آموزش حل مسئله
👈آموزش هنر حل مسأله به دانشآموزان؛
آيا حل مسأله آموزش دادني است؟ يكي از دلايل فقدان طرحي براي آموزش حل مسأله به دانش آموزان، اين است كه آموزشگران رياضي تا چندين سال پيش معتقد بودند كه حل مسأله آموزش دادني نيست بلكه يك هنر يا ويژگي و توانايي است كه بعضي از انسانها دارند و بعضي ندارند. بنابراين هيچ كس تلاش براي حل مسأله به دانش آموزان نمي كرد. اما امروزه تعداد كساني كه درمورد آموزش حل مسأله تحقيق مي كنند بيش تر است.
در ادامه با برخی از راهبردهای حل مسأله بیشتر آشنا خواهیم شد:
1️⃣راهبرد رسم شكل:
كشيدن شكل براي بهتر فهميدن مسئله و يا پيدا كردن راه حل آن مي¬باشد. راهبرد رسم شكل ، بهترين شروع براي حل مسئله است . طبيعي ترين راهبردي كه به ذهن دانش آموز مي رسد رسم شكل است. بسياري از مسائل با كشيدن ي شكل مناسب يا مسأله به طول كامل حل يا راه حل آنها آشكار مي شود. اغلب معلمان اين راهبرد ( راه حل) را در حل مسأله ها از دانش آموزان نمي پذيرند به همين دليل اين راهبرد طبيعي كم كم كنار گذاشته مي شود.
2️⃣ راهبرد الگويابي:
كشف رابطه بين جملههاي عددي و يا شكلهاي هندسي در مسئله است .
3️⃣ راهبرد زير مسئله:
مسئلههاي پيچيده و چند هدفي را به مسئلههاي كوتاه و سلسلهوار تقسيم كرده و با حل آنها، مسئله حل خواهد شد. تشخيص زير مسأله ها و حل آنها ، راهبرد مهمي براي حل مسأله هاي تركيبي است.
در اين راهبرد 2 نكته قابل توجه است:
تشخيص زير مسئلهها
نوشتن مسئلههاي كوچك و حل آنها براي رسيدن به پاسخ نهائي مسئله
4️⃣ راهبرد مسئله ي ساده تر مرتبط با مسئلهي اصلي:
گاهي مسأله پيچيدگي هايي دارد كه نمي توان آن را به راحتي حل كرد . اما وقتي آن را ساده مي كنيم، يا حل و يا روش حل آن ظاهر مي شود. وقتي مسأله درحالت ساده تر بررسي شد يا يك الگو يابي مي توان آن را به حالت كلي تعميمي داد. ساده كردن عددها و داده ها نيز بخشي از اين راهبرد است.
منبع 🖥 آموزش و پرورش ابتدایی
آيا حل مسأله آموزش دادني است؟ يكي از دلايل فقدان طرحي براي آموزش حل مسأله به دانش آموزان، اين است كه آموزشگران رياضي تا چندين سال پيش معتقد بودند كه حل مسأله آموزش دادني نيست بلكه يك هنر يا ويژگي و توانايي است كه بعضي از انسانها دارند و بعضي ندارند. بنابراين هيچ كس تلاش براي حل مسأله به دانش آموزان نمي كرد. اما امروزه تعداد كساني كه درمورد آموزش حل مسأله تحقيق مي كنند بيش تر است.
در ادامه با برخی از راهبردهای حل مسأله بیشتر آشنا خواهیم شد:
1️⃣راهبرد رسم شكل:
كشيدن شكل براي بهتر فهميدن مسئله و يا پيدا كردن راه حل آن مي¬باشد. راهبرد رسم شكل ، بهترين شروع براي حل مسئله است . طبيعي ترين راهبردي كه به ذهن دانش آموز مي رسد رسم شكل است. بسياري از مسائل با كشيدن ي شكل مناسب يا مسأله به طول كامل حل يا راه حل آنها آشكار مي شود. اغلب معلمان اين راهبرد ( راه حل) را در حل مسأله ها از دانش آموزان نمي پذيرند به همين دليل اين راهبرد طبيعي كم كم كنار گذاشته مي شود.
2️⃣ راهبرد الگويابي:
كشف رابطه بين جملههاي عددي و يا شكلهاي هندسي در مسئله است .
3️⃣ راهبرد زير مسئله:
مسئلههاي پيچيده و چند هدفي را به مسئلههاي كوتاه و سلسلهوار تقسيم كرده و با حل آنها، مسئله حل خواهد شد. تشخيص زير مسأله ها و حل آنها ، راهبرد مهمي براي حل مسأله هاي تركيبي است.
در اين راهبرد 2 نكته قابل توجه است:
تشخيص زير مسئلهها
نوشتن مسئلههاي كوچك و حل آنها براي رسيدن به پاسخ نهائي مسئله
4️⃣ راهبرد مسئله ي ساده تر مرتبط با مسئلهي اصلي:
گاهي مسأله پيچيدگي هايي دارد كه نمي توان آن را به راحتي حل كرد . اما وقتي آن را ساده مي كنيم، يا حل و يا روش حل آن ظاهر مي شود. وقتي مسأله درحالت ساده تر بررسي شد يا يك الگو يابي مي توان آن را به حالت كلي تعميمي داد. ساده كردن عددها و داده ها نيز بخشي از اين راهبرد است.
منبع 🖥 آموزش و پرورش ابتدایی
+ نوشته شده در پنجشنبه دوم شهریور ۱۳۹۶ ساعت توسط احدی
|