آموزش انشا
*💢ادامه چگونگی نوشتن انشا درابتدایی...
چگونه انشا بنويسيد
دانشآموزان پايه سوم ابتدايي براي اولين بار با درس انشا آشنا ميشوند، پس بايد تناسب، اندازه و كيفيت استفاده از لغات مطابق گنجينه لغات و ساير مسايل رعايت مدنظر قرار گيرد و حتي چند جلسه آغاز سال با روند نگارش مخصوصا با توجه به گروه سنيشان آموزش داده شوند، حتي چندين مورد از انشاهاي سوم ابتداييهاي سال قبل خوانده شود اين آموزشها با توجه به توانايي و ذوق و سليقه هـر معلـم و ديـدگاه وي ميتـواند گوناگون باشد اما از نظر ما ميتواند بدين گونه باشد:
#. با تعريف يك كارتون يا داستان ميتوانند 1. موضوعي براي انشا انتخاب ميشود بايد كاملا واضح و محدود و توضيحات را در خصوص آن موضوع را ارائه داد.
2. چگونگي ربط دادن جملات و گسترش حوزه واژگان و افزايش كميت جملهها آموزش داده شود.
3. تصاويري كه در اختيار دانشآموزان قرار دهيم و از آنها بخواهيم در مورد تصاوير چند سطري براي ما بنويسند.
4. جملات درهم ريخته را با اندازههاي متفاوت در اختيار آنها قرار داد تا آنها كامل نمايند.
5. پاكيزهنويسي، رعايت اصول نگارش و علائم سجاوندي در پايه ابتدايي، چگونگي تنظيم ساختار انشا و پيشنويس و پاكنويس نيز مورد تاييد و پيگيري قرار گيرد.
يك انشا خوب بنويسند، البته بهتر است اين كارتون نمايش داده شود يا داستان را خودشان بخوانند.
7. در مناطق دو زبانه بهتر است از ابتدا دانشآموزان علاوه بر زبان مادري از زبان فارسي كه زبان نوشتاري و معيار و ملاك ارزيابي ما ميباشد مدنظر همكاران بوده تا حوزه گنجينه لغات آنها افزايش يابد.
انواع انشا (پايه سوم)
1. انشاي توصيفي
2. خاطره نويسي
3. داستان نويسي
4. انشا شفاهي
5. نامهنگاري
نحوه ارزشيابي
در مقطع ابتـدايـي بخصوص در پايه سوم چون اولين سالي است كه انشا تدريس ميگردد، معلم دلايل برتري انشاهاي دانشآموزان را براي آنان بيان كند و نقاط قوت آنها را در اين خصوص بيان نمايد. تا از اين طريق دانشآموزان ديگر اين نقاط را در نوشتههاي هفتههاي بعدي خود مورد توجه قرار گيرد و اين نمونه برخي از معيارها و برتري انشاها را ميتوان بدين عناوين بيان كرد:
1. جملهبندي صحيح
2. ربط داشتن جملهها با توجه به موضوع
3. رعايت توالي زماني و مكاني و عدم تكراري بودن آن
4. رعايت جملهبندي و علائم سجاوندي، نوع جملهها
5. طولاني نبودن داستان
راههايي پيشنهادي براي نگارش انشا
نوشتن انشا حتما در كلاس صورت بگيرد حتي
اگر 3 الي 4 سطر هم نباشد.
*بعد از نوشتن انشا معلم كليه انشاها را بررسي نمايد و با قيد تاريخ و امضا تا تغيير متن به حداقل برسد.
*اگر زماني بعد از نوشتن متنهاي انشا ميباشد، يكي يكي از دانشآموزان را ميخواهيم تا انشا خود را بخوانند.
*چون پرورش تخيل در كودكان خيلي عالي است بنابراين سعي شود به داستانهاي خيالي و فضايي علاقه فراوان دارند موضوعات انشا به صورت داستاني انتخاب ميشود.
*معلم مربوطه ميتواند به دانشآموزان داستاني (فيلم، كارتون و يا كتابهاي داستان) يا هر آنچه در ذهن اوست را انتخاب كرده و چند كلمهاي از آن را روي تخته سياه مينويسد و از دانشآموزان ميخواهد دنباله داستان خود را به ميل خود ادامه دهند. كه اين امر در پرورش تخيل كودكان موثر ميباشد.
*شيوه داستانگويي ميتواند به چند شكل صورت بگيرد، به صورت نوشتاري يعني كلماتي را در روي تخته سياه كه همديگر را در حول محور موضوع مورد نظر، تداعي نمايد و خود دانشآموزان ادامه دهند، يا اين به صورت تصويري (تصوير خواني) تصويري كه حاوي يك موضوع و مفهوم باشد و دانشآموزان بتوانند از روي اين تصوير مطالبي را بنويسند يا به روش ديگري كه ميتواند در پرورش خلاقيت كودكاني موثر افتد، اينكه يك قسمت داستان در تخته سياه نوشته شود و در ادامه بچهها خودشان با قوه و خلاقيت خود جملات و انشا را ادامه دهند. اين روش در مناسبتها كاربرد بهتري دارد، مثلا در ماه شعبان ميتوانيم روي تخته سياه مطلب را اين گونه آغاز كنيم: «..ماهی که تولد بهترین انسان ها مانند....ادامه دارد