معلم :

• به استعداددانش آموزان واقف می شود.

• باایجاد فرصت مناسب برای آفرینندگی و زایش تفکرات جدید در فراگیران،یادگیری مشارکتی را در آنها تقویت نماید.

• از طریق پوشه کار،به هویت فردی دانش آموزتوجه می نماید.

• در دانش آموزان حس اعتماد به نفس و خود باوری را شکوفا می سازد.

• به نقاط قوت وضعف دانش آموزان پی می برد.

• تفاوت های فردی دانش آموزان را عینیت می بخشد. 

اولیا :

• در جریان فرایند آموزش فرزندشان قرار می گیرند.

• به نقاط قوت وضعف فرزندشان پی می برند.

• نقش مثبت،سازنده و فعالی در هدایت تحصیلی فرزندشان ایفامی کنند. 

• اولیاسنجی ازمزایای پوشه کاراست که اولیارادرفرایندیاددهی – یادگیری فرزندش سهیم ومسئولیت پذیرمی کند.

 

بایدها ونبایدهای پوشه کار:

• پوشه کارنبایدمانع یادگیری وفرایندرشدکودک شود.

• پوشه کارنبایدعاملی برای تنبیه کودک،اولیا باشد.

• پوشه کارنبایدعامل زحمت معلم واختلال درفرایندآموزشی باشد.

• پوشه کارنبایدتوسط غیرمتخصصان بررسی وارزیابی شود.

 • پوشه کارنبایدحجیم وسنگین باشد.

• نبایدکارهای حجمی درپوشه کارقرارگیرد.

• درپوشه کارنبایدشواهدواسنادی سازماندهی شودکه درفرایندرشدوپیشرفت کودک موثرنیست.

• پوشه کاربایدعامل انگیزشی مثبت برای ادامه فرایندیادگیری باشد.

• پوشه کاربایدچابک وسبک باشد.

• پوشه کاربایدمسیرناصحیح آموزش رااصلاح کند.

• پوشه کاربایدعامل مشارکت معلم،کودک ،اولیا و...درفرایندیاددهی- یادگیری باشد.

• درپوشه کاربایدنمونه ای ازشواهدواسنادی قرارگیردکه عامل علاقمندی کودک باشد.

• پوشه کارفقط ابزاراست نه کل تعلیم وتربیت.