🌺 بار دیگر دانستنی های "سبك هاي يادگيري " را مرور کنید
👇👇

سبك هاي يادگيري هريك از دانش آموزان متفاوت با ديگران است همانطور كه استعداد هاي 12 گانه هر دانش آموز با يكديگر متفاوت است .
لذا لازم است سبك برتر يادگيري و يا استعداد برتر هر دانش آموز شناسايي سپس بر اساس آن سبك هاي ديگر سازمان دهي شود به عبارت ديگر اگر معلم عزيزي در كلاس مشخص كرد كه سبك برتر يك يا دونفر از دانش آموزان براي نمونه لامسه است و يا استعداد برتر دانش آموز رياضي است اين بدين معناست كه با محوريت اين سبك و استعداد فرصت هاي يادگيري بيشتري براي استفاده از آن سبك ها و استعداد براي يادگيري ارايه دهد. فعلا اكثر محتواي كتب درسي و نيز روش هاي آموزشي در نظام آموزشي براساس سه نوع سبك يادگيري:
1- ديداري ؛
2- شنيداري و
3- جنبشی-بساوایی
سازمان دهي شده است. تشخيص سبك هاي يادگيري در كلاس درس وقت گير نيست كافي است تمرين هاي كلاسي با موضوعات مشابه را با توجه به انواع سه گانه سبك ها را آماده و در سه نوبت به دانش آموزان ارايه دهيد .سپس تمرين هاي سه نوبت را با هم مقايسه كنيد تمريني كه در سه نوبت با يك سبك نسبت به تمرين هايي با سبك هاي ديگر توسط يادگينده به صورت روان و موفقيت آميز انجام شده باشد سبك يادگيري برتر اوست.اين تمرين ها چون متناسب با روند جاري آموزش است و از آن جدا نيست وقت اضافي طلب نمي كند
🍁۱- سبک یادگیری دیداری:
۶۵ درصد جمعیت را شامل می گـردد. خــصوصیات این نوع افراد به قرار زیر است:
* با مشاهده و ترکیب تصاویر با اطلاعات، اطلاعات را بخاطر می سپارند.
* برای برقراری ارتباط با دیگران و همچنین سازماندهی اطلاعات از تصاویر، نقشه ها و نمودارها استفاده می کنند.
* معمولا برای به خاطـر آوردن مطـلبی چشمان خود را برای تجسم آن در ذهن خود می بندند.
* معمولا افرادی مرتب و منظمی می باشند.
* اینگونه افراد در تجسم اشیاء، طرحها و نتایج در ذهن خود توانا می باشند.
* معمولا در کلاس درس نیمکتهای ردیف جلو را اشغال می کنند.
* تمایل به برداشتن یادداشت های مفصل و با جزئیات فراوان دارند.
* جذب کتابهای مصور میگردند.
* در بخاطر آوردن لطیفه ها مشکل دارند.
* برای برجسته ساختن نکات کلیدی از ماژیکهای با رنگ روشن استفاده می کنند.

👈تکنیک های یادگیری:
۱- در روند آموزش از رنگها، تصاویر، اشکال، نمادها، اسلایدها و جداول استفاده کنید.
۲- بخواهید برای یادگیری بهتر به حرکات و چهره آموزگار نگاه کنند.
۳-یک محیط آرام و بدون سرو صدا را برای مطالعه آنها برگزینید.
🍁
🍁🍁۲- سبک یادگیری شنیداری:
۳۰ درصد جمعیت را شامل می گـردد. خصوصیات این گونه افراد به قرار زیر است:
* تمایل دارند بیشتر با اصوات و موسیقی سرو کار داشته باشند.
* قادرند ریتم و تن صدا را تشخیص دهند.
* از طریق گوش دادن یاد می گیرند.
* برای به خاطر سپردن اطلاعات آنها را با یک صدای خاص ترکیب می کنند.
* در محیطهای شلوغ و پر سرو صدا تمرکز خود را از دست می دهند.
* به یادداشت برداشتن تمایلی ندارند.
* تمایل دارند مطالب را با صدای بلند بخوانند.
* برای بخاطر سپردن مطالب دروس خود را با صدای بلند مکررا روخوانی میکنند.
-
👈تکنیک های یادگیری:
۱- در مباحث گروهی کلاس خود مشارکت کنند.
۲- از اصوات و موسیقی در یادگیری خود بهره گیرند.
۳-عوض نت برداری از ضبط صوت برای ثبت مطالب کمک بگیرند.
🍁🍁🍁۳- سبک یادگیری جنبشی-بساوایی :
۵ درصد جمعیت را شامل میـگـردد. خصوصیات این گروه به قرار زیر است:
* بـرای یادگیری و بخاطر سپردن اطلاعات از جسم و حس لامسه خود بهره میگیرند.
* به فعالیتهای بدنی و ورزش علاقه مندند.
* در هنگام بر قراری ارتباط و گفتگو مکررا دستهای خود را تکان داده و از ژستهای جسمانی استفاده میکنند.
* از آنکه در کلاس درس بی حرکت بنشینند و به درس گوش دهند بیزارند.
* برای یادگیری و بخاطر سپردن اطلاعات به تحرک و تمرینات عملی نیازمندند.
* هنگام مرور مطالب درسی خود مرتبا راه میروند و نکات کلیدی را با صدای بلند تکرار می کنند.
.................
منبع :
كتاب روانشناسي پرورشي .علي اكبر سيف.