ارزشیابی توصیفی وچند راه کار سودمند

ارزشیابی_کیفی_توصیفی

راه کارهای ارزشیابی توصیفی برای برطرف کردن مشکلات👇

الف) مهم ترین هدف ارزشیابی توصیفی، ایجاد تغییر در دیدگاه ها و نگرشهای مسوولان، مدیران، آموزگاران و والدین نسبت به ارزشیابی تحصیلی است. زیرا اصلی ترین عامل ناکارآمدی روش های فعلی، نگاه نادرست به هدف های مستتر در هر یک از روشهاست که منجر به استفاده نادرست از آنها می شود.

به عنوان مثال آزمون و آزمودن اگر با هدف شناخت تغییرات حاصل از یادگیری که بیانگر تلاش ها و فعالیت های معلم، دانش آموز و والدین گرامی است به کار رود و از نتایج آن؛

1- برای کمک به دانش آموزان در جهت تلاش بیشتر و فعالیت دقیق تر

2- توسط معلم و والدین در جهت برنامه ریزی مناسب تر استفاده شود، این عمل نه تنها ناپسند نیست بلکه عین صواب است.

ب) راهکار دیگری که پیش بینی شده، جایگزینی بازخوردهای کیفی و توصیفی به جای بازخوردهای نمره ای است.

نمره برای دانش آموز فقط به عنوان علامتی است که برخی از رفتارهای خوشایند و یا ناخوشایند دوستان، معلمان، اولیا و دیگران را به دنبال دارد. اما تأثیری در شناخت نقاط قوت، ضعف، توانمندی ها و محدودیت ها ندارد.

اما باز خوردهای کیفی به دانش آموزان انگیزه و تلاش بیشتر در یک فضا و شرایط آرام و برای معلم، توجه دقیق بر ابعاد یادگیری دانش آموزان و برای اولیا آگاهی از وضعیت تحصیلی و وظیفه و مسوولیتی که در قبال آن دارند، می دهد. نباید حذف نمره را از بازخوردهایی که به دانش آموز داده می شود با حذف ارزشیابی، یکسان تلقی کرد. ارزشیابی به صورت دقیق تر، کامل تر، با ابزارهای مناسب تر با هدف یاری به دانش آموز و اولیا آنان در طول سال تحصیلی انجام می شود؛ اما نتیجه با کلمه، عبارت، جمله و ... اعلام می گردد.

اگر یادتان باشد گفته شد از جمله مشکلات ارزشیابی فعلی کم توجهی به تمامی آموخته ها و یادگیری های دانش آموزان، مثلاً در زمینه علاقه، انگیزه، احساسات، نگرش ها، توانایی ها، مهارت ها، کارهای علمی و ... است.

مواردی که به جرأت می توان گفت هدف اصلی و اساسی دوره ابتدایی رشد و شکوفایی آنهاست، که در ارزشیابی توصیفی برای هر یک از آنان ابزار و گروه، روش مشاهده و ابزاری تحت عنوان سیاهه رفتار در نظر گرفته شده است. بنابراین، معلم گرامی ضمن توجه به این بعد یعنی بعد اجتماعی، آن را با روش و ابزار درست ارزشیابی می‌کند و اطلاعات حاصله را بررسی، تجزیه و تحلیل کرده و از نتایج آن برای تصمیم گیری درخصوص تنظیم برنامه آموزشی خود و اطلاع به والدین برای فراهم کردن زمینه تلاش و فعالیت بیشتر همراه با انگیزه لازم، به کار می برد.

🌸🌸🌸🍃🍃🌸🌸

تقارن وانواع آن

تقارن در هندسه

یک شی را دارای تقارن می‌نامیم زمانی که ان شی را بتوان به دو یا چند قسمت تقسیم کرد که ان‌ها قسمتی از یک طرح سازمان یافته باشند

یعنی بر روی شکل تنها جابجایی و چرخش و بازتاب و تجانس انجام شود و در اصل شکل تغییری بوجود نیایید آنگاه ان را تقارن می‌نامیم

مرکز تقارن:اگر در یک شکل نقطه‌ای مانندA وجود داشته باشد که هر نقطهٔ روی شکل (محیط) نسبت به نقطه یAمتقارن یک نقطهٔ دیگر شکل (محیط) باشد، نقطهٔ Aمرکز تقارن است. یعنی هر نقطه روی شکل باید متقارنی داشته باشد شکل‌های که منتظم هستند و زوج ضلع دارند دارای مرکز تقارند ولی شکل‌های فرد ضلعی منتظم مرکز تقارن ندارند.

متوازی الاضلاع و دایره یک مرکز تقارن دارند

ممکن است یک شکل خط تقارن نداشته باشد ولی مرکز تقارن داشته باشد.

انواع تقارن:

۱-تقارن بازتابی :مثلا اگر بتوان شکل را طوری تصور کرد که انگار قسمتی از ان به طور ایینه‌ای نسبت به قسمت دیگر تکرار شده است.

۲-تقارن چرخشی: اگر شکل نسبت به یک نقطهٔ خاص چرخش کند.

۳-تقارن انتقالی: اگر شکل جابجا شود ولی تغییری نکند.

۴-تقارن تجانسی: اگر تنها ابعاد شکل تغییر کند و در کلیت تغییری بوجود نیایید.

 

ادامه نوشته

انواع صفت ها

دستور_زبان_فارسی

انواع_صفت

١)این/آن/همین/همان کتاب=صفت اشاره
٢)کدام/چه/چند کتاب=صفت پرسشی
٣)چه...ی/عجب کتابی=صفت تعجبی
۴)بهترین/عالی ترین کتاب=صفت عالی
۵)فلان/بعضی/بهمان کتاب=صفت مبهم
۶)یک،دو.../یکمین،دومین... کتاب=صفت شمارشی
٧)گل بزرگ/سبز=صفت بیانی ساده
٨)گل زیبا/خندان/پوینده=صفت بیانی فاعلی
٩)گل شکسته/بریده=صفت بیانی مفعولی
١٠)گل دیدنی/خریدنی=صفت بیانی لیاقت
١١) گل ارغوانی/ایرانی=صفت بیانی نسبی
١٢) گل یک/ده/یکم/دوازدهم =صفت شمارشی

بعضی از صفت ها را می توان با تر/ترین/جمله سازی و راه های دیگر شناخت.

اجزای جمله

به نام خدا ودرودبر همکاران محترم
بحث ما اجزای جمله است
اجزای جمله به سه دسته تقسیم می شود
الف دوجزیی
ب سه جزیی
ج چهار جزیی
الف)دو جزیی/از نهاد و گزاره (فعل)تشکیل می شود مثل علی آمد/پرنده پرید
سه جزیی)به سه گروه تقسیم می شود 1-نهاد+مفعول+فعل مانند علی غذارا خورد .
مفعول کلمه ای است که بعدش را بیاید یا بتوانیم را بیاوریم
برای پیدا کردن مفعول از فعل جمله می پرسیم چه چیز را؟یا چه کس را؟هر جواب که به این سوال ها داده شود مفعول است
2-نهاد+ مسند +فعل
هوا سرد است
مسند :کلمه یا قسمتی از جمله که به نهاد نسبت داده می شود
برای پیدا کردن مسند از فرمول زیر استفاده می کنیم
نهاد+( چه/چطور/چگونه)+ فعل هر جوابی که گرفتیم مسند است هوا چطور است :گرم پس کلمه گرم مسند
3-نهاد+ متمم +فعل رضا به پدرش می نازد
متمم کلمه یا قسمتی از جمله است که بعداز حروف اضافه از.به.با.بر.برای.در.اندر.بیاید
متتم چند نوع است 1-متمم فعل یا اجباری2-متتم قیدی
متمم فعل بعضی از فعل ها با حرف اضافه مخصوص به خود می آیند نازیدن به.ترسیدن از و....واین گونه فعل ها حتما به متتم نیاز دارند واگرنباشد جمله ناقص است
متتم قیدی یا اختیار ی .بود و نبود این متمم در اختیار ما است می تواند بیاید می تواند نیاید مانند.علی از مدرسه آمد .ما می توانیم از مدرسه را حذف کنیم علی آمد .دیدید هیچ گونه اتفاقی نیفتاد
ج)چهار جزیی
1-نهاد+ مفعول+ متمم+ فعل
علی کتاب را از کتابخانه گرفت
2-نهاد+ مفعول+ مسند+ فعل
باران هوا را لطیف کرد
3-نهاد +مفعول +مفعول+ فعل
مادر کودک را غذا خوراند
4-نهاد +متمم +مسند +فعل
بچه ها به رضا دکتر می گفتند
لازم به ذکر است اجزای اصلی جمله همین موارد بود که ذکر شد قید .مضاف الیه .صفت و....جزو اجزای فرعی هستند
برای پیدا کردن اجزای جمله کافی است اول فعل را پیدا کنید و سپس نهاد را بیابید برای پیدا کردن نهاد از فعل جمله بپرسید چه کسی؟یا چیزی؟هر جوابی که آمد نهاد است بعد دنبال بقیه اجزای جمله می گردیم که در بالا توضیح داده شد.

اصول نشانه گذاری در  زبان فارسی  و انواع جمله

اصول نشانه گذاری در زبان پارسی

منظور از نشانه گذاری به کاربردن علامت ها و نشانه هایی است که برای درست فهمیده شدن جملات در نوشته به کار برده می شود.

۱. ویرگول (،)
وبرگول نشانه مکثی کوتاه است. موارد استفاده:
الف: در بین عبارت های غیر مستقل که باهم در حکم یک جمله کامل می باشد:
آن را که حساب پاک است، از محاسبه چه باک است.
ب: برای توضیح در مورد یک کلمه:
فردوسی، حماسه سرای بزرگ ایران، در سال ۳۲۹ هجری قمری به دنیا آمد.
ج: در موردی که چند کلمه دارای اسناد واحدی باشد:
علی، حسن، و احمد پسران او بودند.
د: در آدرس دادن:
تهران، شهریار، میدان امام.

۲. نقطه ویرگول (؛)
الف: برای جدا کردن جمله ها و عبارت های متعدد یک کلام طولانی که به ظاهر مستقل اما در معنی به یکدیگر وابسته و مربوط می باشند:
فریب دشمن مخور و غرور مداح مخر؛ که این، دام زرق نهاده است.
ب: در جمله های توضیحی، پیش از کلماتی چون اما، زیرا، چرا که، یعنی، به عبارت دیگر، برای مثال و مانند آنها؛ به شرط آنکه جمله پیش از آن طولانی باشد.
مال و جاه هیچگاه نمی توانند آرامش بخش روان انسان باشند؛ چرا که تنها با یاد خدا دل ها آرامش می یابند.

۳. نقطه (.)
الف: در پایان جمله های کامل خبری:
عین القضاه، عارف بزرگ ایران، در سال ۵۲۵ شهید شد.
ب: بعد از حروف اختصاری:
سال ۳۲۲ ق.م.
ج: بعد از شماره ردیف:
۱. رضایت ۲. هدف

۴. دو نقطه (:)
الف: پی از نقل و قول مستقیم:
فرزاد گفت: "دیگر هیچوقت به آن خانه برنمی گردم."
ب: پیش از بیان تفصیل مطلبی که قبلا خلاثه ای از آن گفته شده است:
آن سال برا من سال خوبی بود: در آزمون سراسری دانشگاه ها پذیرفته شده بودم.
ج: بعد از واژه ای که معنی اش در برابرش نوشته شده باشد:
صیف: تابستان
د: بعد از حروف ابجد برای استفاده از ترتیب:
الف: مورد یک
ب: مورد دو

۵. گیومه (" ")
ابن نشانه برای آغاز و پایان سخن کسی غیر از نویسنده است؛ یا برای مشخص تر کردن و برجسته نشان دادن کلمه یا اصطلاحی خاص به کار می رود.

۶. نشانه سوال (؟)
الف: برای نشان دادن پرسش.
به چه می اندیشی؟
ب: برای نشان داد تردید و ابهام، در داخل پرانتز به کار می رود:
طبق آمار غیر رسمی، جمعیت تهران از مرز ده میلیون نفر (؟) گذشته است.

۷. نشان تعجب (!)
در پایان جمله هایی می آید که بیان کننده یکی از حالات خاص و شدید عاطفی یا نفسانی است؛ از قبیل: "تعجب"، "تهدید"، "حسرت"، "آرزو" و...
چه عجب! عجب آدم ریاکاری!
وای بر من!
آهسته!

۸. خط فاصله (-)
الف: برای جدا کردن عبارت های توضیحی.
فردوسی -حماسه سرای بزرگ ایران- در سال ۳۲۹ ه.ق. به دنیا آمد.
ب: برای نشان مکالمه:
- الو!
- بله، بفرمایید!
- سلام
ج: به جای حرف اضافه تا و به بین تاریخ ها، اعداد و کلمات:
دهه ۱۳۵۰ - ۱۳۴۰
قطار تهران-مشهد

۹. سه نقطه (...)
برای نشان دادن کلمات و یا عبارات جمله های محذوف  و یا افتادگی ها به کار می رود.
...به این دلیل بود که از ادامه این شیوه صرف نظر کردم.
میازار موری که...

۱۰. ستاره (*)
از این نشانه برای: ارجاع دادن به زیرنویس استفاده می شود.

۱۱. پرانتز یا دو هلال ( )
الف: به معنی "یا"و "یعنی" به کار می رود و یا برای توضیح بیشتر کلام:
شاهکار نظامی گنجوی (خسرو وشیرین) را باید به دقت خواند.
ب: وقتی که نویسنده بخواهد آگاهیهای بیشتر (اطلاعات تکمیلی) به خواننده عرضه کند.
ابوالفضل  بیهقی (۳۸۵-۴۷۰ ه.ق) استاد کم نظیر نثر می باشد.

۱۲. قلاب [  ]
برای تصحیح متون کهن، الحاق احتمالی که از نسخه بدل ها و از سوی مصحح اضافه می شود در بین قلاب قرار می گیرد:
و این [راه مسلمانی] راه خدای توست.

ادامه نوشته

چند نکته مهم املایی


« ه » بیان حرکت ( غیرملفوظ) :

واج پایانی برخی از واژه ها مانند « نامه، خانه، آشیانه، لحظه، پیوسته و ... » صدای ــِـ می دهد و با واج پایانی واژه هایی مانند « کوه، راه، دَه، دِه، چاه، چهچه، تشبیه و ... از نظر تلفظ تفاوت دارد. گروه نخست را « های بیان حرکت یا غیرملفوظ» و گروه دوم را « های ملفوظ » می نامند.

برای تشخیص این دو گروه از یکدیگر کافی است یک صفت یا اسم به این واژه ها افزوده شود؛ مانند:

نامهِ سرگشاده ، خانهِ ما ، آشیانهِ کرکس و...

کوهِ بلند، راهِ یادگیری ، دِهِ ما و ... .

برای افزودن واژه ای به گروه نخست ، نمی توان کسره نقش نما را به پایان آنها افزود چون مصوت هستند و صدای ـِ می دهند و دومصوت در یک هجا قرار نمی گیرند؛ به ناچار از واج میانجی
« ی» استفاده می کنیم؛ نمونه:

نامه ی ِ سرگشاده( نامة سرگشاده) ، خانه ی ِ ما (خانة ما ) ، آشیانه ی ِ کرکس ( آشیانة کرکس)

امّا در واژه های گروه دوم، نقش نمای اضافه، بدون نیاز به یای میانجی بین دو واژه قرار ـ
می گیرد؛ نمونه:

کوه ِ بلند، راه ِ یادگیری ، دِه ِ ما و ... .

هرگاه بخواهیم به واژه های گروه دوم پسوندی بیفزاییم، « ه » بیان حرکت ( غیرملفوظ) در پایان واژه ها به « گ » تبدیل می شود؛ به گفتة برخی از دستورنویسان، از واج میانجی « گ » استفاده می کنیم؛ نمونه: مردانه + ی = مردانگی / دیوانه + ی = دیوانگی

برخی از واژه های عربی راه یافته به زبان فارسی نیز از این شیوه پیروی کرده اند؛ نمونه:
(سلیقه) بی سلیقه + ی = بی سلیقگی / حوصله : بی حوصلگی

 

بازخورد مناسب به دانش آموزان بشناسیم

 

‌ 🌺کمی بیشتر بازخورد و نقش موثر آن را بشناسیم
👇👇

💠در سال ۱۹۹۸ دانشگاه استنفورد مقاله‌ای منتشر کرد که در آن Mueller و Dweck به بررسی «مکانیزم اثر تشویق» بر کارآیی دانش‌آموزان پرداخته بودند.

💠نتایج این تحقیق، نگرش به شیوه‌ی «انگیزش» را نه تنها در حوزه‌ی دانش‌آموزان و درس و مدرسه، بلکه حتی در حوزه‌ی آموزش و یادگیری سازمانی نیز تغییر داد.

💠در این تحقیق کودکان و دانش‌آموزان به سه گروه مختلف تقسیم می‌شدند و در هر گروه، زمانی که دانش‌آموزان در حل یک مسئله موفق می‌شدند به شیوه‌ی متفاوتی تشویق می‌شدند.

💠شیوه‌ی اول، این بود که به آنها می‌گفتند: «آفرین. تو خیلی تیزهوش هستی».

💠در روش دوم زمانی که مسئله حل می‌شد می‌گفتند: «آفرین. مسئله را خوب حل کردی» و زمانی که مسئله نادرست حل می‌شد می‌گفتند: «نه! مسئله را اشتباه حل کردی».

💠در سومین روش، به عنوان تشویق گفته می‌شد: «آفرین. تو تلاش خودت را کردی».
این آزمایش بارها و در شرایط مختلف تکرار شد و نتیجه بسیار جالب بود.

‌ 💠کسانی که به عنوان تشویق از «استعداد و تیز‌هوشی» آنها تعریف می‌شد، به تدریج توانمندی «حل مسئله‌» آنها کاهش یافت. همینطور در صورتی که در حل یک مسئله با شکست مواجه می‌شدند، توانایی آنها در حل مسائل بعدی نیز تحت الشعاع قرار می‌گرفت. اما بهترین نتیجه زمانی حاصل شد که همواره در تشویق، از «میزان تلاش» دانش آموز صحبت می‌شد.

💠مولر درباره‌ی دلیل تاثیر منفی تعریف از «هوش» بر روی کارایی و عملکرد انسانها می‌نویسد: «ما هرگز همیشه برنده نیستیم. همیشه مشکلاتی وجود دارند که حل نمی‌شوند و نبردهایی هستند که در آنها شکست می‌خوریم. آنکس که احساس کند موفقیت‌اش ناشی از هوش بالاست، پس از هر بار شکست، اعتماد به نفس و باور خود را کمی از دست خواهد داد. اما آنکس که احساس می‌کند موفقیت‌اش ناشی از تلاش است، هر موفقیت به او انرژی بیشتر می‌دهد و هر شکست به او یادآوری می‌کند که باید تلاش خود را افزایش دهد

👆👆👆

راههای تقویت  رو خوانی

🌸🍃🌸🍃🌸🍃

💕راه های تقویت روخوانی دانش آموزان

🌸1-کودکان را تشویق کنید تا اشتباهاتی را که ضمن خواندن مطلبی مرتکب می شوند تصحیح کنند.

🌸2-وقتی کودک کلمه ای را اشتباه تلفّظ می کند می توان از او پرسید : آیا صدای حروف را درست خواندی؟ و سپس او را راهنمایی کرد تا کلمه یا جمله ی فوق را دوباره بخواند. البتّه اگرکودک نتوانست شکل درست کلمه یا جمله را بگوید یا با آن کلمه آشنا نبود یا فراموش کرده بود خودتان شکل صحیح و معنی کلمه ( جمله ) را بگویید .

🌸3-اگر کودک معنی عبارت یا کلمه را به بیان دیگری برایتان تعریف کرد نشان می دهد او مفهوم موضوع را درک کرده است و نیازی به مو شکافی بیش تر نیست .

🌸4-دوباره خواندن درس ها و کتاب ها موجب تقویت مهارت خواندن در کودکان می شود .

🌸5-اگر از نحوه ی خواندن او تعریف کنید مشتاقانه آن مطلب را برای تمام اعضای خانواده خواهد خواند .

🌸6-دوباره خوانی کتاب ها موجب بیان با احساس جملات و توجّه به شیوه ی نگارش و کلمات متن است .

🌸7-دقّت کنیدکه کودکان کتاب های مناسب سطح سواد خود را انتخاب کنند. ( گاهی خواندن کتاب های دشوار و سخت برای کودکان خستگی، ناکامی و بی انگیزشی به دنبال دارد.)

🌸8-کتاب های مورد علاقه کودک را در اختیارش قرار دهید. با معرّفی انواع کتاب های مخصوص کودکان در زمینه های گوناگون، امکان گزینش نوع کتاب را برای فرزندتان فراهم کنید.