختر

#سخنی_با_والدین

🌷🌷 10 راهکار برای موفقیت دانش‌آموزان دختر

در طول سال‌های اخیر، از عبارات مختلفی برای توصیف برنامه‌های تلویزیونی که با اهداف آموزشی برای دانش‌آموزان ساخته می‌شوند، استفاده شده است که از میان آن‌ها عبارت "تلویزیون آموزشی برای کمک به موفقیت تحصیلی فرزندان دختر خود، والدین می‌توانند ۱۰راهکار زیر را به کار ببندند:

👈 سعی کنید غیبتهای دخترتان را به حداقل برسانید.

تحقیقات نشان داده است دانش‌آموزی که هشت روز در یک ترم غیبت می‌کند نسبت به دانش‌آموزی که کل ترم را سر کلاس می‌رود، در پایان دوره‌ی ابتدایی یا دبیرستان، یک سال تحصیلی عقب‌تر خواهد بود. دانش‌آموزانی که بیشترین ساعات حضور در کلاس درس را دارند، دارای بهترین عملکرد تحصیلی می‌باشند.

👈 خود را درگیر یادگیری دخترتان کنید.

همیشه از دختر خود بپرسید که در مدرسه چه چیزی یاد گرفته است، به کدام بخش از درسهای خود علاقه‌ی بیشتری داشته است، چه تکالیفی دارد و چه‌وقت باید تکالیف خود را تحویل دهد. با این کار شما نشان می‌دهید که یادگیری دخترتان برایتان مهم است و علاقه دارید برای کمتر کردن فشار روی او، آنچه را در توانتان است، انجام دهید.

👈 بازوی کمکی دخترتان باشید.

از طریق صحبت کردن با فرزند خود و مربیان و معلمان او در مدرسه، موانعی را که سر راه یادگیری فرزندتان وجود دارند، شناسایی کنید و سعی کنید با ایفا کردن نقش حمایتی خود، این موانع را از مسیر یادگیری دخترتان بردارید.

👈 مکان مناسبی را برای انجام تکالیف دخترتان در نظر بگیرید.

سعی کنید مکان مناسبی را برای انجام تکالیف دختر خود در نظر بگیرید. اهمیت این موضوع برای دانش‌آموزان دختر به مراتب بیشتر از دانش‌آموزان پسر است. بنابراین مکان آرامی را در اختیار دختر خود قرار دهید تا بتواند با تمرکز کافی تکالیفش را انجام دهد. با این کار شما علاوه بر اینکه در انجام تکالیف به دختر خود کمک می‌کنید، به او نشان می‌دهید که برای او و یادگیری‌اش ارزش قائل هستید.

👈 بدانید در زندگی دخترتان چه می‌گذرد.

آسیب‌پذیری بیشتر دختران نسبت به پسران در مقابل خطرات محیطی و سایبری، می‌تواند روی یادگیری آنها تأثیر منفی بگذارد. با دختر خود درباره‌ی دغدغه‌هایش صحبت کنید و اجازه ندهید این دغدغه‌ها باعث افت تحصیلی او شود. همچنین جدی گرفتن جلسات اولیا و مربیان توسط پدران، مادران و معلمان می‌تواند تنشهای موجود در زندگی دانش‌آموز را به حداقل برساند و باعث شادابی و پویایی تحصیلی وی شود.

👈 تصویر شخصی دخترتان را ارتقاء بخشید.

موفقیت دختران در مدرسه به شدت تحت‌تأثیر فرهنگ اجتماعی پیرامون آنها است. دختران برای موفقیت در درسهای خود نیاز دارند که تصویر یک دختر زیبا و باهوش از طرف پدر و مادر به آنها القا شود. والدین، به‌ویژه مادران، می‌توانند روی تصویر شخصی فرزند دخترشان تأثیر بسیار زیادی داشته باشند.

👈 انتظارات خود را مدیریت کنید.

اگر دختران در زمینه‌ی تحصیلی و همچنین در زمینه‌ی کاری از طرف پدر و مادر تحت فشار قرار گیرند، دچار اضطراب مضاعف می‌شوند و به نتیجه‌ی مطلوب نمی‌رسند. والدین باید آنچه را که برای خودشان اتفاق افتاده کنار بگذارند و آرزوها و جاه‌طلبیهای خود را به دخترشان تحمیل نکنند. آنها باید از خود بپرسند: دختر من چه می‌خواهد؟ دختر من چه تواناییهایی دارد؟ من به عنوان پدر یا مادر چگونه می‌توانم به او کمک کنم که فرد مفیدی برای خود، خانواده و اجتماع باشد؟ پدر و مادر به جای افرادی که همواره از فرزندشان انتظار بهترین بودن داشته باشند، باید دوستان منتقدی باشند که هر زمان لازم باشد از فرزندشان حمایت یا انتقاد می‌کنند.

👈 اعتماد به نفس دخترتان را تقویت کنید.

دختران معمولاً در مورد تواناییهای خود از اعتماد به نفس لازم برخوردار نیستند و نگران امتحانات و تکالیف‌شان هستند، بنابراین وظیفه‌ی پدر و مادر در بالا بردن اعتماد به نفس دختران مهم‌تر و حساس‌تر است. ثبت‌نام دختران در کلاسهای ورزشی باعث آرامش بیشتر، سلامتی جسمانی ودر نهایت بالا رفتن اعتماد به نفس آنها می‌شود.

👈 به دخترتان بیاموزید کنترل یادگیری‌اش را به دست بگیرد.

دختران معمولاً در کنترل زندگی تحصیلی‌شان قدرتمند عمل نمی‌کنند اما والدین می‌توانند به آنها یادآوری کنند که با موفقیت در سه زمینه میتوانند یادگیری خود را به درستی کنترل کنند. این سه زمینه عبارتند از: تلاش، استراتژی، نگرش

هرچقدر دانش‌آموز در این سه زمینه موفق‌تر عمل کند، کنترل بیشتری روی یادگیری خود خواهدداشت.

👈 به دخترتان کمک کنید به موفقیت اعتقاد پیداکند.
دختران معمولاٌ برای موفقیتهایی که درمدرسه به دست می‌آورند،به اندازه‌ی کافی از طرف خانواده تشویق نمی‌شوند. این موضوع باعث میشود که بعدها در محل کارنیز آنها دچار "سندروم فریبکاری" شوند یعنی احساس می‌کند لیاقت موقعیتی را که در آن قرار گرفته‌اند ندارند و با فریب به آن موقعیت رسیده‌اند.

ویژگی یه معلم خوب

💥ویژگی های یک معلم خوب در تفکر ابن سینا

ابوعلی سینا می گوید: کسی که عهده دار تربیت کودکان می شود باید حداقل این خصوصیات را دارا باشد:
1- خردمند باشد: یعنی مهمترین خصیصه معلمی را که دانایی است دارا باشد و بر آنچه که آموزش می دهد تسلط علمی داشته باشد و بتواند پاسخگوی سوالات دانش آموزان باشد.
2- دیندار باشد: از دیدگاه تربیت دینی علی رغم اینکه بر دانایی معلم تاکید می گردد، با این وجود آن را شرط کافی برای نشستن بر کرسی معلمی نمی داند بلکه آنچه که معلم را الگو و سرمشق رفتاری دانش آموزان قرار می دهد، ادب، اخلاق و تقوای اوست. بنابراین منظوراز دینداری و دارا بودن این خصوصیات عالی، رفتاری است که لازم است شخصیت و منش معلم به آنها آراسته گردد.
3- آشنا با تربیت کودک باشد: بدون شناخت ویژگی های رشد و نیازها و خواسته های کودک در مراحل مختلف سنی و بدون آشنایی با چگونگی شکل گیری مفاهیم در ذهن کودک و دیگرابعاد شخصیتی او امکان تعلیم و تربیت وجود نخواهد داشت. معلم باید کودک را بشناسد و راههای تامین نیازهای عاطفی، اجتماعی وعقلی او را بفهمد.
4- باوقار و سنگین باشد: شغل معلمی به مانند دیگر شغل ها نیست، او با کرامت انسان سروکار دارد. اگر با وقار و با هیبت نباشد در چشم دانش آموزان کوچک جلوه می کند، در این صورت احترام و اعتماد از او سلب می شود. وقار و سنگینی و برخوردهای همراه با ادب و بیان سخنان حکیمانه، معلم را در نزد دانش آموزان بزرگ و قابل اعتماد می سازد و به عنوان الگو و تکیه گاه دانش آموزان محسوب می گردد.
5- با مروت باشد: این ویژگی نیز از این جهت مهم است که معلم با خردسالان و کودکان سروکار دارد، کسی که سخت دل و سنگدل است، نمی تواند با روحیه لطیف و ظریف کودک ارتباط برقرار کند. دل معلم باید نرم و به اصطلاح رحم دل باشد و از آنجایی که کودکان به علت کمی تجربه و کوچکی ظرفیت روانی خطاهای بسیاری را مرتکب می شود، معلم باید دارای روحیه گذشت و اغماض باشد و مروت و مردانگی را در مواقع لزوم و برای تادیب کودک در نظر داشته باشد.
6- پاکدامن باشد: این اصل از آنجا ناشی می شود که کودکان به معلم خود بسیار اعتماد دارند و هرگز در عفت و پاکدامنی او شک نمی کنند، لذا معلم باید از این اعتماد دانش آموزان در جهت تادیب آنها بهره جوید و حتی در اندیشه خود آنچه را که خلاف عفت و پارسایی است، نگذارند. فراموش نکنیم کوچکترین خلاف معلم در این راستا ضربه ای بر پیکره کودک می زند که قابل جبران نخواهد بود.
7- نظیف باشد: این اصل از این یافته روانشناسی ناشی می شود که کودکان قبل از آنکه به مرحله تفکر منطقی و تفکر انتزاعی برسند در مرحله حسی- حرکتی قرار دارند؛ یعنی ابزار شناختشان از جهان حواس آنهاست. کودکان دبستانی افراد را از وضع ظاهرشان ارزیابی می کنند، در واقع معلمی که سر و صورت و لباسش مرتب، تمیز و شیک است در نظر کودکان فردی بزرگ و قابل احترام است و فردی که تمیز و نظیف نباشد، از او دوری می کنند و حرفهایش را جدی نمی گیرند و اگر کودکان او را الگوی خود قرار دهند، کودکانی بار خواهند آمد که نسبت به نظافت و بهداشت فردی بی مسئولیت خواهند بود.
8- راه معاشرت را بداند: این ویژگی از اصل تفاوت های فردی ناشی می گردد. روانشناسی امروز در شناخت توانمندی های روحی و روانی آدمی معتقد است که افراد دارای الگوهای متفاوتی در رفتار هستند، زیرا محیط ژنتیکی و محیط اجتماعی کودکان و پایگاه های فرهنگی واقتصادی آنان با یکدیگر متفاوت است. حتی کودکان دوقلوی همسان با هم برابر نیستند. بنابراین معلم باید بداند که با هر کودک چگونه باید برخورد و معاشرت نماید. نسخه یکسان پیچیدن برای همه در سیستم تعلیم و تربیت جواب نمی دهد. از طرف دیگر معلم باید بداند که کودک را چه وقت تشویق و چه وقت تنبیه کند و زمان و مکان مناسب برای تعلیم و تربیت را بشناسد

برگرفته از سایت مدرسه نیوز

ده روش برای ایجاد انگیزه

تأثیر انگیزش بر یادگیری

انگیزش هم هدف است، هم وسیله. به عنوان هدف، از دانش آموزان می خواهیم نسبت به موضوع های گوناگون علمی و اجتماعی علاقه کسب کنند. به عنوان وسیله، انگیزش مانند آمادگی ذهنی یا رفتار ورودی، پیش نیاز یادگیری به حساب می آید و تأثیر آن بر یادگیری، یکی از امور بدیهی است. یادگیری معلول انگیزه های متفاوت است. یکی از این انگیزه ها که نقش مهمی در جریان یادگیری دارد، میل و رغبت شاگردان به آموختن است. رغبت، محرکی است که نیروی فعالیت را افزایش می دهد. برای این که شاگردان در هنگام یادگیری فعال باشند، باید به موضوعی که می خواهند فرا بگیرند، علاقه مند باشند. برای ایجاد رغبت، لازم است مطالب و مفاهیم درسی بر اساس نیاز شاگردان تنظیم شود و هدف ها برای دانش آموزان ارزشمند و قابل وصول باشد. هدف ارزشمند و قابل وصول، فرد را به خواستن و طلب کردن وا می دارد و نیروی لازم برای فعالیت را در او به وجود می آورد. از راه های متفاوتی می توان ایجاد انگیزه کرد و علاقه ی دانش آموزان را به یادگیری افزایش داد. در این نوشتار، بعضی از این روش ها و فنون معرفی می شوند.

ده روش برای ایجاد انگیزش در دانش آموزان

1. بیان دقیق انتظارات در آغاز درس، با توجه به هدف های آموزشی
این نکته که دانش آموز بداند معلم چه انتظاراتی از او دارد و هدف کاملاً برای او روشن باشد، بی شک به بهبود یادگیری و افزایش علاقه در یادگیرندگان کمک خواهد کرد. پژوهش های انجام شده نشان داده اند یادگیرندگانی که از هدف های درس و آموزش اطلاعی ندارند، به خوبی یادگیرندگانی که معلم قبل از شروع درس انتظارات خود را به ایشان می گوید و آنان را از هدف های درس آگاه می سازد، در پیشرفت درس موفق نمی شوند.

2. استفاده از تشویق های کلامی در شرایط لازم
در بسیاری مواقع، تشویق های کلامی معلم از دیگر انواع تشویق، مؤثرتر است و تأثیر بسیار زیادی بر عملکرد دانش آموز دارد، چون بلافاصله پس از یک رفتار خوشایند رخ می دهد. استفاده از واژه هایی چون: «خوب»، «عالی»، «آفرین» و «خیلی خوب» پس از عملکرد درست دانش آموز، از تدبیرهای مؤثر انگیزشی است. مؤثرترین تشویق آن است که به رفتار و عملکرد درست دانش آموز وابسته باشد. هم چنین معلم باید به اندازه ی لازم دانش آموزان را ستایش و تشویق کند. اگر تشویق بیش از حد باشد، اثر مثبت خود را از دست می دهد و از خاصیت تقویت کنندگی آن کم می شود.

3. بهره گیری از آزمون و نمره
نمره های ارزشیابی هایی که معلمان از دانش آموزان به عمل می آورند، ارزش انگیزشی زیادی دارند، زیرا این نمره ها با پاداش هایی چون: تأیید معلم و پدر و مادر، ارتقا به کلاس بالاتر، ورود به دانشگاه و رضایت از عملکرد خود، همراه اند. به ویژه اگر این نمره ها به صورت مستمر و ماهانه همراه با بازخورد به اطلاع سرپرست دانش آموزان رسانده شود، در افزایش انگیزش دانش آموزان اثر مثبتی دارد. بنابراین معلم می تواند با اجرای آزمون های هدفمند، سطح انگیزشی یادگیرندگان را بالا ببرد. با این حال نکته ای را که باید درباره ی امتحانات گوناگون در نظر داشت، این است که از آن ها به عنوان وسیله ای برای اطلاع دانش آموزان از نحوه ی عملکرد و میزان یادگیری شان استفاده کرد، نه به عنوان وسیله ای برای تهدید و تنبیه آنان.

4. استفاده از خاصیت برانگیختگی مطالب
هر اندازه مطالب ارائه شده، جدید، پر معنی و تعجب بر انگیز باشد، باعث افزایش سطح برانگیختگی و هم چنین عامل تحریک حس کنجکاوی در دانش آموزان می شود. با توجه به این موضوع، معلم می تواند با ارائه ی مطالبی که ویژگی های برانگیختگی دارد، در دانش آموزان ایجاد انگیزه کند. مطلبی که برای دانش آموز نو و معنی دار باشد، شوق یادگیری و دانستن را در او افزایش می دهد و میل و رغبت او را به یادگیری بیشتر خواهد کرد.

5. ارائه ی مطالب آموزشی از ساده به دشوار
ارائه ی مطلب از ساده به مشکل باعث می شود، دانش آموز در ابتدا به موفقیت هایی دست بیابد. این موفقیت اولیه موجب می شود، دانش آموز اعتماد به نفس بیشتری کسب کند. همین امر، تحرک و انگیزشی در او ایجاد می کند تا برای یادگیری متن های دشوارتر بعدی آماده شود. برعکس، چنان چه مواد آموزشی در ابتدا به صورت مشکل ارائه شوند، ممکن است شکست و ناکامی را در دانش آموز به دنبال داشته باشد و به دنبال آن دلسردی و بی انگیزگی در او ایجاد شود. نیز باید گفت، موفقیت آغازین دانش آموز، موجب دریافت تشویق هایی از سوی معلمان و پدر و مادر خواهد شد و این خود، به افزایش انگیزه برای یادگیری بیشتر در دانش آموزان می انجامد.

آزمایش تغییر شیمیایی

با مشاهده تغيير رنگ ،آزادشدن گازوگرما مي توان گفت يك تغيير شيميايي صورت گرفته است.

وسايل مورد نياز:

بادكنك  ...............................۱عدد

بطري پلاستيكي كوچك .............۱عدد

سركه..................................۱ استكان

جوش شيرين.........................۱قاشق غذا خوري

 مراحل آزمايش :

 ۱-     با استفاده از قيف مقداري سركه دربادكنك بريزيد

۲-     مقداري جوش شيرين هم در داخل بطري ريخته .

۳-     ابتدا سر بادكنك را روي  درب دهانه بطري قرار دهيد بعد از اين كه مطمئن شديد كه

 بادكنك محکم بر دربطري قرار گرفته  در نوشابه را ببندیدسپس انتهاي بادكنك را به آرامي بالا

 بياوريدتا سركه به درون بطري بريزد.

 نتيجه گيري:

وقتي سركه روي جوش شيرين مي ريزد بادكنك باد مي شود چون دراثر واكنش بين پودر جوش

 شيرين وسركه گازي توليد مي شود كه بادكنك راباد مي كند

💎💎برای کنترل زمان ترکیب می تونید یک دونه چای نپتون رو خالی کنید با جوش شیرین پرش کنید و داخل بطری بعداز ریختن سرکه آویزان کنید به محض وارونه کردن بطری واکنش شروع میشه

💎💎با کنترل زمان ترکیب سرکه و جوش شیرین و استفاده از یه چوب پنبه میشه موشک ساخت

نشانه های تغییر شیمیایی
تغییرات شیمیایی دارای علائم و نشانه هایی هستند که برخی از آنها :

ا- آزاد شدن گرما و نور: مانند سوختن گاز، سوختن کاغذ ، واکنش سدیم با اکسیژن و ....

2- تغییر رنگ: مانند تغییر رنگ مس سولفات در مجاورت میخ آهنی یا سیاه شدن گوشت روی شعله و .....

3- تشکیل رسوب: مانند دمیدن کربن دی اکسید در آب آهک و تشکیل رسوب سفید رنگ داخل آن.

4- تولید گاز: مانند واکنش کوه آتشفشان( آمونیوم دی کرومات)

یا واکنش پوست تخم مرغ (آهک) با سرکه.

ایجاد بو هم در بسیاری از تغییرات، نشانه تغییر شیمیایی است چون بو بخار یک ماده جدید است

 

تغییر شیمیایی

چگونه یک تغییر شیمیایی را شناسایی کنیم.:؟؟

در این جا ما چند نمونه از تغییرات شیمیایی در زندگی روزمره را فرا می‌گیریم، در ابتدا باید ویژگی‌های یک تغییر شیمیایی را بدانیم که این موضوع می‌تواند به ما در شناسایی این گونه تغییرات کمک کند.
یک تغییر شیمیایی شامل تشکیل یک ماده‌ی جدید بوده و خواص شیمیایی ماده‌ی جدید با مواد واکنش دهنده متفاوت می‌باشد.
یک تغییر در رنگ نشان‌دهنده‌ی تغییر شیمیایی می‌باشد.
یک تغییر شیمیایی معمولا با به دست آوردن و یا از دست دادن انرژی همراه است.
برخی مواقع، یک تغییر در بو نشان‌دهنده‌ی تغییر شیمیایی می‌باشد.
یک تغییر شیمیایی با تشکیل گازها، یا تشکیل جامد به شکل رسوب همراه می‌باشد.
یک تغییر شیمیایی برگشت ناپذیر می‌باشد، یعنی نمی‌تواند به حالت اولیه‌ی خود بازگردد

ادامه نوشته

روش تدریس مبتنی بر دریافت مفهوم

♨️روش تدریس مبتنی بر دریافت مفهوم

الگوی دریافت مفهوم براساس مطالعات برونر پیرامون شیوه ی تفکر طراحی گردیده است. در این الگو مفاهیم و تعاریف به طور مستقیم در اختیار دانش آموزان قرار نمی گیرد. ابتدا نمونه هایی که دارای ویژگی های مفهوم مورد نظر و نمونه هایی که فاقد ویژگی های مفهوم اند ارائه می شود. در این الگو اعتقاد براین است که تشخیص مثال های درست از نادرست برای دانش آموزان آسان تر از بیان ویژگی های مفهوم است. این الگو فرصت تحلیل جریان تفکر و رشد موثر تفکر را برای دانش آموزان فراهم می آورد.

تنیسون و همکارانش دو نوع آموزش را درباره مفاهیم با  هم مقایسه کردند:

1- ابتدا تعریف مفهوم و سپس نمونه ها و مثال ها ارائه  می شود.

2- ابتدا نمونه ها و مثال ها ارائه می شود و سپس دانش  آموزان خودشان ویژگی های مفهوم و تعاریف را به دست می آورند.

نتایج: در روش دوم مطالب برای مدت طولانی تری در  ذهن دانش آموز باقی می ماندو یادگیری موثرتر اتفاق می افتد.

🔶مراحل الگوی دریافت مفهوم

1- ارائه نمونه ها

2- دستیابی به مفهوم

3- تحلیل شیوه ی تفکر

مراحل اجراي الگوی دریافت مفهوم

1- ارائه نمونه ها:

گزینش مفهوم مناسب و سازماندهی آن در قالب نمونه های مثبت و منفی توسط معلم

مقایسه نمونه های مثبت و منفی با یکدیگر و فرضیه سازی توسط دانش آموزان

منظور از نمونه های مثبت: نمونه هایی که ویژگی آن مفهوم را دارا می باشد

منظور از نمونه های منفی: نمونه هایی که ویژگی آن مفهوم را دارا نمی باشد.

نمونه ها می تونند به صورت نوشتاری( یک کلمه، یک عبارت، یک جمله و …) یا به صورت تصویر ، نمودار و… طراحی شود.

مثبت و منفی بودن را می توان به صورت + و – یا به صورت بلی و خیر نمایش داد.

دلیل ارائه نمونه های منفی چیست؟

به دانش آموزان در تعیین قلمرو مفهوم کمک می کند

نمونه های مثبت را ابتدا باید نشان داد یا منفی؟

نتایج قطعی به دست نیامده است. اما هاتن لوچر نشان داده است که ارائه نمونه های منفی در ابتدا و سپس نمونه های مثبت یادگیری را آسان تر می کند

2-دستیابی به مفهوم

ارائه نمونه های بیشتر

تأیید فرضیه درست

نام گذاری مفهوم و بیان تعاریف توسط معلم

در این مرحله چند نمونه ی دیگر در اختیار دانش آموزان قرار دهید ولی مثبت یا منفی بودن آن ها را مشخص نکنید و از دانش آموزان بخواهید که مثبت یا منفی بودن آنها را مشخص کنند

از دانش آموزان بخواهید نمونه های مثبت دیگری مطرح کنند.

3- تحلیل شیوه تفکر

 بحث گروهی درباره ی فرضیه ها

بیان جریان تفکر دانش آموزان برای دستیابی به مفهوم توسط دانش آموزان

از دانش آموزان بپرسید:

در ابتدا چه فکر می کردید؟ چرا آن طور فکر می کردید؟

این سوالات شروع خوبی برای یک بحث گروهی خواهد بود.

هدف از این مرحله:

تمرین راه درست کشف مطالب به طور غیر مستقیم و تقویت مهارتهای تفکر است.

🔶قابلیت ها و نکات مهم در کاربرد الگو

1.‏ یکی از وظایف معلم قبل از اجرای الگو، تهیه ی مصداق ها و غیر مصداق هاست.

2. در هر گام، میزان ارائه ی مثال ها به تعداد فراگیر بستگی دارد که مفهوم را حدس زده اند.

3. این الگو برای تدریس درس هایی که بخش عمده ی آن ها را مفاهیم و اصول تشکیل می دهند، مناسب تر است.

4. مدت لازم برای اجرای این الگو حدود 30-20 دقیقه است.

5. چنان چه از این الگو برای تدریس درس جدید استفاده شود، باید مثال ها آسان تر باشند و اگر برای ارزش یابی تشخیصی (درس قبلی) به کار رود، باید مثال ها اندکی دشوارتر انتخاب شوند.

آموزش انشا

🌸🌸🌸🍃🍃🍃🍃🍃

💢راههای تقویت انشادرابتدایی(1)...

در حيطه زبان‌آموزي، چهار ركن اصلي گوش دادن، صحبت كردن  خواندن و نوشتن امروزه در دنيا به عنوان يك قانون مسلم پذيرفته شده، در آموزش تمامي زبان‌هاي دنيا و برنامه‌هاي آموزشي مدنظر قرار مي‌گيرد.
در اين چهار قدم به ترتيب نوشتن جايگاه چهارم را به خود اختصاص داده، چرا كه سه امر گوش دادن و صحبت كردن و خواندن براي نوشتن مقدمه و پيش سازمان دهنده، و زمينه بوده و بالاترين سطح را به خود اختصاص داده است.
از آنجايي كه مقطع ابتدايي پايه‌اي براي مقاطع ديگر بوده، امروزه درامر زبان‌آموزي نگارش از اهميت بالايي برخوردار است، مخصوصا در پايه سوم كه اولين پايه‌اي است كه به صورت مستقل انشا نوشته مي‌شود، چون در پايه دوم از جمله‌نويسي استفاده مي‌گردد، اين جملات اكثرا مرتبط با هم نیستندچگونگي اداره كـردن كـلاس‌ها بـا تـوجـه بـه كـم بـودن ظـرفيـت گوش‌دادن دانش‌آموز در مقطع ابتدايي بعد از دقايقي موجب سر و صدا و عدم تحمل شنيدن متن‌ها توسط كودكان مي‌گردد، چون مطالب در خصوص موضوع واحد است و اكثر مطالب مشابه هست و هيچ جذابيت و تفنن تهيج خاصي نيست، بسيار خسته كننده و ملال‌آور مي‌شود، به‌طوری‌كه از طرف دانش‌آموزان فقط رفع تكليف تلقي مي‌گردد، به مثابه‌اي كه اگر در پايان اين زنگ در خصوص متن‌هاي خوانده شده دانش‌آموزان از خود آنها بپرسيم مطلبي قابل توجه و يا پيام قابل بيان براي ما و خودشان نداشته باشند، دانش‌آموزان نوشتن انشا را، پركردن يك صفحه از دفتر خود از مطالب به هر نحو كه باشد مي‌دانند 
در يك جمع بندي كه انجام شد اين امر چندين علت دارد كه مهم‌ترين آنها عبارت بودند از:
-. عدم توجه و دقت جمله‌بندي و جمله‌نويسي در پايه دوم ابتدايي.
-.
-- عدم مطالعه كتاب توسط دانش‌آموزان و عدم امكانات و كتابخانه با توجه به دور دست بودن منطقه.
-. عـدم اشتيـاق بچه‌ها به زبان فارسي با توجه مغاير بودن با زبان مادري دانش‌آموزان
. كليشه بودن موضوعات براي معلمان و روند اجرايی تكراري باعث عدم رغبت آن‌ها مي‌شود.        

. در ساعت انشا مي‌توان با ايفاي نقش، قصه‌گويي و نمايش خلاق به عالي‌ترين اهداف زبان‌آموزي دست يافت كه نوشتن نيز يكي از اين اهداف است ايجاد برقراري ارتباط انساني و عاطفي، نظم بخشي به افكار گفتار پرورش قوه تفكر استدلال، استنتاج و به طور كلي رشد و شكوفايي خلاقيت و استعدادهاي زباني در دانش‌آموزان مي‌انجامد.


(علل ناتواني دانش‌آموزان در نگارش انشا بدين شرح مي‌باشد)

-. عدم آشنايي دانش‌آموزان با طرز و چگونگي انشا كه دلايل آن در وضعيت موجود نوشته شد، كه در دوم ابتدايي آشنايي دانش‌آموزان فقط با جمله‌بندي بوده است.
-. دانش‌آموزان نمي‌دانند كه در مورد چه بنويسند، كدام موضوعات و مطالب در نوشتن آنها كمك خواهد كرد.
-. انشا در سر كلاس نوشته نمي‌شود، محول كردن نگارش به محوطه خارج از كلاس كه لاجرم دانش‌آموزان از اولياي دانش‌آموزان استفاده نمايد.
-. عدم علاقه و رغبت معلمان و همچنين عدم آشنايي با قواعد موضوعات مناسب هر پايه مطابق با اصول روان شناسي، و توانايي ذهني، حدود سني 10  الي  11 سال.
-. تقويت نكردن مهارت گوش دادن دانش‌آموزان به انشاهاي خوانده شده در كلاس درس.
-. عـدم فضـاي آزاد، و فضـاي پـرسـش و پـاسـخ و نقـد و بـررسـي نوشته‌هاي دانش‌آموزان در كلاس.
- مناسب نبودن موضوعات انتخاب شده با توجه به گروه سني و همچنين تكراري بودن موضوعات.
-. عدم مطالب كتاب‌هاي قصه و داستان پروري ذهن‌هاي دانش‌آموزان در مدرسه و بيرون از مدرسه.
-. معلمان معيارهاي مشخص در ارزشيابي انشا در دست ندارند.ادامه دارد

🌸🌸🌸🍃🍃🍃🍃

ادامه نوشته

انواع املا

انواع املا

۱. املای مشورتی:
در مواقعی که شاگردی ضعیف است و در املا پیشرفت چندانی ندارد، می‌توان در هنگام دیکته، دانش‌آموز ضعیف را کنار دانش‌آموز قوی نشاند تا بعضی از لغات را که برایش مشکل است، با مشورت بنویسد. در نتیجه دانش‌آموز ضعیف، هم آن لغت را به خوبی به ذهن می‌سپارد و هم با افت درست نویسی به طور مکرر مواجه نمی‌شود. البته این روش نباید به طور مکرر یا همیشگی باشد.

۲. املای ویرایشی:
در هنگام تصحیح کردن املا، معلم شکل صحیح لغات را نمی‌نویسد تا دانش‌آموزان خودشان شکل درست لغات را از کتاب پیدا ‌کنند و بعد ما به آن املا بازخورد می‌دهیم. یعنی، ابتدا دور کلمات اشتباه خط می‌کشیم و صحیح آن را بچه‌ها می‌نویسند و ما به صحیح نوشتن آنها بازخورد می‌دهیم.

۳. املای کل خوانی:
معلم بهتر است متن دیکته را قبل از املا برای بچه‌ها بخواند، ولی بچه‌ها چیزی ننویسند و تنها گوش دهند. بعد از املا هم باید متن مجدداً خوانده شود، یعنی در هر املا، کل متن باید سه بار خوانده شود.

۴. املای هوایی:
می‌توان دیکته را به صورت شفاهی خواند و بچه‌ها لغات مهم آن را در هوا انگشت نویسی کنند.

۵. املای لمسی – حدسی:
نوع دیگر املا، بازی و املا است بدین صورت که شاگرد پشت سری، کلمات را با انگشت روی پشت فرد جلویی می نویسد تا شاگرد جلویی از روش حرکت انگشت فرد عقبی بتواند لغات را حدس بزند و بنویسد.

۶. املای روزنامه ای:
بچه‌ها می بایست روزنامه با خود به کلاس بیاورند و لغات را ببرند و از لغات بریده شده یک بند املا برای ما درست کنند و بر روی ورقه بچسبانند. این روش می‌تواند به صورت گروهی هم انجام گیرد.

۷. املای تکمیلی:
می‌توان املای را بدون نقطه، بدون تشدید و یا به صورت لغات ناقص تایپ کرده و به دانش‌آموزان داد تا آنها در جای مناسب نقطه بگذارند و یا تشدید قرار دهند یا لغات ناقص را کامل کنند.

۸. املای غلط یابی:
می‌توان دیکته را به صورت لغات صحیح و غلط در کنار هم قرار داد تا بچه‌ها کلمه غلط را خط بزنند.

۹. املای تصویری:
بدین صورت که چندین شکل را به دانش‌آموزان بدهیم تا آنها املای صحیح نام آن شکل ها را بنویسند.

۱۰. املای گروهی:
به این شکل که بچه‌ها را به گروه‌های ۵ یا ۶ نفره تقسیم می‌کنیم و در هر گروه، هر خط را یک نفر از گروه می‌نویسد و در انتها بازخورد گروهی می‌دهیم و آن املا در پوشه ی کار گروه‌ها قرار می‌گیرد.

۱۱. املای انتخابی:
هر گروه یک متن املا با کمک تمام اعضای گروه خود می‌نویسد و ما املای همه گروه‌ها را جمع‌آوری کرده و می‌خوانیم و سپس یا بهترین متن را به کل کلاس، دیکته می‌گوییم و یا از هر گروه یک پاراگراف انتخاب کرده و دیکته تلفیقی تهیه کرده و به کل کلاس، دیکته می‌گوییم.

۱۲. املای گروه به گروه:
بچه‌ها را گروه‌بندی می‌کنیم و سپس هر گروه متن دیکته‌ای را می‌نویسد و برای گروه دیگر می‌خواند تا آن گروه بنویسند.

۱۴. املای متن نویسی:
بچه‌ها به گروه‌های ۵ یا ۶ نفره تقسیم می‌شوند. ۱۰ کلمه ی مهم از درس انتخاب می‌کنیم و از بچه‌ها در گروه‌ها می‌خواهیم که هر کدام جمله‌ای را در ارتباط با درس بنویسند و از کلمات مهم مورد نظر استفاده کنند و هر گروه جملات خود را کنار هم گذاشته و یک متن کوتاه و زیبا بسازد.

۱۴. املای تقویت حافظه:
بدین صورت که معلم متنی را روی تابلو می‌نویسد. بعد متن را برای دانش‌آموزان می‌خواند و سپس روی نوشته‌هایش روی تابلو پرده می‌کشد و بچه‌ها باید هر آنچه از متن فهمیده‌اند را بنویسند. سپس معلم پرده را از روی نوشته ها برمی‌دارد و بچه‌ها متن خود را با متن تابلو مقایسه ‌کرده و به خود بازخورد ‌می‌دهند.

۱۵. املای آینه‌ای:
می‌تواند استفاده از آینه باشد بدین صورت که کلمات را بر عکس روی تابلو بنویسیم و بچه‌ها با نگاه کردن به آینه درست آن را بنویسند و یا صحیح آن را بخوانند.

۱۶. املای آبکی:
استفاده از آب و محیط حیاط مدرسه است. بدین ترتیب که بچه‌ها به صورت انفرادی و یا گروهی با خود آب‌پاش به مدرسه می‌آورند و با آب، دیکته را روی زمین می‌نویسند و گروهی نوشته‌های خود را تصحیح کنند.

۱۷. املای لاک پشتی:
در این روش روی کاغذ چندتا تصویر لاک پشت هست به عنوان مثال در یک قسمت لاکش صدای ش را می نویسیم و از دانش آموزان می خواهیم کلماتی که در درس صدای ش دارند پیدا کنند و در قسمت های خالی لاک پشت بنویسند. یا حتی کلمه ای را می نویسیم و از بچه ها می خواهیم همخانواده ی آنها را پیدا کنند و در جاهای خالی بنویسند.

انواع  شیوه های یادگیری در تدریس

‏‎‏ 
دکتر محی الدین حیدرتبار

گـرد‌ هـم‌ آمـدن‌،شروع است‌ با هم ماندن پیشرفت‌ و همکاری‌ موفقیت.

هنری فورد

هرگونه فعالیت«یادگیری واقعی»1 را‌ مـی‌توان با«یادگیری از طریق‌ همیاری»2تداعی کرد و همخوان‌ دانست.یادگیری از طریق‌ همیاری، دانش‌آموزان را بـرمی‌انگیزد‌،به‌‌ صورت همیار بـا هـم کار کنند تا به‌ هدف مشترکی دست یابند.

دانش‌آموزان در تلاش برای یادگیری‌ باید همراه هم،مانند یک تیم مستقل‌ عمل کنند و شعارشان این باشد که: «همه‌ برای یکی،یکی برای‌ هـمه.»

وقتی #دانش‌آموزان به صورت‌ همیار در قالب یک تیم کار می‌کنند،لذت و حال و هوای یک‌ عمل واقعی را درمی‌یابند.آنان از طریق همیاری،کاربرد و بهره‌جویی‌ از‌ مهارت‌های‌ اجتماعی، مهارت تفکر در سطح عالی،و مهارت‌های برقرای ارتباط را مـی‌آموزند.

#یـادگیری از طریق #همیاری چیست؟

کلاس‌های درس همیاری،اساس‌ «کلاس من»را به«کلاس ما»تبدیل‌ می‌کنند و یادگیری از طریق‌ همیاری‌ برای‌ دانش‌آموزان فرصتی ایجاد می‌کند تا با یکدیگر در قالب گروه‌های کوچک، و گروه‌هایی متشکل از افرادی بـا تـوانایی‌هایی متفاوت کار کنند.نقش معلم‌ از اشاعه‌دهنده و انتقال‌دهندهء اطلاعات‌ به تسهیل‌کنندهء‌ روند‌ یادگیری تغییر می‌یابد.مسؤولیت یادگیری از دوش معلم‌ برداشته و به دانش‌آموز محول می‌شود. افزون بر این،دانش‌آموزان با کار در گـروه‌های هـمیار،بیش از پیش با روند یادگیری درمی‌آمیزند‌.آنان‌ نه‌ فقط مسؤولند محتوا و مهارت ارائه‌ شده‌ را‌ یاد بگیرند،بلکه در برابر یادگیری اعضای‌ گروه خود هم مسؤولیت دارند.

بنا به نظر جـانسون و جـانسون‌3 (1987)سـه نوع یادگیری‌ عمده‌ وجود‌ دارد کـه در کـلاس درس شـکل می‌گیرند:

الف‌.یادگیری‌ انفرادی:این نوع‌ یادگیری،همان شکل سنتی یادگیری‌ است.در این حالت،یادگیرنده به‌ صورت مستقل دست به انـجام‌ کـار‌ یـا‌ فعالیت درسی می‌زند.در یادگیری‌ انفرادی،به ندرت،کـار یـک‌ دانش‌آموز با کار دانش‌آموز دیگر پیوند می‌خورد.

ب.یادگیری رقابتی:در یادگیر رقابتی،دانش‌آموز می‌کوشد، زودتر از دانش‌آموزان دیگر‌ به‌ نتیجه‌ بـرسد. مـوقعیت یـادگیری رقابتی،موقعیت«برنده‌ -بازنده»است.

ج.یادگیری از طریق‌ همیاری‌: این‌گونه یـادگیری دارای ساختاری است که‌ دانش‌آموزان را برمی‌انگیزد به صورت‌ گروهی کار کنند و یادگیری‌شان را‌ از‌ طریق‌‌ یادگیری همشاگردی‌4خود تقویت کنند.  

تکلیف شب

🌸🍃🌸🍃🌸🍃

#انواع_تكاليف_ درسي
🌳 طبقه بندی تکالیف درسی(از نظر محتوای تکلیف درسی)

1⃣ تکالیف ترمیمی ( تمرینی) : این نوع تکلیف ،جهت مرور و تقویت مهارت ویا دانشی که قبلاً آموزش داده ایم به دانش آموز ارائه می شود.

♻️ مثال : خط کشیدن زیر مطالب - روخوانی یک متن – حل مسائل -باز نویسی برخی از مباحث

2⃣ تکالیف آمادگی :اگر بخواهیم دانش آموز در ارتباط با درسی که در جلسه بعد ،تدریس می شود ، فهم بهتری داشته باشند، این تکلیف به آنان ارائه می گردد.

♻️مثال : در ارتباط با تدریس گیاهان در هفته آینده ، تعدادی برگ یا دانه‌ی گیاهان را جمع‌آوری کنید

3⃣ تکالیف کاربردی : این نوع از تکالیف به فهم بهتر مطالب آموخته شده ، کمک می کند.

♻️ مثال : خلاصه کردن یک متن یا داستان ، ترسیم نقشه ومشخص نمودن مواردی روی ان

4⃣ تکالیف بسطی – امتدادی : این دسته از تکالیف در توسعه دانش ،فهم ومهارت های دانش آموزان دررابطه با تجاربی که قبلاً آموخته اند،موثر می باشند.

♻️مثال : در کتابخانه کتابی درباره‌ی سنگ ها پیدا کنید وپس از مطالعه، قسمت هایی از آن را نوشته ودر کلاس ارائه دهید.

5⃣تکالیف خلاقیتی : در این نوع از تکلیف ، معلم از دانش آموزان می خواهد تا با استفاده ازتوانایی وابتکارشان اثر کاملاً جدیدی را ارائه دهند.

♻️ مثال : تغییراتی که می توان در خصوصیات اشیاء واشکال ایجادکرد ترکیب اشیاء با یکدیگر ارائه راه حل های جدید برای مسائل سایر استفاده هایی که می توان از وسایل اطراف نمود با کاربرد جدید(ساخت خانه با چوب های بستنی)

6⃣ تکالیف پژوهشی :

این نوع از تکالیف ، با هدف تولید دانش توسط دانش آموز ، ارائه می گردد وامکان دارد فرصت بیشتری برای انجام وارائه نیاز داشته باشد .

♻️ مثال : کدام دانه زودتر رشد میکند؟ عدس یا لوبیا🌷

🌸🍃🌸🍃

ادامه نوشته

انواع بازخورد

✳️ بازخوردهای مجاز (مثال)

🌸ازاملایی که نوشته ای،راضی هستم.برای بهتر شدن املای بعدی ،با کلمات....جمله بساز.
🌸پرسش هارا کامل پاسخ دادی به تلاشت ادامه بده.
🌸زیبا وتمیز نوشتی، باخط
قشنگت کلمه ی....یک بار مثل دوستت .....بنویس.
🌸کارهای شما نشان می دهد که در....در حال پیشرفت هستید.
🌸نسبت به قبل خیلی بهتر شده ای .تمرینهایی را که به شما داده ام در منزل با کمک خانواده انجام دهید.
✳️بازخوردهای مجازبا احتیاط لازم

🌸این بازخوردها به دو دسته تقسیم میشوند.
🌸نخست بازخوردهایی است که معلم با آگاهی ودانش لازم نقاط ضعف دانش آموز را می شناسد وبازبان ساده وقابل فهم ،راهنمایی های لازم را به او ارائه می نماید.

🌸دوم بازخوردهایی که در گروه بازخوردهای مجاز قرار دارند.لیکن معلم بدون توجه به جغرافیای بیان وبی آن که بررسی کند که این بازخورد قدرت وتوان انگیزشی لازم را با خود همراه دارند یا خیر،به تکراری مکرر توسط معلم پیوسته در هرفعالیتی تکرار می گردد.
🌸مثلامعلم در هر فعالیتی به دانش آموز بازخورد می دهد که:
🌺فرشته بهشتی املا روخوب نوشتی 🌺فرشته بهشتی تمرین رو خوب نوشتی .
🌺انار دونه دونه مشقت شده نمونه
🌸از یاد نبریم هیچ گاه ،هرگز که بازخوردهانباید به کلیشه تبدیل شوند .بازخوردهای صرفا انگیزشی بایددر شرایطی به دانش آموز ارائه شود که آن ها دارای مشکل ومسئله ی خاصی نباشند ونیازمند ارائه ی رهنمود نمی باشند .اکثر عبارات منظوم را میتوان در این گروه از بازخوردها تشویقی قرار داد.
✳️ بازخوردهای فرایندی غیر مجاز:

🌸این بازخوردها به دو قسمت تقسیم می شوند .
🌸نخست این که برخی از معلمین به اشتباه روی تکالیف وآزمون های دانش آموزان به جای بازخوردهای توصیفی قابل فهم از مقیاسهای رتبه ای (خیلی خوب ،در حد انتظار )استفاده می کنند .که پیداست این مقیاس ها جز در گزارش پیشرفت تحصیلی (کارنامه)وابزارهای سنجش مشاهده ای،استفاده از آن هاغیرمجازمی باشد.
🌸دوم آن دسته از بازخوردهارا غیر مجاز گویند که منجر به ایجاد نگرش منفی وتنفر از مدرسه وباور به ناتوانی را در دانش آموز ایجاد می نمایند یا شنیدن وخواندن آن ها تهدید آمیز است و...
🌸به عنوان نمونه:
⬅️نمی توانی.....
⬅️همیشه اشتباه می کنی....
⬅️قادرنیستی.....
⬅️توهیچوقت نمی توانی....
زمان مناسب استفاده از بازخوردهای فرایندی توصیفی

✳️ الف:بازخوردهای کتبی:
🌸وقتی که لازم است اولیا در جریان عملکرد دانش آموز قرار بگیرند.
🌸دانش آموزی اشکال جدی واساسی در یک فعالیت داردومعلم تشخیص می دهدبا نوشتن بازخورد کتبی تکلیف اولیادر کمک به دانش آموز روشن می شود.
🌸وقتی که نمونه فعالیت دانش آموز ،در پوشه کار ،قرار داده می شود.
🌸تلاش مهم یا برجسته ای انجام شده ودانش آموز با مراجعه به آن ومرور بازخوردمعلم ،انگیزه ی تلاش وموفقیت رادر خود تقویت می نماید .
🌸 عدم اطلاع از آن بازخورد ،عملکرد تصمیم گیری های بعدی در دانش آموز را با ابهام ومشکل روبرو گرداند.
16زمان مناسب استفاده از بازخوردهای فرایندی توصیفی

✳️ ب:بازخوردهای شفاهی

🌸زمانی که اطلاع خود دانش آموز از عملکرد خویش ،مد نظر باشد.
🌸زمانی که دانش آموزان توانایی خواندن نوشته ها را ندارند .
🌸برای دانش آموزان پایه ی اول به ویژه در اوایل سال تحصیلی .
🌸درمواردی که ضرورتی برای ارائه به والدین وجود ندارند.
🌸در صورتی که ثبت بازخورد،به تشخیص معلم ،اهمیت بالایی در سازماندهی نتایج عملکرد دانش آموز ندارند .
🌸زمانی که معلم عملکرد دانش آموز را مشاهده می کند ونیاز به بازخوردفوری وبه هنگام را احساس می کند.
✅نکات مهم بازخوردهای فرایندی
🌸دربازخوردها به شخصیت انسانی دانش آموز توجه شود.
🌸برای آن که بازخوردی که می دهیم سودمند باشد،خودمان را به جای دانش آموز که گیرنده بازخورد می باشد قرار دهیم .
🌸بازخوردخودرابا عبارتی که ناظر برنقاط قوت،قوت دانش آموزاست شروع نماییم وبعد با احتیاط وظرافت نقاط ضعف را بیان نماییم.
🌸سعی کنیم بازخورد هایمان ،به بیان وتوصیف رفتار بپردازیم واز قضاوت وبر چسب زنی به دانش آموز خودداری کنیم.
🌸دربازخوردهارفتارهای اجتماعی،از اثررفتاردانش آموز بر احساس ورفتار خود ،یا دیگران بگوییم .مثلا:وقتی مرتبا به دوستانت دستور می دهی ،آن ها به شدت ناراحت می شوند واحساس میکنند از رفتارآن ها داری سواستفاده می کنی.
🌸در بازخوردها ،به طور اخص بر یک موضوع تمرکز نماییم واز کلی گویی بپرهیزیم.
🌸به زمان بازخوردها دقت کنید ،بازخورد فوری موجب ایجاد حالت تدافعی میگرددونتیجه عکس خواهد داشت وباید بگذاریم که دانش آموز صحبتهایش رابه پایان برساند

خلاقیت در تکلیف و انواع تکلیف

خلاقیت در تکلیف
🌷🌷تکالیف دانش آموزی🌷🌷

تکالیف اگر خلاقانه تعیین شوند نقش مهمی در تعمیق یادگیری خواهند داشت.رونویسی فعالیتی خسته کننده و گاه اگر نگوییم بی اثر،کم اثر هستند. برای فعالیت های خارج از کلاس یا تکمیلی ایده هایی را به می توان بکار برد:
.از جمله:
1- دانش آموزان را ترغیب کنیم که با استفاده از کلمات جدید داستان یا مطلبی را در یک صفحه بنویسند.📘
2- خلاصه ی درس جدید را در یک صفحه بنویسند.📗
3- اگر درس داستانی است از آنها بخواهیم داستانی را بنویسند که در بر دارنده ی پیام درس باشد.📕
4- در مورد درس فکر کرده یا با دیگران مشورت کنند و نتیجه را در پنج تا ده مورد بنویسند.📒
5- اگر یک مساله ی ریاضی را یاد گرفته اند خودشان تنها یا با هم کاری دیگران پنج یا ده مساله را که با زندگی واقعی ارتباط دارد بنویسند.📙
6- درس جدید را به اولیا یا کسی دیگر ارایه کنند

ادامه نوشته

اصول انشا نویسی

#نگارشی
🌷🌷چند توصیه که باید به فراگیران برای نوشتن انشاء ونگارش متن نمود:
قدمهای اولیه👇👇👇👇👇👇

1_ یادت باشد انشا همان گفتن است، اما گفتن مکتوب یعنی همان گونه که حرف می زنی می توانی بنویسی، حتی از گفتن هم آسان تر است . یا حتی شما می توانید گفتارتان را بنویسید. مثلا اگر برای خرید به مغازه رفتید و چیزی خریدید، همین رفتن به مغازه را ابتدا به زبان گفتار بنویس و سپس آن ها را تبدیل به نوشتار کن. با این کار شما انشا نوشته اید.

2_ با جمله های ساده شروع کن. ابتدا چند کلمه برای خود بنویس و سپس با آن ها جمله بسار. مثلا هر کلمه زیر را در یک جمله به کار ببر. سوسک، درخت، هواپیما، نمک.

3_ حالا سعی کن با دوکلمه که اصلا به هم ندارند، جمله بسازی. مثلا کلمات مداد و آسمان را در یک جمله به کار ببر.

4_در این مرحله سعی کن با سه کلمه یا بیش تر جمله نویسی. مثلا یخچال، مدرسه و کوهستان را در یک جمله به کار ببر.

5_ جمله هایی با فعل های متفاوت بنویس.

6_ اگر می خواهی جمله هایت زیبا باشند، کافی است که جلوی کلمه هایت یک کلمه « مثل» بنویسی وسپس با آن ها جمله بنویسی. اگر این کار را انجام دهی از آرایه ادبی تشبیه استفاده کرده ای حالا جمله های زیر را ادامه بده.
خورشید مثل .... مادر مثل...

7_ بعضی کلمات را می توانی در دو معنای متفاوت به کارببری. مثلا کلمه ستاره را یکبار در معنای اسم دختر ویکبار به معای ستاره ای که در آسمان است در جمله به کارببر.

8_ سعی کن هرچه به ذهنت می آید بنویسی. سپس می توانی برگردی و آن ها را ویرایش کنی . ( از نوشتن نترس)

9_ از هر موضوع کوچک برای نوشتن استفاده کن . مثلا اتفاقی در راه مدرسه، رفتگر محله تان، کاسب محله تان و...

10_ بعد از جمله نویسی، بند (پارگراف) نویسی را تمرین کن. هر چه می خواهی بنویسی در یک بند بنویسی. حالا در یک بند بنویسی « وقتی بهار می آید چه حسی داری.»

11_ برای موفقیت در هر کاری نیاز به تمرین است وبرای موفقیت در انشا نویسی هم باید تمرین کنید وتمرین کنید وتمرین. یادتان باشد هیچ نویسنده ای از مادر نویسنده به دنیا نیامده، بلکه با تمرین کردن، نویسنده شده است.

12_ هر هفته یک داستان کوتاه بخوانید و به کلمات وجمله های آن توجه کنید. وببینید اگر شما جای نویسنده داستان بودید چه کلمات دیگری استفاده می کردید. آن ها را بنویسید.

13_ داستان ها را خلاصه کنید. برای خلاصه کردن کافی است داستان را برای کسی تعریف کنید و آن ها را بنویسید.

14_ برای این که خوب بنویسید باید خوب نگاه کنید وچشمان بینا داشته باشید. به اطرافتان نگاه کنید وهر چه می بینید بنویسید.

15_ خداوند پنچ حس به ما داده است. سعی کنید از پنج حستان استفاده کنید. مثلا وقتی دست روی می کشیم احساس زبری یا نرمی به ما دست می دهد و...

16_ اگر چند کلمه هم معنا هستند از کلمه ای که زیبا است استفاده کنید. مثلا « بفرما، بنشین» بک معنا دارد، اما می دانید « بفرما» زیباتر است.

17_ سعی کنید برای کلمات، صفت های متفاوت بنویسید. اگر در این کار تمرین کنید دایره واژگان ذهن شما زیاد می شود. مثلا برای انار می توان صفت های سرخ، ترش، ملس، شیرین و... را به کار برد. شما چه صفت های دیگری برای انار می شناسید آن ها را بنویسید.

18_ از زبان اشیای اطراف خود حرف بزنید. مثلا از زبان کیفتان یا یخچال منزلتان یا تخته کلاس و... برای این کار کافی است خودتان را جای آن شی یا موضوع بگذارید.

19_ از نوشتن موضوعات خنده دار ( طنز) غفلت نکنید. برای این کار کافی است یک لطیفه درست کنید یا این که به لطیفه هایی که شنیده اید کمی شاخ وبرگ دهید و آن ها را برای دوستتان تعریف کنید.

مدیریت کلاس

٥ دقيقه آخر كلاس؛

↙️دقايق پاياني كلاس كه فرا مي رسد تمام حواس ها به صدا در آمدن زنگ كلاس است، مخصوصا اگر زنگ آخر باشد.ذهن بچه ها خسته است و تمركز بالايي نخواهند داشت. بعضي وقت ها ممكن هنوز درس تمام نشده باشد و تا لحظه پايان كلاس هم ادامه پيدا كند. چگونه مي توان از اين ٥ دقيقه ها مفيد استفاده كرد به گونه اي كه بچه ها براي اتمام كلاس لحظه‌شماري نكنند؟
👈در5 دقیقه پایانی کلاس که حواس بچه ها به بیرون کلاس است:
✅مطلب و موضوع جدیدی را درس ندهید. از دانش آموزان بخواهید تا آنچه را که از درس آن روز یاد گرفته اند و فهمیده اند به زبان خود باز گو کنند،حتی اگر یک کلمه باشد. در اینجا نیاز نیست از آنها خواسته شود هر چه را یاد داده اید، بیان کنند. آنها می توانند بگویند کلاس آن روز برایشان چه فایده ای داشته و چه چیزی یاد گرفته اند و جمع بندی مطالب کلاس را بیان کنند. می توانید از آنها بخواهید در یک برگه کوچک برداشت خود را از درس آن روز خیلی کوتاه برای شما بنویسند. با این عمل مهارت نوشتن تقویت می شود.
✅بدون جمع بندی کلاس را تمام نکنید. آخر کلاس همراه با یک بازی می تواند تمام شود. بازی بچه ها را درگیر می نماید. این بازی می تواند بر اساس هدف آموزشی آن روز کلاس یا بر اساس یک بازی هدفمند دیگر که جنبه آموزشی داشته باشد. به طور مثال دانش آموزان را گروه بندی کرده و کارت های کوچکی که در برگیرنده مفاهیم درسی آن روز و روزهای قبل هستند را در اختیارشان قرار دهید و سپس از گروه ها خواسته شود مفاهیم جدید مربوط به آن روز را پیدا کنند و هر گروه در مورد کارت ها توضیح دهد. به طور کلی در پایان کلاس می توان برای درگیر کردن دانش آموزان از بازی های متفاوت و متنوع استفاده کرد.
✅دقایق پایانی کلاس را می توان به کمک دانش آموزان اداره نمود. از آنها خواسته شود تجربیات یا اطلاعات عمومی خود را در زمینه های گوناگون در کلاس بیان کنند و حتی اگر از مکان جدیدی بازدید کرده اند یا فیلم جدیدی دیده اند را با دوستانشان به اشتراک بگذارند.

به نقل از 📣 رشد معلم؛